2011-04-29, 20:57
Medlem
Tjena_67s avatar
Önskar dig ett stort lycka till på Juristprogrammet!

Det behövs fler som du som kan bringa fram sanningen som media döljer för samhället.

Du ger folk hopp om rättväsendet
Senast redigerad av Tjena_67 2011-04-29 kl. 21:00.
Citera
2011-04-29, 21:13
Medlem
hanswolfs avatar
Hej allesammans!

Någon som har koll på vad en landstingsjurist sysslar med?
Citera
2011-04-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Tackar så mycket för alla svar, trevligt att folk är så behjälpliga! Ni verkar ju vara rörande överens, så jag får nog hålla en låg profil. Nåja, det kommer en tid då även mina åsikter kommer kunna uttryckas, utan risk för utfrysning eller stenar genom fönstret.

Skoj frågeställning tycker jag.

Rent generellt gäller ju att jurister är en väldigt PK grupp, något som passar mig väl men andra möjligen mindre väl. Mitt tips blir alltså att du tar det lugnt. Enligt min erfarenhet är folk inte heller särskilt intresserade av att debattera politik. Det är juridik vi sysslar med och att komma med ett knasigt uttalande om YGL vs hets mot folkgrupp eller liknande får dig bara att se dum ut. Lär dig systemet, sen kan du som har en annorlunda världssyn än många andra jurister argumentera mot det som vi ser som självklart i hur vi tillämpar lagen, men som i strikt mening möjligen är fel.

Lycka till i plugget
Citera
2011-04-29, 21:59
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud

Rent generellt gäller ju att jurister är en väldigt PK grupp, något som passar mig väl men andra möjligen mindre väl. Mitt tips blir alltså att du tar det lugnt. Enligt min erfarenhet är folk inte heller särskilt intresserade av att debattera politik. Det är juridik vi sysslar med och att komma med ett knasigt uttalande om YGL vs hets mot folkgrupp eller liknande får dig bara att se dum ut. Lär dig systemet, sen kan du som har en annorlunda världssyn än många andra jurister argumentera mot det som vi ser som självklart i hur vi tillämpar lagen, men som i strikt mening möjligen är fel.

Lycka till i plugget
Vår statsrättslärare definierade juridik som ”frusen politik” och om vi utgår ifrån den definitionen har politik och juridik väldigt mycket gemensamt vilket jag håller med om, sedan är det kanske inte alltid lika relevanta då vi trots allt måste tillämpa lagarna oavsett vad.
Citera
2011-04-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Advokatbyråer är populärt. Vet inte hur det ser ut på andra lärosäten där koncentrationen av byråer kanske är mindre, men på SU finns flera som drar på sig kostymen, tar någon kurs i rest och drar till norrmalmstorg. Rimligtvis finns samma möjlighet i Lund och Uppsala (om än kanske lite mer begränsad).

Det är alltid relativt svårt att få jobb på en byrå, oavsett om det är under studierna eller efter studierna (eller ja, på en i vart fall medelstor byrå i någon mer tätbefolkad del av landet). Första terminen kanske det inte finns så stora chanser men därefter kan man t.ex. börja som receptionist och i takt med terminerna öppnar mer kvalificerade jobbmöjligheter upp sig. Betyg och kontakter ska väl inte överdrivas men det är klart att sådant underlättar.

Vilka slags jobb pratar du om nu? Bibliotekarie eller receptionist? Man kan inte, vad jag vet, bli biträdande jurist under studierna. Visst, trainee finns ju, men om man ska tro legally yours så verkar det främst vara nyutexade som får de trainee-platserna. Jag har bara hört om en person som verkligen "jobbat" på advokatbyrå under studietiden. Trainee tror jag, men vilka arbetsuppgifter det var har jag ingen aning om.
Citera
2011-04-30, 01:04
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Är det vanligt att folk hoppar av i början p.g.a. för mycket pluggande? Känns väl snarare som att man hoppar av om man pluggar för lite och hamnar efter alla andra, fast det inträffar väl också antar jag?

Jag tänkte mer som så att om man inte är van vid ett högt studietempo och helt plötsligt börjar plugga ett ämne som i sig kan vara ganska komplicerat tidvis vilket dessutom är helt nytt för en och om man gör detta cirka 8 timmar per dag (inkl. helgplugg) finns en inte obetydlig chans att det blir tufft/jobbigt. Min erfarenhet är att de som hoppar av gör det av främst två olika orsaker 1) de upplever det som för tufft/jobbigt 2) de börjar plugga något annat.

