Citat:
Ursprungligen postat av
Aktuell
Pga diverse omständigheter måste jag flytta till min hemstad (Stockholm) och ta ett halvårs uppehåll i studierna, åtminstone från juristprogrammet i Lund nu under T5.
Jag har däremot möjlighet att läsa 30 HP på SU, i valfria ämnen på grundläggande nivå. Gärna inte någon ren juridik men gärna något som kan vara relevant i bred bemärkelse för en affärsjuridisk inriktning.
Jag sitter alltså och reflekterar lite över vilken kurs jag ska välja som ändå "kan bra ut på pappret". I nuläget står valet mellan Psykologi 1, Statsvetenskap 1 eller Företagsekonomi 1.
Främst personligt intresserad av innehållet på de två tidigare även om den senare potentiellt känns mer relevant. Hur stor relevans har egentligen FEK kontra de övriga och är det ytterligare någon (30hp) kurs jag bör ta i beaktande?
Arbetsgivaren (i alla fall om du siktar på affärsjuridiskt inriktad advokatbyrå) bryr sig inte om vilken kurs du har läst vid sidan av om det bara rör sig om 30 hp.
Om du är intresserad av att sitta ting i framtiden bör du dock välja kurser som ger extra tingspoäng (jämfört med andra sidostudier). Psykologi, statsvetenskap och företagsekonomi är exempel på sådana kurser så det behöver du inte heller oroa dig för.
Läs med andra ord det av ovanstående som du finner mest intressant.
Andra icke-juridiska kurser som ger extra tingspoäng är bl.a. sociologi, socialantropologi, filosofi, kriminologi, nationalekonomi och statskunskap. Vet däremot inte om det ges någon 30-poängskurs i något av dessa ämnen vid SU.