Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Barn och fritid?
Ne men serist s hoppas jag verkligen det jmnar ut sig, hur ska det g fr oss p arbetsmarknaden annars.

Haha, det kan du glmma. Det blir bara svrare frn nu.
Kolla bara antalet AB p T5(vr C2). Tror att det var 10% eller ngot. Fortfarande 70 personer som r underknda, allts lite mer n en tredjedel. Om du har haft problem hittills kanske det r dags att brja leta efter nya alternativ i sommar. Men testa C1:an ocks, den ligger p en rimlig balans knns det som.
Frvrigt r det smart frn SU att se till s att fler av deras jurister fr AB. AB=jobb=fler alumner med bra jobb=bttre anseende fr skolan.
Frkastligt att ven Juristprogrammet vid SU skall vara utsatt fr den kvalitetssnkning som vriga universitetsvrlden redan upplevt. andra sidan hvdar mnga praktiker och lrare som jag diskuterat med att Juristprogrammet i sin helhet r tuffare n nr de gick hr. Kanske inte vore helt fel om SU frlorade sin examinationsrtt nd.
Lt mig frga vad det hr omtalade Juro som alla jvla Juridiskafreningenmuppar tar pengar av medlemmarna fr att ka till tnker gra t den hr. Eller r det bara till fr att g p baler och ha kul?
Om jag vore T2:a p GU skulle jag ta kontakt med bde utbildningsansvarig i JF och institutionen och frga hur de har resonerat. ven T4orna blev ju drabbade av att Claes Martinsson fr fortstta examinera.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
S, ska vi frska oss p att definiera toppbetyg/mycket goda betyg? (Termen "toppbetyg" insinuerar att betygen r s bra de kan bli, 100 %, s den br kanske lmnas drhn.) Tidigare har det talats om att 66 % AB skulle rcka ganska lngt (frenklat), men det r kanske lite lgt? r det 70, 80 eller t.o.m. 90 % AB som krvs fr att i arbetsgivarens gon ha mycket goda betyg?
Med procent AB tnker jag mig antalet procent av alla pong det r som utgr AB.
Min uppfattning efter att ha sllat bland de som har blivit kallade till intervju fr eventuellt sommarjobb hos de stora byrerna r fortfarande att 70%AB eller hgre och du kommer f en intervju bde fr sommartjnst.
Allt ver 50%AB+50%BA och du kan f en intervju fr en vanlig tjnst, beroende p sktryck just d.
Har du ver 60/66% AB s kan du knna dig hyfsat trygg med att du kommer f g p en intervju. Men desto fler AB dess bttre gller ju alltid. Min uppfattning var att man skall frska undvika betyget B i strsta mjliga mn, de rynkade lite p nsan t en som nmnde ngot om B p C1(vr T2).
Sen skall man ven komma ihg att det finns andra stllen dr man kan visa upp att man har de kvaliteter som krvs, andra meriterande jobb, SM i Juridik och diverse casetvlingar m.m. som de olika byrerna anordnar.