2009-06-22, 19:09
Medlem
jORkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Bara processarna processar i allmänhet, åtminstone vad gäller de medelstora och större byråerna. Sen tror jag inte det blir speciellt mycket processande i den bemärkelsen utan förberedelse och partskontakt är nog det man gör mest.

Jag har ganska medelmåttiga ekonomibetyg för den som frågade, snitt mellan B och C. Ingen intervjuare har brytt sig om de betygen någon gång. Jag läste de två första åren i kandidatprogrammet mot redovisning och finansiering.
Under vilka terminer (förutom de första två) på juristlinjen på su tycker du att man lämpligast läser dubbelt? Nån termin som det är direkt olämpligt att planera in dubbelstudier?
Senast redigerad av jORka 2009-06-22 kl. 19:11.
Citera
2009-06-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jORka
Under vilka terminer (förutom de första två) på juristlinjen på su tycker du att man lämpligast läser dubbelt? Nån termin som det är direkt olämpligt att planera in dubbelstudier?

Nej belastningen är identisk över hela den juridiska grundutbildningen så det finns ingen direkt dålig eller bra tid att plugga dubbelt. Men möjligen bör du vänta någon termin eller två för att vänja dig vid att sitta och plugga hårt varje dag. Jag vet inte om du läser/läst/ska läsa juridik, men det finns massa myter om sjukt tunga kurser under utbildningen, allt sånt är skitsnack. Vissa tentor kan vara svårare än andra men överlag finns det normalsvåra eller enkla tentor där de normalsvåra börjar under termin 2 och fortsätter sedan med några undantag ända fram till termin 7.
Citera
2009-06-26, 18:37
Medlem
Bardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motomoto
Hur påbörjade du det? Började du med jur kanden först eller?
Tänkte själv påbörja juristprogrammet i höst, och sedan börja läsa in ekonomie kandidat f r o m T3 på jurist, så får man se om man pallar trycket. Skulle vara grymt skönt att ha bägge, men jur är ju helt klart prio 1.

Nu har jag inte läst alla sidor i tråden, men om du ska läsa på SU rekommenderar jag inte att köra dubbelt under T3. Den största kursen (22,5 p) Civilrätt 2 görs då. Du läser avtals-, köp-, fordring-, sak- och skadeståndsrätt i ett svep. Du har garanterat händerna fulla T3.
Citera
2009-06-28, 11:29
Medlem
Hej!

Vilken språk är bra att kunna ifall man vill jobba som affärsjurist?

Vill gärna lära mig ett nytt språk, kinesiska känns som ett ganska säkert kort, japanska och spanska känns som bra språk att kunna också.

1. Kinesiska (mandarin)
2. Japanska
3. Spanska
4. Franska
5. Italienska

Vad tycker ni?
Citera
2009-06-28, 18:24
Medlem
Coolcittes avatar
Vad har man i ingångslön som jurist? Förstår givetvis att det varierar mellan olika ställen, men säg te x en medelstor advokatbyrå i innerstaden.
Hur mycket har man i ingångslön och hur är löneutvecklingen sen?
Citera
2009-06-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Vad har man i ingångslön som jurist? Förstår givetvis att det varierar mellan olika ställen, men säg te x en medelstor advokatbyrå i innerstaden.
Hur mycket har man i ingångslön och hur är löneutvecklingen sen?

Det är lite olika, men standard kan väl sägas vara exempelvis vinges lönetrappa som är 25, 32, 38, 45? och vidare uppåt ungefär till 70 efter cirka sju år. Till det kommer en bonus som varierar ganska stort, 1-6 månadslöner tror jag.
Citera
2009-06-28, 21:12
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Det är lite olika, men standard kan väl sägas vara exempelvis vinges lönetrappa som är 25, 32, 38, 45? och vidare uppåt ungefär till 70 efter cirka sju år. Till det kommer en bonus som varierar ganska stort, 1-6 månadslöner tror jag.

Oj, 70K efter sju år är inte dåligt.

Funderar på att utbilda mig till jurist, eftersom juridik alltid har intresserat mig. Tror inte att jag skulle ha några problem med själva plugget, eftersom jag kan sitta och nöta böcker om det behövs. Samtidigt är jag osäker på om jag kan ha samma motivation i 4,5 år (utbildningen tar väl så lång tid?).
Citera
2009-06-29, 17:37
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Oj, 70K efter sju år är inte dåligt.

