2011-08-19, 20:36
Medlem
Är osäker på om jag ska införskaffa lagboken eller ej. Som jag har förstått det så är den inte obligatorisk.

Ge mig några argument för och emot tack. (Börjar T1)
Citera
2011-08-19, 20:41
Medlem
Babianhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morning.Glory
Är osäker på om jag ska införskaffa lagboken eller ej. Som jag har förstått det så är den inte obligatorisk.

Den står med i litteraturlistan till oss som ska börja i Umeå ialla fall.
Citera
2011-08-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianhane

Örebro här. Har inte sett ngt om den.
Citera
2011-08-19, 20:47
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:

Emot: den är dyr, otymplig och tung. Det är jobbigare än man tror att bära runt den varje dag.
Citera
2011-08-19, 20:48
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:

Är i princip en självklarhet att ha en lagbok aldrig sett någon som inte har det, förstår inte varför man inte skulle ha en på T1 lär ni dessutom gå igenom hur lagboken är uppbyggd och fungerar, den är ju dessutom en klar fördel att ha när det är tentadags
Citera
2011-08-19, 20:53
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianhane
Jusek (tror jag det var åtminstone), kommer att erbjuda alla första terminare att köpa den röda lagboken för 300 kr om ni blir medlemmar. Jusek är ett akademikerfackförbund.
Citera
2011-08-19, 22:49
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Att som nybliven jur.stud inte skaffa sig en lagbok är att som nybliven snickarlärling inte skaffa sig en hammare. Förmodligen står den inte med på någon litteraturlista eftersom det anses underförstått att personer som ska börja på juristprogrammet skaffar sig en lagbok. Orzion har helt rätt i att det annars blir smått komplicerat att skriva sin första tenta!

Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
Jusek (tror jag det var åtminstone), kommer att erbjuda alla första terminare att köpa den röda lagboken för 300 kr om ni blir medlemmar. Jusek är ett akademikerfackförbund.

Ett såssefack är vad jusek är! Den röda är tattig och udda! Det är den blåa de borde erbjuda! Den används av nästan alla (ingen vill sticka ut), den är bättre (läs dyrare) och traditionellt har den använts längst (konservatist javisst!)
Senast redigerad av namgreb 2011-08-19 kl. 22:56.
Citera
2011-08-19, 23:06
Medlem
Tack för att ni bringa klarhet i den frågan. Såtillvida den blå inte finns billigare någon annanstans så köper jag den på bokus, då man får med ett bokstöd på köpet.
Citera
2011-08-19, 23:11
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Att som nybliven jur.stud inte skaffa sig en lagbok är att som nybliven snickarlärling inte skaffa sig en hammare. Förmodligen står den inte med på någon litteraturlista eftersom det anses underförstått att personer som ska börja på juristprogrammet skaffar sig en lagbok. Orzion har helt rätt i att det annars blir smått komplicerat att skriva sin första tenta!

Ett såssefack är vad jusek är! Den röda är tattig och udda! Det är den blåa de borde erbjuda! Den används av nästan alla (ingen vill sticka ut), den är bättre (läs dyrare) och traditionellt har den använts längst (konservatist javisst!)
Jag antar att man i och för sig skulle kunna skriva ut alla lagar som man behöver till tentan, vore kanske billigare till och med men dock en aning jobbigt självklart förutsatt att du får har med dig utskrivna papper till tentan.
Citera
2011-08-19, 23:18
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Jag antar att man i och för sig skulle kunna skriva ut alla lagar som man behöver till tentan, vore kanske billigare till och med men dock en aning jobbigt självklart förutsatt att du får har med dig utskrivna papper till tentan.

Vill man ha det riktigt billigt är det ju bara att memorera de viktigaste paragraferna utantill
Citera
2011-08-19, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Tack för svaret, det är jag medveten om men det känns bäst att kolla hur programmet är och som Legal-Eagle säger så kanske man ändrar uppfattning. Jag får helt enkelt fundera på saken och se vad för kurs jag ska välja till våren. Dock när jag kollar på kursen jiken våren -12 så ser jag att kursen är lagd på kvällstid, hur kommer det sig? Undrar även vilka tider som gäller då det står "kväll"? Sen står det "studietakt 75%" någon som kan förklara lite mer ingående?

Sen så undrar jag om det är många som läser jiken?

Ingen som har koll?
Citera
2011-08-19, 23:32
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Ingen som har koll?

Angående om det är många som läser jiken. Vad menar du? Du som ansökt bör väl ha bättre koll än oss andra på hur många som är antagna.

Eller undrar du om många på juristprogrammet har läst jiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in