2012-07-10, 10:39
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kunde vara intressant att läsa denna, du vet inte om den går att införskaffa på något sätt så att man slipper läsa den på skärmen?

Nja, verkar svårt: http://www.skantzonline.com/hsv_externt/default.asp?

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ni är duktiga uppe i Uppsala, men trots att ni har landets äldsta universitet vågar jag nog ändå påstå att LU är mer konservativa. Inte för att det är någon merit, men ändå.

Hos oss i Uppsala hade en anarkokapitalist som du själv blivit lynchad, men i Lund går tydligen allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Är väldigt intresserad av hur genusperspektiv i utbildningen kommer ske praktiskt.

I Umeå har de tydligen rätt mycket genustjafs i utbildningen. Vi i Uppsala har än så länge (jag ska börja min femte termin) haft en (1) föreläsning som relaterade till genus. Det var med den förbannade liberalen Mårten Schultz.
Citera
2012-07-10, 12:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vafan är detta för trams? Först skulle de göra högskoleprovet lättare för kivnnor och nu detta?
Är väldigt intresserad av hur genusperspektiv i utbildningen kommer ske praktiskt. Men feministiskt initiativ sitter väll och skrattar nu.
Min gode herre, jag kan rekommendera rapporten Genusforskningen inom juridiken som trevlig toalettlektyr, http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800085445/isbn91-88874-76-1.pdf.
Citera
2012-07-10, 13:31
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Vafan är detta för trams? Först skulle de göra högskoleprovet lättare för kivnnor och nu detta?
Är väldigt intresserad av hur genusperspektiv i utbildningen kommer ske praktiskt. Men feministiskt initiativ sitter väll och skrattar nu.
Genusperspektiv inom juridiken kan t.ex. vara att se på hur samhällets tankar om kön och sexualitet har påverkat sexualbrottslagstiftningen. Angående vad som t.ex. ska klassas som våldtäckt som ju förändrats ett antal gånger de senaste årtiondena. Det kan också handla om t.ex. hur en partner i en relation med en annan partner kan tänkas reagera när denna utsätts för våld av sin partner.
Citera
2012-07-10, 13:54
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Genusperspektiv inom juridiken kan t.ex. vara att se på hur samhällets tankar om kön och sexualitet har påverkat sexualbrottslagstiftningen. Angående vad som t.ex. ska klassas som våldtäckt som ju förändrats ett antal gånger de senaste årtiondena. Det kan också handla om t.ex. hur en partner i en relation med en annan partner kan tänkas reagera när denna utsätts för våld av sin partner.
Okej.
Citera
2012-07-10, 15:21
Medlem
http://www.hsv.se/download/18.539a94...7748/0001R.pdf

När man läser denna rapport så är det väldigt underhållande att tänka på att det finns så otroligt naiva personer (b.la här i tråden), -som faktiskt tror att dom kommer att komma någonstans utan minst 75% AB.

Det absolut mest klockrena exemplet är ju trådens "Herr BA", Feadog.

Efter att ha läst igenom tråden så har jag upptäckt en trend bland dessa personer, först och främst presterar dom BA i snitt, sen "bestämmer" dom sig för att enbart prestera AB resten av utbildningen (detta vid brytpunkten för när deras betygssnitt kommer bli för dåligt till något annat än komunjurist om inte planen uppfylls), -när detta sedan misslyckas börjar de istället sväva ut om att det inte alls är viktigt med betyg.
Senast redigerad av Overintendent 2012-07-10 kl. 15:28.
Citera
2012-07-10, 16:04
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent

När man läser denna rapport så är det väldigt underhållande att tänka på att det finns så otroligt naiva personer (b.la här i tråden), -som faktiskt tror att dom kommer att komma någonstans utan minst 75% AB.

