2018-01-16, 17:07
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylleskjorta
Borde inte vara några problem att anmäla sig utanför uppropet eller? Bara du får kontakt med rätt person.

I höstas var ju uppropet 14 aug och kursstart 2 veckor senare, ingen rivstart direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Är det möjligt att göra som du skriver? Någon som har erfarenhet?

Är det inte tightare på VT dock? Reccarna här i Uppsala hade sin välkomstföreläsning i måndags och har jag inte förstått helt fel har de sina introlektioner/seminarium imorgon och framåt. Detta i jämförelse med en veckas ledighet mellan välkomstföreläsning (21 aug) och officiell kursstart (28 aug) om du börjar på HT.

No worries dock, på UmU och SU är det vad jag hört möjligt att skicka ett ombud till uppropet(ditt + deras leg krävs). Går säkert att göra likadera på GU. Uppsala har online-registrering så har du tur slipper du t.o.m ombud.

Får villigt erkänna att T2 här redan första veckan dragit upp tempot betydligt i jämförelse med T1, ska bli kul att se ifall man faktiskt behöver lägga ner lite tid den här terminen.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2018-01-16 kl. 17:12.
Citera
2018-01-16, 18:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fel123
Började läsa civilrätt C på SU nu i veckan. Hade tänkt att börja på min uppsats inom familjerätt i god tid. Fastnar dock vid val av ämne. Uppsatsen ska grunda sig på ett beslut inom familjerätt det senaste halvåret. Det togs även upp på föreläsningen att försiktighet krävdes vid val av ämne så det inte var för nära den offentliga rätten.

Någon som har något förslag på ämne? Eller som kan berätta lite kort om deras uppsats på CC:n.

Du har säkert redan hört det, men tipset är att bara gå igenom beslut på karnov och fastna vid något intressant (beslutet i sig behöver inte vara nyskapande).

Jag skrev om barnets bästa och kontinuitetsprincipen vid bortförande av barn. Om jag hade skrivit idag hade den handlat om tingsrättens möjlighet att besluta om umgänge när boendeföräldern har skyddat boende (noll; beslut om skyddat boende tas av socialtjänsten baserat på i stort sett den skyddssökandes uppgifter). Det blir problem eftersom man kan komma fram till att barnets bästa är umgänge, men att det inte går att genomföra pga risken att det skyddade boendet röjs.

Ett annat aktuellt ämne är bodelningsfrågor och samäganderätt i fall med andra än de reguljära familjekonstellationerna. Hur gör man med två sambos? Hur bodelar man om man har fler än en fru? Etc.
Citera
2018-01-16, 21:52
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Får villigt erkänna att T2 här redan första veckan dragit upp tempot betydligt i jämförelse med T1, ska bli kul att se ifall man faktiskt behöver lägga ner lite tid den här terminen.

Jadu, den tempoökningen är inte att leka med. Det är bara att hugga in. Ha så roligt!
Citera
2018-01-16, 23:46
Medlem
Fan, när började juridiska institutionen på SU med massa obligatorier?

Har bokat en resa mitt i förvaltningsrätten, trodde det var lugnt med tanke på förra årets schema som såg helt annorlunda ut från det som nu publicerats. Nu ser det ut som att jag missar en del av rättegångsspelet och två obligatoriska seminarier. Finns ingen möjlighet till dispens.

Vet någon hur det funkar med CSN osv om man missar 21 hp pga icke fullgjort obligatorium (trots att man tex klarat tentan och uppsats)? Måste man betala tillbaka? Får man inget nytt terminen efter?
Citera
2018-01-17, 01:42
Medlem
anteri17s avatar
T4 Uppsala. Vilken grej med återgång till två eller ibland tre seminarier i veckan. Det känns som att risken att slappa ner sig är påtaglig. Någon som har tips på vad man bör tänka extra på under T4 på UU?

Det ska sägas att vi läser straff- och processrätt, så studenter från andra lärosäten kan även säga sitt.
Citera
2018-01-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
T4 Uppsala. Vilken grej med återgång till två eller ibland tre seminarier i veckan. Det känns som att risken att slappa ner sig är påtaglig. Någon som har tips på vad man bör tänka extra på under T4 på UU?

Det ska sägas att vi läser straff- och processrätt, så studenter från andra lärosäten kan även säga sitt.

Mitt intryck på SU var att det även där lugnade ner sig vid t4, men att tentorna rättades hårdare varför mängden AB t.o.m. var lägre än snittet från tidigare terminer där det var mer att göra (från ca 30 % till ca 20 %). Därefter var det det blandat snitt på kurserna.
Senast redigerad av Mercatoria 2018-01-17 kl. 11:40.
Citera
2018-01-17, 15:47
Medlem
ghostbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Fan, när började juridiska institutionen på SU med massa obligatorier?

Har bokat en resa mitt i förvaltningsrätten, trodde det var lugnt med tanke på förra årets schema som såg helt annorlunda ut från det som nu publicerats. Nu ser det ut som att jag missar en del av rättegångsspelet och två obligatoriska seminarier. Finns ingen möjlighet till dispens.

Vet någon hur det funkar med CSN osv om man missar 21 hp pga icke fullgjort obligatorium (trots att man tex klarat tentan och uppsats)? Måste man betala tillbaka? Får man inget nytt terminen efter?