Funderar på att utbilda mig till jurist, eftersom juridik alltid har intresserat mig. Tror inte att jag skulle ha några problem med själva plugget, eftersom jag kan sitta och nöta böcker om det behövs. Samtidigt är jag osäker på om jag kan ha samma motivation i 4,5 år (utbildningen tar väl så lång tid?).

Det bör väl påpekas att du får vara beredd att slita arslet av dig under sju år för att nå till dina 70 000. Det är ingen dans på rosor om man säger så. Tuffa och långa arbetsdagar. Passar knappast alla men om man är rätt person finns det helt klart pengar att tjäna.

Personligen är jag totalt ointresserad av affärsjuridik och har därför valt en annan bana. Lite tråkigt för plånboken men det är bara att inse att man måste tycka om sitt arbete, särskilt om man spenderar den stora merparten av sin vakna tid där.

Lite osäker på exakt vad "domarbanelönerna" kommer att ligga på efter årskiftet (då de höjs något). Någon annan kan säkert ge mer exakta svar. Drar dock till med lite ungefärliga siffror.

Notarie: 1a året 23 000, 2a året 25 000.
Domarbanan: 1a året 28 000, 2a året 31 000, 3e året 33 000, 4e 36 000.

Avsevärt mindre betalt än affärsbyråsvängen med andra ord. Vill du jobba på en allmänpraktiserande byrå i en mindre stad får du också räkna med mycket sämre betalt än på de stora affärsjuridiska byråerna. Åklagarbanan ligger ungefär som domarbanan.

Slutligen bör det väl påpekas att det numer går att hoppa ganska fritt mellan de olika karriärvägarna vilket känns ruskigt roligt. Jag vill i varje fall inte syssla med samma sak hela livet.
Senast redigerad av C Bildts Kostym 2009-06-29 kl. 17:44.
Citera
2009-06-29, 23:36
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det bör väl påpekas att du får vara beredd att slita arslet av dig under sju år för att nå till dina 70 000. Det är ingen dans på rosor om man säger så. Tuffa och långa arbetsdagar. Passar knappast alla men om man är rätt person finns det helt klart pengar att tjäna.

Personligen är jag totalt ointresserad av affärsjuridik och har därför valt en annan bana. Lite tråkigt för plånboken men det är bara att inse att man måste tycka om sitt arbete, särskilt om man spenderar den stora merparten av sin vakna tid där.

Lite osäker på exakt vad "domarbanelönerna" kommer att ligga på efter årskiftet (då de höjs något). Någon annan kan säkert ge mer exakta svar. Drar dock till med lite ungefärliga siffror.

Notarie: 1a året 23 000, 2a året 25 000.
Domarbanan: 1a året 28 000, 2a året 31 000, 3e året 33 000, 4e 36 000.

Avsevärt mindre betalt än affärsbyråsvängen med andra ord. Vill du jobba på en allmänpraktiserande byrå i en mindre stad får du också räkna med mycket sämre betalt än på de stora affärsjuridiska byråerna. Åklagarbanan ligger ungefär som domarbanan.

Slutligen bör det väl påpekas att det numer går att hoppa ganska fritt mellan de olika karriärvägarna vilket känns ruskigt roligt. Jag vill i varje fall inte syssla med samma sak hela livet.

Bra information! Är inställd på att jag kommer få slita som fan för att få en bra lön, men eftersom jag tycker att juridik är intressant så ska det nog gå bra.
Citera
2009-06-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
Hej!

Vilken språk är bra att kunna ifall man vill jobba som affärsjurist?

Vill gärna lära mig ett nytt språk, kinesiska känns som ett ganska säkert kort, japanska och spanska känns som bra språk att kunna också.

1. Kinesiska (mandarin)
2. Japanska
3. Spanska
4. Franska
5. Italienska

Vad tycker ni?

.
Citera
2009-06-30, 00:06
Bannlyst
Får man fråga hur löneutvecklingen ser ut för statsanställda jurister ser ut?

Vad får man som t.ex. notarie, statsadvokat och jurist vid myndighet, osv?
Citera
2009-07-09, 18:33
Medlem
WayneGretzkys avatar
Antagningen

Tjena boys. Vad tror ni om chanserna att komma in på Juristprogrammet om jag efter första urvalet står som 17:e res i Gbg och 19:e i Uppsala? Det är Hp-kvoten det handlar om. Ganska överraskad över att ha hamnat så pass bra i Gbg..Men det borde väl kunna gå vägen? Kom in i Umeå men hade gärna hamnat litet längre söder ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in