Situationen kan bli tuff/jobbig av flera orsaker, t.ex. om man pluggar för lite och inte hänger med, är övertygad om att man inte kan, eller, kanske just överpresterar. Plugga för alla del och försök att plugga mycket men en 8 timmar per dag plus helgplugg låter såpass ambitiöst, speciellt för en nybliven juriststudent, att en varning är på sin plats. Sen får man komma ihåg att en 8 timmars (relativt intensiva utgår jag ifrån) studier inte alltid kan jämföras med att sitta på ett jobb i 8 timmar (om man nu gjort den jämförelsen vilket flera har en tendens att göra).

Citat:
Om du/ni uppskattar, hur många, i procent, är det som försvinner mellan T1 och T2?

Svårt att säga och inget jag anser mig ha underlag för att ens våga uppskatta, men första året var det ungefär en 10 personer som jag kände i varierande omfattning vilka hoppade av så man får räkna med att människor försvinner. Sen pluggar iof två av dessa till läkare idag, en tredje till civilingenjör och två går terminen efter numera så alla har inte, så att säga, "crashed and burned".

Helt obekräftade uppgifter jag hört är även att en ungefär 50% av alla som börjar en kull kommer att examineras i samma kull.

Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Vilka slags jobb pratar du om nu? Bibliotekarie eller receptionist? Man kan inte, vad jag vet, bli biträdande jurist under studierna. Visst, trainee finns ju, men om man ska tro legally yours så verkar det främst vara nyutexade som får de trainee-platserna. Jag har bara hört om en person som verkligen "jobbat" på advokatbyrå under studietiden. Trainee tror jag, men vilka arbetsuppgifter det var har jag ingen aning om.

Vart får du bibliotekarie ifrån? Jag har inte heller nämnt biträdande jurist och jag tror, likt dig, att trainee-platser går till nyexade. Sen är jag väldigt förvånad över att du bara hört om en person som jobbat på advokatbyrå under studietiden, jag kan på rak arm nämna sju kursare som jobbar på byrå och med lite betänketid skulle jag nog kunna nämna några till, vid närmare eftertanke har jag själv t.o.m. fått en intervju (vilken jag visserligen drog mig ur) på en av de större genom lite kontakter och närmast en missuppfattning så det är smått anmärkningsvärt att du bara hört om en person som jobbat extra på byrå. Eller ja, det beror ju på vart du läser/läst kanske?

De exakta arbetsuppgifterna och titlarna är jag ingen höjdare på (vilket inte alltid de som just extrajobbar på byrå heller verkar vara, speciellt vad gäller deras arbetsuppgifter), men just receptionist är ett exempel, kvällsassistent ett annat, ren och skär assistent ett tredje, sen finns ju även sommartraineeprogram, eller samma sak fast kallat sommarnotarietjänst och självklart praktik vilket de oftast, men tydligen inte alltid nödvändigtvis, vill se i kombination med examensarbetet.
Citera
2011-04-30, 01:21
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67

Det behövs fler som du som kan bringa fram sanningen som media döljer för samhället.

Eh... Eller inte. Själv hoppas jag att nassen väljer juristprogrammet i Uppsala så man slipper skiten i Lund.
Citera
2011-04-30, 01:27
Medlem
Citat:
Vart får du bibliotekarie ifrån? Jag har inte heller nämnt biträdande jurist och jag tror, likt dig, att trainee-platser går till nyexade. Sen är jag väldigt förvånad över att du bara hört om en person som jobbat på advokatbyrå under studietiden, jag kan på rak arm nämna sju kursare som jobbar på byrå och med lite betänketid skulle jag nog kunna nämna några till, vid närmare eftertanke har jag själv t.o.m. fått en intervju (vilken jag visserligen drog mig ur) på en av de större genom lite kontakter och närmast en missuppfattning så det är smått anmärkningsvärt att du bara hört om en person som jobbat extra på byrå. Eller ja, det beror ju på vart du läser/läst kanske?

De exakta arbetsuppgifterna och titlarna är jag ingen höjdare på (vilket inte alltid de som just extrajobbar på byrå heller verkar vara, speciellt vad gäller deras arbetsuppgifter), men just receptionist är ett exempel, kvällsassistent ett annat, ren och skär assistent ett tredje, sen finns ju även sommartraineeprogram, eller samma sak fast kallat sommarnotarietjänst och självklart praktik vilket de oftast, men tydligen inte alltid nödvändigtvis, vill se i kombination med examensarbetet.

