2009-12-09, 14:04
Medlem
Feadogs avatar
Nu har jag lite lätt ångest inför våren här.

Jag pluggar T1 på Örebro Universitet just nu med ganska ok resultat. Jag trivs jävligt väl med folket där, klassen, etc. men universitetet är väl inte så mycket att hurra för. Staden är lite trevligare men inget man kommer gråta över att lämna heller direkt.
Sökte in till Uppsala Universitet till våren och blev antagen i första urvalet. Om jag tar platsen kommer jag börja om från början och köra 4,5 år på UU.
Hur fan ska jag göra nu? Jag var väldigt säker på att jag ville byta till nån mer välrenommerad skola så fort jag börjat plugga och insåg att det här var något för mig. Nu känner jag ändå en lätt beslutsångest. Antagningspoängen på UU till våren ligger inte mycket högre än den gjorde till Örebro. Det här med att man utökat kullen så mycket gör också att man känner att man kanske vill ta examen innan dem om man har chansen.
Kanske är det egentligen i Lund man vill plugga men det är lite sent att tänka på nu. Hade LU som 2:a prio och hade med största sannolikhet kommit in där också.
Jag grubblar fördelarna med de olika lärosätena. Uppsala är gammalt, finare, mer kända lärare, förmodligen bättre utbildning, etc. Örebro är mindre, personligare, jag går ut en termin tidigare, jag känner redan folk som jag skulle hata att behöva lämna, etc.

Ångest...
Citera
2009-12-09, 14:13
Medlem
Du ska till Uppsala, jag med. Lets go!

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Jag pluggar T1 på Örebro Universitet just nu med ganska ok resultat. Jag trivs jävligt väl med folket där, klassen, etc. men universitetet är väl inte så mycket att hurra för. Staden är lite trevligare men inget man kommer gråta över att lämna heller direkt.
Sökte in till Uppsala Universitet till våren och blev antagen i första urvalet. Om jag tar platsen kommer jag börja om från början och köra 4,5 år på UU.
Hur fan ska jag göra nu? Jag var väldigt säker på att jag ville byta till nån mer välrenommerad skola så fort jag börjat plugga och insåg att det här var något för mig. Nu känner jag ändå en lätt beslutsångest. Antagningspoängen på UU till våren ligger inte mycket högre än den gjorde till Örebro. Det här med att man utökat kullen så mycket gör också att man känner att man kanske vill ta examen innan dem om man har chansen.
Kanske är det egentligen i Lund man vill plugga men det är lite sent att tänka på nu. Hade LU som 2:a prio och hade med största sannolikhet kommit in där också.
Jag grubblar fördelarna med de olika lärosätena. Uppsala är gammalt, finare, mer kända lärare, förmodligen bättre utbildning, etc. Örebro är mindre, personligare, jag går ut en termin tidigare, jag känner redan folk som jag skulle hata att behöva lämna, etc.

Ångest...
Citera
2009-12-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rafiz
Det är inte omöjligt om du anstränger dig, däremot är det svårare än i de flesta andra städer på grund av en reglerad bostadsmarknad i kris. Vill du bo nära och bra är det lappis och kungshamra som gäller - försök att hyra i andrahand. Kolla facebook, blocket, i själva lappis, runt universitetet osv. Ställ dig i SSSB:s kö om du inte redan gjort det, var beredd på att flytta ett par gånger.

Välkommen till en jävligt bra utbildning!

Ok tack för svaren allihopa, har kollat runt lite och kanske har hittat ett inneboende, känner att jag har sjuk tur om jag lyckas få det så snabbt. Tacka vet jag kontakter i dagens bostadsbrist.
Citera
2009-12-10, 00:05
Medlem
du vet att du kan kontakta studera.nu och prioritera om dina val så att du kan få Lund före uppsala i urval 2. Om du hellre vill till Lund än uppsala menar jag! =)

Citat:

Ångest...
Citera
2009-12-10, 11:33
Medlem
Citat:

Ångest...

