2012-07-19, 13:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Har kommit in p jurist p UU, undrar lite ver det hr med kurslitteratur. Har ftt en lista p vad som ska infrskaffas och dr finns bde obligatorisk litteratur som man ven fr ha med p tentorna, samt frivillig litteratur, som de rekommenderar att infrskaffa men man inte fr ha med p tentorna.

Vad anser ni som vet, ska man infrskaffa ven den frivilliga litteraturen eller r det bara overkill?

En frga till, ni som pluggat p UU, borde jag kpa all litteratur ny via ntet eller finns det nn frmedling eller liknande p universitetet? Lnar man lagbok p bibliotek eller r det ngot jag ven borde kpa en egen av? Har hittat all den obligatoriska exkl. lagboken fr 2400 inkl frakt. Ganska bra pris vad jag frsttt? Men lgger jag till den frivilliga plus en lagbok r jag snabbt uppe i mer n det dubbla.

What to do, what to do?
Som jag sade i tidigare inlgg, du br kpa den grna lagboken d den r betydligt smidigare och dessutom billigare. Vissa av mina kursare hade den bl lagboken p T1, men p T2 kom de med den grna som de infrskaffade d den bl var fr osmidig. De slsade allts stora mngder pengar kronor p att kpa den bl.

Den frivilliga litteraturen r inte mycket att hnga i julgranen, p T1 vill jag dra mig till minnes att det var statsvetenskaplig litteratur som mest repeterade det man hade lrt sig i gymnasiet, det r sledes ingenting vrt att lgga pengar p. Lna dessa p biblioteket eller ls versiktligt p JB.
Citera
2012-07-19, 14:36
Medlem
Modnars avatar
Tack fr bra och snabba svar allihopa! Knner att jag ftt lite mer klarhet nu.

Gr vl s att jag bestller allt p ntet, struntar i den frivilliga alt. lnar den och skummar igenom, satsar p den grna lagboken och s ska jag nog kpa den dr "att skriva juridik". Har nog inte jrnkoll p vad studera juridik egentligen innebr, vet bara att jag r vldigt intresserad av lag och rtt, samhlle och att vrida och vnda p regler och lagar.

Plus att jag vntar till slutet av sommaren i frhoppning om prisfall.

Tack igen fr att ni tar er tid att svara snabbt och utfrligt!
Citera
2012-07-19, 14:37
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ska tillgga att p Jontes stuga (JF) sljs alla bcker frn Iustus frlag (vilket brukar vara minst hlften av alla bcker varje termin) till typ halva priset jmfrt med Studentbokhandeln. Jag brukar inte handla p Studentbokhandeln mer n i ndfall men de flesta gngerna jag har varit dr har jag uppfattat det som svindyrt. Betydligt dyrare n Lycknis iaf, kanske jmfrbart med Adlibris p vissa bcker men mycket knns dyrare. Sen fr man ju som sagt lite rabatt p kp ver 1000:- och jag tror det brukar finnas lite paketpriser om man kper hela kursens litteratur dr, men det lnar sig aldrig jmfrt med att kpa alla Iustus-bcker p Jontes och allt annat p Lycknis.

Jag jmfrde som hastigast ngra titlar mellan Adlibris (Lycknis) och Studentbokhandeln. En del var samma pris och annars var ntet obetydligt billigare frakt orknat.
Citera
2012-07-19, 17:43
Medlem
Belfours avatar
Nr det nd talas om bcker och bokhandlar...
Hur ser det ut i Lund p denna front? Vart r det man skall vnda sig om man vill f tag p litteratur till ett rimligt pris?

Och nr vi nd r i farten, skulle den grna boken lmpa sig ven i Lund? Om jag frsttt det rtt s r den vl "lmpad" till Uppsalas juridiska utbildning?
Senast redigerad av Belfour 2012-07-19 kl. 17:46.
Citera
2012-07-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Hur ser det ut i Lund p denna front? Vart r det man skall vnda sig om man vill f tag p litteratur till ett rimligt pris?

Och nr vi nd r i farten, skulle den grna boken lmpa sig ven i Lund? Om jag frsttt det rtt s r den vl "lmpad" till Uppsalas juridiska utbildning?

Andrahandbokhandeln r toppen, ligger precis runt hrnet frn fakulteten. Annars skulle jag sga att du kper ngon av dina faddrars bcker i paket nr du vl brjat, brukar vara vldigt smidigt frutsatt att inte mnga bcker reviderats en massa sedan frra terminen.

