2013-02-08, 15:29
Medlem
Legal-Eagles avatar
Mmm...jag tycker ocks att det r bekymmersamt att universiteten gdslar med AB. Antalet AB br inte verstiga 20-25%.
Citera
2013-02-08, 15:29
Medlem
Den sammanlagda betygsstatistiken fr alla obligatoriska kurser p juristprogrammet vid SU var 2011:
35% AB 36% Ba 24% B och 5% U, tror att det ser ungefr lika ut frn r till r. Utifrn vad jag frstr s ingr dock inte blankningar i statistiken, dessa rknas allts inte som U (om s grs vid andra universitet kanske det frklarar den kade andelen underknda betyg dr, om s r fallet vet jag dock inget om).

Det r mjligt att SU ligger lite hgre verlag men s extremt stor tror jag inte att skillnaden r om man ser till hela utbildningen sammantaget. Om ngon har eller orkar sammanstlla sdan statistik frn dom andra univsiteten s skulle det dock vara intressant att se!

Hr finns SU's statistik fr samtliga kurser 2011 tillgnglig: http://www.juridicum.su.se/jurweb/ak...istik_2011.pdf

Edit: Gteborg verkar ju dock onekligen vara ngot av ett srfall.
Citera
2013-02-08, 16:01
Medlem
Sjuklig Bvers avatar
UU har inte ngon ppen statistik, men snittandelen AB fr de obligatoriska terminerna var 25,16% nr jag lste dem. Orkade inte rkna ut de andra betygsstegen.
Citera
2013-02-08, 18:43
Medlem
Generalklausulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Man brukar ju kalla SU fr en juristfabrik. Kanske r AB-fabrik mer passande?
Jfr dock straffrtt, 18 hp (T4), 15/1 2013:

Betyg Procentuell frdelning
AB 11.53 procent
BA 37.60 procent
B 29.91 procent
U 0.427 procent
F 0.427 procent
U 20.08 procent
Citera
2013-02-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det kanske beror p nya studieordningen. Jag r glad att jag inte valde gbg som verkar extremt i motsatt riktning.

Hur r statsen fr T1 i lund/Uppsala?

Tycker att utbildningen r vldigt bra i GBG hittills. Institutionen var ondigt tuff p frsta tentan med ver 50% U. Senaste tentan i Offentligrtt upplevde jag som rttvis men sjlvklart blir man orolig ver skillnaden i betygen.

Tycker det ser lika mrkligt ut nr 30+ % skriver AB, r det verkligen rimligt?

Mjligen borde man byta lroste.

FAS 3 here I come!
Citera
2013-02-08, 19:08
Medlem
Barn och fritid?

Ne men serist s hoppas jag verkligen det jmnar ut sig, hur ska det g fr oss p arbetsmarknaden annars.
Citera
2013-02-08, 20:16
Medlem
MegaPros avatar
Vilka mjligheter har man rimligen, cirka, att via omprvning f mer pong? Ngon som har begrt omprvning och ftt mer pong? Hur mycket mer blev det?
Citera
2013-02-08, 20:27
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Vilka mjligheter har man rimligen, cirka, att via omprvning f mer pong? Ngon som har begrt omprvning och ftt mer pong? Hur mycket mer blev det?
Jag gissar p 42!

Skmt sido, hur mnga pong r du ifrn?
Citera
2013-02-08, 20:34
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag gissar p 42!

Skmt sido, hur mnga pong r du ifrn?

Mer n fem men frre n tio. S det knns... osannolikt. Kan tnka mig att det r mjligt att typ f 2 till p uppsatsen och 2 p tentan. S rimligen r mina chanser ganska kassa.
Citera
2013-02-08, 20:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Mer n fem men frre n tio. S det knns... osannolikt. Kan tnka mig att det r mjligt att typ f 2 till p uppsatsen och 2 p tentan. S rimligen r mina chanser ganska kassa.

Frgan r ju egentligen inte hur mnga pong du r ifrn utan om du knner att du blivit felbedmnd p ngot stt. Det brukar nog vara ganska restriktivt med att dela ut extrapong och det krvs nog nn ganska flagrant felbedmning frn rttande lrare fr att det ska g vgen.
Citera
2013-02-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Barn och fritid?

Ne men serist s hoppas jag verkligen det jmnar ut sig, hur ska det g fr oss p arbetsmarknaden annars.

Haha, det kan du glmma. Det blir bara svrare frn nu.

Kolla bara antalet AB p T5(vr C2). Tror att det var 10% eller ngot. Fortfarande 70 personer som r underknda, allts lite mer n en tredjedel. Om du har haft problem hittills kanske det r dags att brja leta efter nya alternativ i sommar. Men testa C1:an ocks, den ligger p en rimlig balans knns det som.