Hej Feadog! Jag läser T1 i Uppsala just nu ( eller rättare sagt, just nu tentapluggar jag som en galning), och har endast positiva saker att säga om terminen jag just upplevt. Det är ett sant nöje att läsa juridik i uppsala! Vet ingenting nämnvärt om Örebros utbildning, men antar att själva undervisningen är ganska liknande.
Oroa dig inte för den sociala biten, alla känner likadant i början. Här på UU delas alla in i basgrupper, där gemenskapen brukar vara helt ok. Min klass den första terminen har varit hur bra som helst, synd att man ska byta klass nu inför T2 men det blir säkert bra.

Upplägget på utbildningen här är hur bra som helst, två seminarier i veckan, utöver dessa tillkommer en del föreläsningar vissa veckor. Till dessa seminarier kommer självplugg + basgruppsmöten inför seminarierna. Det är en hel del plugg men det är bara roligt, tycker iaf jag. Hoppas du fått lite mer kött på benen nu inför ditt val, samt lycka till hur det nu än blir!

mvh mikeness
Citera
2009-12-10, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Nu är det förvisso snart tio år sedan jag läste termin ett och gjorde det inte ens i Uppsala, men så mycket vet jag och det är att underskatta inte traditionens makt inom juridiken. Den är större än ni anar.

Ergo: byt till Uppsala!
Citera
2009-12-10, 14:27
Medlem
orkarNs avatar
Diskussioner re: bostadssituationen i Stockholm hänvisas till för ändamålet existerande trådar i bostadsforumet och det som brukade vara A&S.
Ergo: Sök!

OT raderat.

/mod
Citera
2009-12-10, 15:58
Medlem
Ska börja på juristprogrammet i Lund nu till vårterminen och känner mig taggad men lite nervös. Någon som har några generella tips? Allt uppskattas
Citera
2009-12-10, 16:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Ska börja på juristprogrammet i Lund nu till vårterminen och känner mig taggad men lite nervös. Någon som har några generella tips? Allt uppskattas

Ca 50 % hoppar av inom ett år. Förbered dig rent mentalt på att du kan vara en av de som inte klarar av det.
Citera
2009-12-10, 16:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiaha
du vet att du kan kontakta studera.nu och prioritera om dina val så att du kan få Lund före uppsala i urval 2. Om du hellre vill till Lund än uppsala menar jag! =)

Är du helt säker på det? Det hade jag ingen aning om. Kan jag säkra min plats i Uppsala samtidigt som jag ber att få prioritera Lund först till andra urvalet? Jag är hyfsat säker på att jag skulle komma in i Lund, men bara för att vara på säkra sidan. Jag vet inte om jag vill till Lund hellre, synd att det ligger i Skåne...

mikeness: Tack så hjärtligt för svaret. Jag har förstått att det är mycket seminarier och basgrupper i Uppsala. I det avseendet är utbildningen knappast särskilt lik den i Örebro. ÖU:s juristprogram är byggt av stockholmare så det har mera likheter med SU:s undervisning - Mer stora föreläsningar, mindre smågrupper och seminarier (kanske 2-4 per kurs) men en hel del rättegångsspel (förmodligen mer än på SU)

Ang. det Pörr sa. Det var en sak jag tänkt fråga: är det någon som har nån ganska färsk statistik på hur många av de som påbörjar juristprogrammet som faktiskt tar examen?
Citera
2009-12-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ca 50 % hoppar av inom ett år. Förbered dig rent mentalt på att du kan vara en av de som inte klarar av det.

Det är självklart en möjlighet och något som ligger och gnager i bakhuvudet; har jag valt rätt? Är svaret nej så blir det jobbigt, då jag gått all-in på juridiken. Hitintills så har jag inbillat mig att jag har ett genuint intresse för juridik och att jag känner mig sjukt studiemotiverad, så det ska nog gå bra!
Citera
2009-12-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

Är du säker på att det är en så hög andel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in