Aldrig anvnt grna, sett kanske 5-10 pers som avvikit frn den bla under mina r, d frmst med den rda. Kan sledes tyvrr inte uttala mig huruvida den r bra, dock tmligen ovanlig.
Citera
2012-07-19, 18:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Den grna lagboken r som vilken lagbok som helst, bara att den r mindre och smidigare. Mycket av detta beror p att den r satt med mindre stil och i tv kolumner. Googlar du litet finner du ven innehllsfrteckningen och kan se vilka lagar som finns med. Det som saknas i den grna r ju skattelagstiftningen och litet till, vet dock inte om detta finns med i den bl. Sknt med den grna r ven att den r mer "uppdaterad", och hade sledes med nya RF och andra lagar, nr jag kpte den. De som hade den bl lagboken var tvungna att nyttja supplementet. ven lagndringar skts smidigt i den grna, d det r en liknande utformning som p riksdagens hemsida, att bde det gamla och nya lagrummet terfinns efter varandra.
Citera
2012-07-19, 19:05
Medlem
Citat:

Den grna lagboken fungerar utmrkt. Den saknar inga viktiga lagar gentemot den bl.

Vad gller kurslitteratur har du som nmnt ovan Andrahandsbokhandeln. De r inte s vrst billiga p nya bcker, men har du inga problem med lite slitna bcker r de bra. Hll utkik efter bcker "i nyskick", som i princip r orrda. Vill du brnna mycket pengar finns sklart Akademibokhandeln, som har det mesta. Bra om du behver ngot snabbt. P internet r Lycknis och Adlibris de bsta. Lycknis r i regel lite billigare, men har inte fullt lika mycket bcker.
Citera
2012-07-19, 19:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Den grna lagboken fungerar utmrkt. Den saknar inga viktiga lagar gentemot den bl.

Vad gller kurslitteratur har du som nmnt ovan Andrahandsbokhandeln. De r inte s vrst billiga p nya bcker, men har du inga problem med lite slitna bcker r de bra. Hll utkik efter bcker "i nyskick", som i princip r orrda. Vill du brnna mycket pengar finns sklart Akademibokhandeln, som har det mesta. Bra om du behver ngot snabbt. P internet r Lycknis och Adlibris de bsta. Lycknis r i regel lite billigare, men har inte fullt lika mycket bcker.
Jag vill bara ppeka att Adlibris har vertagit bokfrsljningen frn Lycknis.

"Anledningen till detta r att Kraft&Kultur har valt att fokusera p sin krnverksamhet, frsljning av frnybar energi. Som ett led i detta har bolaget beslutat att inte fortstta driva Lycknis.

Vi p Adlibris r glada att ta ver Lycknis kurslitteraturverksamhet och kommer i fortsttningen att frse Lycknis kunder med billig kurslitteratur, alltid med fraktfritt alternativ och snabba leveranser."

http://www.adlibris.com/se/promotion2.aspx?page=lycknis
Citera
2012-07-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
herrhatt, nej har inte ftt ngon som helst info om registreringsdagen i Stockholm, och har kollat p juridicums hemsida och det enda jag hittar r det hr: http://www.juridicum.su.se/jurweb%5C...mar%202012.pdf s jag antar att de mailar ut mer info snart. (Nu antog jag att du ocks ska plugga juridik men annars tycker jag att du ska kolla vilken information som finns p hemsidan fr den institution du ska lsa vid). Vad ska du plugga fr utbildning p SU i hst?

Jag har kommit in p GU men har en ganska bra reservplats p SU s drfr vill jag veta registreringsdagen i ett frsk att planera lite om ifall!

Skulle bli sjuuuukt tacksam om du skulle vilja skicka ett meddelande till mig hr s fort du ftt info om dagen?!
Citera
2012-07-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrhatt
Jag har kommit in p GU men har en ganska bra reservplats p SU s drfr vill jag veta registreringsdagen i ett frsk att planera lite om ifall!

Skulle bli sjuuuukt tacksam om du skulle vilja skicka ett meddelande till mig hr s fort du ftt info om dagen?!

fr jag frga om du kom in p dina betyg eller p hp? om du kom in p hp vad hade du d?
Citera
2012-07-20, 22:02
Medlem
Jag r iallafall 6 reserv vid GU med 1.5, rknar med att ta mig in men funderar p U av olika anledningar.
Citera
2012-07-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Jag r iallafall 6 reserv vid GU med 1.5, rknar med att ta mig in men funderar p U av olika anledningar.

tack fr svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in