Frvrigt r det smart frn SU att se till s att fler av deras jurister fr AB. AB=jobb=fler alumner med bra jobb=bttre anseende fr skolan.

Frkastligt att ven Juristprogrammet vid SU skall vara utsatt fr den kvalitetssnkning som vriga universitetsvrlden redan upplevt. andra sidan hvdar mnga praktiker och lrare som jag diskuterat med att Juristprogrammet i sin helhet r tuffare n nr de gick hr. Kanske inte vore helt fel om SU frlorade sin examinationsrtt nd.

Lt mig frga vad det hr omtalade Juro som alla jvla Juridiskafreningenmuppar tar pengar av medlemmarna fr att ka till tnker gra t den hr. Eller r det bara till fr att g p baler och ha kul?

Om jag vore T2:a p GU skulle jag ta kontakt med bde utbildningsansvarig i JF och institutionen och frga hur de har resonerat. ven T4orna blev ju drabbade av att Claes Martinsson fr fortstta examinera.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
S, ska vi frska oss p att definiera toppbetyg/mycket goda betyg? (Termen "toppbetyg" insinuerar att betygen r s bra de kan bli, 100 %, s den br kanske lmnas drhn.) Tidigare har det talats om att 66 % AB skulle rcka ganska lngt (frenklat), men det r kanske lite lgt? r det 70, 80 eller t.o.m. 90 % AB som krvs fr att i arbetsgivarens gon ha mycket goda betyg?

Med procent AB tnker jag mig antalet procent av alla pong det r som utgr AB.

Min uppfattning efter att ha sllat bland de som har blivit kallade till intervju fr eventuellt sommarjobb hos de stora byrerna r fortfarande att 70%AB eller hgre och du kommer f en intervju bde fr sommartjnst.

Allt ver 50%AB+50%BA och du kan f en intervju fr en vanlig tjnst, beroende p sktryck just d.

Har du ver 60/66% AB s kan du knna dig hyfsat trygg med att du kommer f g p en intervju. Men desto fler AB dess bttre gller ju alltid. Min uppfattning var att man skall frska undvika betyget B i strsta mjliga mn, de rynkade lite p nsan t en som nmnde ngot om B p C1(vr T2).

Sen skall man ven komma ihg att det finns andra stllen dr man kan visa upp att man har de kvaliteter som krvs, andra meriterande jobb, SM i Juridik och diverse casetvlingar m.m. som de olika byrerna anordnar.
Senast redigerad av Erkh 2013-02-09 kl. 01:44.
Citera
2013-02-09, 01:46
Medlem
snelpolaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Haha, det kan du glmma. Det blir bara svrare frn nu.

Kolla bara antalet AB p T5(vr C2). Tror att det var 10% eller ngot. Fortfarande 70 personer som r underknda, allts lite mer n en tredjedel. Om du har haft problem hittills kanske det r dags att brja leta efter nya alternativ i sommar. Men testa C1:an ocks, den ligger p en rimlig balans knns det som.

Frvrigt r det smart frn SU att se till s att fler av deras jurister fr AB. AB=jobb=fler alumner med bra jobb=bttre anseende fr skolan.

Frkastligt att ven Juristprogrammet vid SU skall vara utsatt fr den kvalitetssnkning som vriga universitetsvrlden redan upplevt. andra sidan hvdar mnga praktiker och lrare som jag diskuterat med att Juristprogrammet i sin helhet r tuffare n nr de gick hr. Kanske inte vore helt fel om SU frlorade sin examinationsrtt nd.

Lt mig frga vad det hr omtalade Juro som alla jvla Juridiskafreningenmuppar tar pengar av medlemmarna fr att ka till tnker gra t den hr. Eller r det bara till fr att g p baler och ha kul?

Om jag vore T2:a p GU skulle jag ta kontakt med bde utbildningsansvarig i JF och institutionen och frga hur de har resonerat. ven T4orna blev ju drabbade av att Claes Martinsson fr fortstta examinera.

Min uppfattning efter att ha sllat bland de som har blivit kallade till intervju fr eventuellt sommarjobb hos de stora byrerna r fortfarande att 70%AB eller hgre och du kommer f en intervju bde fr sommartjnst.

Allt ver 50%AB+50%BA och du kan f en intervju fr en vanlig tjnst, beroende p sktryck just d.

Har du ver 60/66% AB s kan du knna dig hyfsat trygg med att du kommer f g p en intervju. Men desto fler AB dess bttre gller ju alltid. Min uppfattning var att man skall frska undvika betyget B i strsta mjliga mn, de rynkade lite p nsan t en som nmnde ngot om B p C1(vr T2).

Sen skall man ven komma ihg att det finns andra stllen dr man kan visa upp att man har de kvaliteter som krvs, andra meriterande jobb, SM i Juridik och diverse casetvlingar m.m. som de olika byrerna anordnar.

Han verkar inte s poppis den dr martinsson :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in