Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Oj, 70K efter sju år är inte dåligt.
Funderar på att utbilda mig till jurist, eftersom juridik alltid har intresserat mig. Tror inte att jag skulle ha några problem med själva plugget, eftersom jag kan sitta och nöta böcker om det behövs. Samtidigt är jag osäker på om jag kan ha samma motivation i 4,5 år (utbildningen tar väl så lång tid?).
Det bör väl påpekas att du får vara beredd att slita arslet av dig under sju år för att nå till dina 70 000. Det är ingen dans på rosor om man säger så. Tuffa och långa arbetsdagar. Passar knappast alla men om man är rätt person finns det helt klart pengar att tjäna.
Personligen är jag totalt ointresserad av affärsjuridik och har därför valt en annan bana. Lite tråkigt för plånboken men det är bara att inse att man måste tycka om sitt arbete, särskilt om man spenderar den stora merparten av sin vakna tid där.
Lite osäker på exakt vad "domarbanelönerna" kommer att ligga på efter årskiftet (då de höjs något). Någon annan kan säkert ge mer exakta svar. Drar dock till med lite ungefärliga siffror.
Notarie: 1a året 23 000, 2a året 25 000.
Domarbanan: 1a året 28 000, 2a året 31 000, 3e året 33 000, 4e 36 000.
Avsevärt mindre betalt än affärsbyråsvängen med andra ord. Vill du jobba på en allmänpraktiserande byrå i en mindre stad får du också räkna med mycket sämre betalt än på de stora affärsjuridiska byråerna. Åklagarbanan ligger ungefär som domarbanan.
Slutligen bör det väl påpekas att det numer går att hoppa ganska fritt mellan de olika karriärvägarna vilket känns ruskigt roligt. Jag vill i varje fall inte syssla med samma sak hela livet.