Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Är det vanligt att folk hoppar av i början p.g.a. för mycket pluggande? Känns väl snarare som att man hoppar av om man pluggar för lite och hamnar efter alla andra, fast det inträffar väl också antar jag?
Jag tänkte mer som så att om man inte är van vid ett högt studietempo och helt plötsligt börjar plugga ett ämne som i sig kan vara ganska komplicerat tidvis vilket dessutom är helt nytt för en och om man gör detta cirka 8 timmar per dag (inkl. helgplugg) finns en inte obetydlig chans att det blir tufft/jobbigt. Min erfarenhet är att de som hoppar av gör det av främst två olika orsaker 1) de upplever det som för tufft/jobbigt 2) de börjar plugga något annat.
Situationen kan bli tuff/jobbig av flera orsaker, t.ex. om man pluggar för lite och inte hänger med, är övertygad om att man inte kan, eller, kanske just överpresterar. Plugga för alla del och försök att plugga mycket men en 8 timmar per dag plus helgplugg låter såpass ambitiöst, speciellt för en nybliven juriststudent, att en varning är på sin plats. Sen får man komma ihåg att en 8 timmars (relativt intensiva utgår jag ifrån) studier inte alltid kan jämföras med att sitta på ett jobb i 8 timmar (om man nu gjort den jämförelsen vilket flera har en tendens att göra).
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Om du/ni uppskattar, hur många, i procent, är det som försvinner mellan T1 och T2?
Svårt att säga och inget jag anser mig ha underlag för att ens våga uppskatta, men första året var det ungefär en 10 personer som jag kände i varierande omfattning vilka hoppade av så man får räkna med att människor försvinner. Sen pluggar iof två av dessa till läkare idag, en tredje till civilingenjör och två går terminen efter numera så alla har inte, så att säga, "
crashed and burned".
Helt obekräftade uppgifter jag hört är även att en ungefär 50% av alla som börjar en kull kommer att examineras i samma kull.
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Vilka slags jobb pratar du om nu? Bibliotekarie eller receptionist? Man kan inte, vad jag vet, bli biträdande jurist under studierna. Visst, trainee finns ju, men om man ska tro legally yours så verkar det främst vara nyutexade som får de trainee-platserna. Jag har bara hört om en person som verkligen "jobbat" på advokatbyrå under studietiden. Trainee tror jag, men vilka arbetsuppgifter det var har jag ingen aning om.
Vart får du bibliotekarie ifrån? Jag har inte heller nämnt biträdande jurist och jag tror, likt dig, att trainee-platser går till nyexade. Sen är jag väldigt förvånad över att du bara hört om en person som jobbat på advokatbyrå under studietiden, jag kan på rak arm nämna sju kursare som jobbar på byrå och med lite betänketid skulle jag nog kunna nämna några till, vid närmare eftertanke har jag själv t.o.m. fått en intervju (vilken jag visserligen drog mig ur) på en av de större genom lite kontakter och närmast en missuppfattning så det är smått anmärkningsvärt att du bara hört om en person som jobbat extra på byrå. Eller ja, det beror ju på vart du läser/läst kanske?
De exakta arbetsuppgifterna och titlarna är jag ingen höjdare på (vilket inte alltid de som just extrajobbar på byrå heller verkar vara, speciellt vad gäller deras arbetsuppgifter), men just receptionist är ett exempel, kvällsassistent ett annat, ren och skär assistent ett tredje, sen finns ju även sommartraineeprogram, eller samma sak fast kallat sommarnotarietjänst och självklart praktik vilket de oftast, men tydligen inte alltid nödvändigtvis, vill se i kombination med examensarbetet.