Pluggar på SU och har kommit halvvägs kan man säga. Bibliotekarier på advokatbyråer känner jag ett par stycken. Räknar jag även in receptionister så känner jag ungefär lika många som dig. Nu var jag kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med jobba på advokatbyrå menade jag något sånär relevant juridiskt arbete, dvs. något som lyfter CV:t. (därför jag skrev verkligen "jobba", men det var klumpigt uttryckt) Arbetslivserfarenhet ger såklart referenser som alltid är bra, men tror de flesta ser vanliga jobb som likvärdiga med kaffekokande och annat roligt som receptionister får göra. Så assistent låter ju intressant, men det är nog som du säger att arbetstiteln inte säger så mycket. Vid närmare eftertanke vet jag en tjej som under sin sjätte termin jobbade på byrå och faktiskt fick göra rättsutredningar och skriva PM.
Senast redigerad av vikdasick 2011-04-30 kl. 01:29.
Citera
2011-04-30, 01:38
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Pluggar på SU och har kommit halvvägs kan man säga. Bibliotekarier på advokatbyråer känner jag ett par stycken. Räknar jag även in receptionister så känner jag ungefär lika många som dig. Nu var jag kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med jobba på advokatbyrå menade jag något sånär relevant juridiskt arbete, dvs. något som lyfter CV:t. (därför jag skrev verkligen "jobba", men det var klumpigt uttryckt) Arbetslivserfarenhet ger såklart referenser som alltid är bra, men tror de flesta ser vanliga jobb som likvärdiga med kaffekokande och annat roligt som receptionister får göra. Så assistent låter ju intressant, men det är nog som du säger att arbetstiteln inte säger så mycket. Vid närmare eftertanke vet jag en tjej som under sin sjätte termin jobbade på byrå och faktiskt fick göra rättsutredningar och skriva PM.

Hur mycket juridisk relevans dessa extrajobb har kan med rätta ifrågasättas men det lyfter likväl CV:t att ha jobbat på byrå under studietiden och arbetsuppgifterna, vilka jag visserligen inte vet så mycket om, består ju inte uteslutande av kaffekokande, även om de inte är alltför kvalificerade heller självklart.
Citera
2011-04-30, 03:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Där ser man, jag har ju (inte så konstigt då jag inte har börjat plugga än) ingen koll på hur de har snickrat ihop det där, men för jävligt är det i varje fall. Att vissa länder dessutom har lagstiftning mot revisionistiska åsikter om den historiska händelsen "Förintelsen" (lol) är... ja, vansinnigt. Detta är dock än mer OT.

Men tack för förklaringen, det är precis sådant jag ser fram emot att lära mig.
Ha i åtanke att ett lagförslag granskas av jurister innan ett slutgiltigt förslag går igenom. Detta för att bl a se till att förslaget inte strider mot en redan existerande lag, inklusive grundlag och Europakonventionen. Ett enkelt sätt att göra bort sig är därför att som ny student tvärsäkert hävda att en lag är fruktansvärt dålig och strider mot både det ena och det andra. Att ha åsikter kring lagarna är en sak, men var medveten om att du inte har någon som helst koll på juridiken innan du öppnar käften.
Citat:
Är det vanligt att folk hoppar av i början p.g.a. för mycket pluggande? Känns väl snarare som att man hoppar av om man pluggar för lite och hamnar efter alla andra, fast det inträffar väl också antar jag? Om du/ni uppskattar, hur många, i procent, är det som försvinner mellan T1 och T2?

Okej, jag får väl höra mig för när jag väl kommer dit hur det blir med jobb, har man tur så knyter man lite kontakter och får på så vis något slags jobb. Först gäller det dock att över huvud taget komma in på linjen, så jobb och sådant känns lite som detaljer för min del just nu.
Börja med att komma in. Väldigt, väldigt få har ett extrajobb när de kommer som nya till universitetet. CSN räcker faktiskt till om man tänker sig för innan man köper "onödiga" grejer. Jag jobbar extra ibland, men månader där jag bara har CSN som inkomst klarar jag mig bra om jag nöjer mig med mat, hyra, sprit och tobak.
Citera
2011-04-30, 03:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Kollade förresten lägsta antagna genom HP på Uppsala och Lund HT 10 och blev lite orolig, det var 1,6 i Lund och 1,5 i Uppsala. Jag som just hade blivit taggad på Lund, men det får väl bära eller brista med mitt 1,6.