Efter att ha läst igenom tråden så har jag upptäckt en trend bland dessa personer, först och främst presterar dom BA i snitt, sen "bestämmer" dom sig för att enbart prestera AB resten av utbildningen (detta vid brytpunkten för när deras betygssnitt kommer bli för dåligt till något annat än komunjurist om inte planen uppfylls), -när detta sedan misslyckas börjar de istället sväva ut om att det inte alls är viktigt med betyg.
Har ännu inte bildat mig en uppfattning om hur viktigt det är med majoriteten AB osv, jag har ärligt talat ingen aning om vad som krävs för vilka jobb. Såg fram emot att läsa raporten du länkade, men det verkade vara borttagen från hemsidan den låg på, kan du hitta den någon annanstans och länka den?
Citera
2012-07-10, 16:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har ännu inte bildat mig en uppfattning om hur viktigt det är med majoriteten AB osv, jag har ärligt talat ingen aning om vad som krävs för vilka jobb. Såg fram emot att läsa raporten du länkade, men det verkade vara borttagen från hemsidan den låg på, kan du hitta den någon annanstans och länka den?
Ser ut att vara denna rapport, med tanke på namnet som filen har. Sedan kan Overintendent vara så snäll att säga vilka sidor man bör läsa, så att man vet exakt vad som skall diskuteras.

-> http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800077748/0001R.pdf
Citera
2012-07-10, 17:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Läser du faktiskt vad som skrivs framgår det ganska tydlig att betygshetsen främst kommer från viljan att inte stänga några dörrar. Har man höga betyg så kommer man åtminstone inte falla på formaliteter när man söker jobb. Att betygen inte är allt är de flesta som skriver här tämligen överens om.

Jag ska givetvis inte tala för alla i tråden, men en överväldigande majoritet är högst medveten om att man kan lyckas alldeles utmärkt som jurist även om man går ut med raka B:n.

Sen får du givetvis läsa tråden som du vill, men det är lite osmakligt att du sprider så mycket osanning hela tiden.
Citera
2012-07-10, 17:56
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Läser du faktiskt vad som skrivs framgår det ganska tydlig att betygshetsen främst kommer från viljan att inte stänga några dörrar. Har man höga betyg så kommer man åtminstone inte falla på formaliteter när man söker jobb. Att betygen inte är allt är de flesta som skriver här tämligen överens om.

Jag ska givetvis inte tala för alla i tråden, men en överväldigande majoritet är högst medveten om att man kan lyckas alldeles utmärkt som jurist även om man går ut med raka B:n.

Sen får du givetvis läsa tråden som du vill, men det är lite osmakligt att du sprider så mycket osanning hela tiden.
Alltså något som ni gärna får förklara och diskutera mer är betygens värde när man ser till helheten. Jag har alltid haft uppfattningen att jobberfarenhet går före betyg, så bör det väll vara? Det intressanta är väll hur väl man kan applicera sina teoretiska kunskaper praktiskt i yrket?
Citera
2012-07-10, 18:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Alltså något som ni gärna får förklara och diskutera mer är betygens värde när man ser till helheten. Jag har alltid haft uppfattningen att jobberfarenhet går före betyg, så bör det väll vara? Det intressanta är väll hur väl man kan applicera sina teoretiska kunskaper praktiskt i yrket?
Så är det naturligtvis. Min uppfattning är att höga betyg spelar som mest roll i två fall.

1) Notarietjänstgöring. Där går antagningen rakt av på poäng. Akademiska meriter utöver juristutbildningen och jobberfarenhet kan visserligen ge extrapoäng, men för att ha en chans att välja var man vill sitta ting så är höga betyg något som underlättar något enormt.

2) Första anställningen vid en prestigefylld arbetsplats. Vill man inleda karriären på t ex Vinge eller UD eller liknande och inte har någon tidigare arbetslivserfarenhet så gynnas man något väldigt av att ha bra betyg.

Sen kan man alltid diskutera vad som går som "bra betyg", och där går buden isär men det är kanske mindre relevant för tillfället.
Citera
2012-07-10, 19:45
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Klart det går att komma någonstans med ett betygssnitt på under 75 %. Det handlar om att vara duktig på det man gör och ha ett driv. Ibland korrelerar det med betygen, ibland inte. Om något bör gemene jur.stud akta sig för att inta en ohälsosam inställning visavi betygen, de bör jagas men inte kosta mer än vad skiten smakar.
Citera
2012-07-10, 23:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Genusperspektiv inom juridiken kan t.ex. vara att se på hur samhällets tankar om kön och sexualitet har påverkat sexualbrottslagstiftningen. Angående vad som t.ex. ska klassas som våldtäckt som ju förändrats ett antal gånger de senaste årtiondena.

Fast det är snarare en historialektion.

Citat:
Det kan också handla om t.ex. hur en partner i en relation med en annan partner kan tänkas reagera när denna utsätts för våld av sin partner.

Fast det är snarare en psykologilektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in