När tycker ni förresten att man bör slå till på en blå lagbok? Eller kommer de ligga på samma pris (1900-2100) fram till terminsstarten? Då kan man ju lika gärna köpa en nu och lära sig lite hur man bläddrar i den.

Ledsen om det är lite mycket frågor, förstår om det blir lite räligt att svara på allt, men svar uppskattas i alla former!
Stirra dig inte blind på gammal statistik. Man vet aldrig vad som händer. Lund hade t ex en dipp ner till 1,5 för ett par terminer sedan.

Vad gäller lagbok så behöver du inte den nyaste. Jag kör fortfarande på 2009 års lagbok och den funkar fint. Ändras lagar brukar fakulteten se till att tillhandahålla dessa. En ny lagbok är väl roligt en stund, men det behövs oftast inte. Köp därför en billig i början. När det kommer till bläddrandet så tycker jag att du ska lägga din tid på annat innan du börjar. Hur mycket du än bläddrar kommer du inte ha något som helst försprång eftersom du ändå inte kommer begripa hur du ska tillämpa det du läser. Drick öl och häng i solen istället.
Citera
2011-04-30, 04:16
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67

Haha, man tackar! Lovar att göra mitt bästa för att återupprätta det rasbiologiska institutet om jag kommer in på Uppsala.

Vore oerhört mäktigt att få vandra i samma korridorer som män som Herman Lundborg och Gustaf Dahlberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud

Lycka till i plugget
Som sagt, jag hade alltså inte tänkt att börja diskutera något av det jag tog upp under pågående undervisning, utan i så fall på fritiden. Vad jag än tycker om lagarna så måste jag ju följa och tillämpa dem, annars har jag ju över huvud taget inget att göra på juristprogrammet.

Tack.
Citat:
Jag tänkte mer som så att om man inte är van vid ett högt studietempo och helt plötsligt börjar plugga ett ämne som i sig kan vara ganska komplicerat tidvis vilket dessutom är helt nytt för en och om man gör detta cirka 8 timmar per dag (inkl. helgplugg) finns en inte obetydlig chans att det blir tufft/jobbigt. Min erfarenhet är att de som hoppar av gör det av främst två olika orsaker 1) de upplever det som för tufft/jobbigt 2) de börjar plugga något annat.

Situationen kan bli tuff/jobbig av flera orsaker, t.ex. om man pluggar för lite och inte hänger med, är övertygad om att man inte kan, eller, kanske just överpresterar. Plugga för alla del och försök att plugga mycket men en 8 timmar per dag plus helgplugg låter såpass ambitiöst, speciellt för en nybliven juriststudent, att en varning är på sin plats. Sen får man komma ihåg att en 8 timmars (relativt intensiva utgår jag ifrån) studier inte alltid kan jämföras med att sitta på ett jobb i 8 timmar (om man nu gjort den jämförelsen vilket flera har en tendens att göra).

Jag har tagit till mig dina tips och varningar, ska se till att inte förstöra min nyblivna passion för juridik då jag börjar gilla ämnet mer och mer för varje dag sen jag sökte till programmet. Antar att jag kommer märka rätt snabbt om jag överdriver pluggandet eller inte.
Citat:
Svårt att säga och inget jag anser mig ha underlag för att ens våga uppskatta, men första året var det ungefär en 10 personer som jag kände i varierande omfattning vilka hoppade av så man får räkna med att människor försvinner. Sen pluggar iof två av dessa till läkare idag, en tredje till civilingenjör och två går terminen efter numera så alla har inte, så att säga, "crashed and burned".

Helt obekräftade uppgifter jag hört är även att en ungefär 50% av alla som börjar en kull kommer att examineras i samma kull.
Okej, jag antog att det var någonting sånt. Är väl rätt bra också att bara de mest drivna stannar kvar, går förmodligen mycket lättare att plugga ihop med folk som är drivna och engagerade i ämnet istället för ett gäng som skiter i vilket.

Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Eh... Eller inte. Själv hoppas jag att nassen väljer juristprogrammet i Uppsala så man slipper skiten i Lund.
Ja gud vad hemskt det vore om någon med avvikande åsikter () skulle plugga på samma universitet som du. Förstår att det skulle vara otroligt jobbigt att behöva springa på mig varje dag då Lunds universitet är så himla litet, och man dessutom är tvingad att umgås med alla. Fjant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in