Classic att SU ska hålla på och ändra kursplanen från och till.

Sökte du CSN för HT17 och VT18 samtidigt? Om ja, då måste du klara 75% av 60 hp, vilket i det här fallet blir 45 hp fram till sommaren. Plockar du inte poängen från förvaltningsrätten så kommer du inte få fortsätt CSN när du söker för HT18, oavsett om du gör tentan och lämnat in uppsatsen. Du måste ha genomfört alla obligatoriska moment innan poängen registreras i ladok, dvs. det centrala datasystemet som CSN använder sig av. Poängen registreras därför inte centralt förrän HT18 när du faktiskt kan delta på rättegångsspelet och de obligatoriska seminarierna.

Du blir inte återbetalningsskyldig men har inte någon möjlighet till fortsatt CSN förrän du plockat de poäng som krävs.

Förresten, då läste du processen i höstas? Det var några år sen jag läste den men har hört att det är nya regler avseende tentan.. Hur har det mottagits? Tänker mest på att andelen u:n är skyhög efter senaste tentan.
Senast redigerad av ghostbunny 2018-01-17 kl. 16:29.
Citera
2018-01-17, 20:31
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Straffrätten: Läs Kriminalrättens grunden ordentligt. Det finns ett stort utrymme att ta det lugnt under T4 (särskilt under straffrätten), men det straffar sig eftersom tentamen stundtals förutsätter mer djupgående förståelse av enstaka straffrättsliga moment.

Processrätten: Läs in även delarna av Ekelöf som inte behandlas under seminarieundervisningen, det är mycket vanligt att tentamen berör helt "nya" aspekter av processrätten. Ett annat tips är att löpande under processrätten "tentaplugga" och göra mallar och dyl (om du nu gillar sånt), eftersom du sannolikt kommer att vilja repetera straffrätten under det korta tentaplugg som kommer till våren. Det är också en mycket god idé att faktiskt läsa rättegångsbalken ordentligt - förstå indelningen av kapitel och områden. Det kommer att hjälpa dig att orientera i lagen, särskilt om ni får frågor som inte berörs ingående i litteraturen.

Alltså: På straffrätten fokuserar du att gå in på djupet, och på processrätten fokuserar du mer på att ta in mycket material (men lite mer översiktligt).
Citera
2018-01-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fel123
Började läsa civilrätt C på SU nu i veckan. Hade tänkt att börja på min uppsats inom familjerätt i god tid. Fastnar dock vid val av ämne. Uppsatsen ska grunda sig på ett beslut inom familjerätt det senaste halvåret. Det togs även upp på föreläsningen att försiktighet krävdes vid val av ämne så det inte var för nära den offentliga rätten.

Någon som har något förslag på ämne? Eller som kan berätta lite kort om deras uppsats på CC:n.

Det är inte familjerätt, men jag har alltid undrat om en man kan anses bli diskriminerad enligt diskrimineringslagen om han nekas anställning för att hans fru är gravid. En gravid kvinna som nekas anställning p.g.a. graviditeten blir diskriminerad. Som jag förstår det hänförs detta till "könsdiskriminering", vilket bör göra det problematisk för en man att bli diskriminerad när denne inte anställs för att han ska bli pappa. Om du börjar utifrån ett fall av diskriminering av en gravid kvinna och utvecklar därifrån.
Senast redigerad av Mercatoria 2018-01-17 kl. 22:01.
Citera
2018-01-18, 22:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Straffrätten: Läs Kriminalrättens grunden ordentligt. Det finns ett stort utrymme att ta det lugnt under T4 (särskilt under straffrätten), men det straffar sig eftersom tentamen stundtals förutsätter mer djupgående förståelse av enstaka straffrättsliga moment.

Processrätten: Läs in även delarna av Ekelöf som inte behandlas under seminarieundervisningen, det är mycket vanligt att tentamen berör helt "nya" aspekter av processrätten. Ett annat tips är att löpande under processrätten "tentaplugga" och göra mallar och dyl (om du nu gillar sånt), eftersom du sannolikt kommer att vilja repetera straffrätten under det korta tentaplugg som kommer till våren. Det är också en mycket god idé att faktiskt läsa rättegångsbalken ordentligt - förstå indelningen av kapitel och områden. Det kommer att hjälpa dig att orientera i lagen, särskilt om ni får frågor som inte berörs ingående i litteraturen.

Alltså: På straffrätten fokuserar du att gå in på djupet, och på processrätten fokuserar du mer på att ta in mycket material (men lite mer översiktligt).

Stort tack för svar!
Citera
2018-01-19, 22:34
Bannlyst
Vilka B-språk och C-språk är mest meriterande som färdig jurist? Läste 5 år spanska och två år franska. Jag pratar alltså om språkkurserna man tar från årskurs 6 till och med gymnasiet. Vidare undrar jag hur man bevisar att man läst c-språk, antagligen genom att visa upp sitt slutbetyg från högstadiet? Börjar i höst T2 på UUs juristprogram.
Citera
2018-01-19, 22:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vilka B-språk och C-språk är mest meriterande som färdig jurist? Läste 5 år spanska och två år franska. Jag pratar alltså om språkkurserna man tar från årskurs 6 till och med gymnasiet. Vidare undrar jag hur man bevisar att man läst c-språk, antagligen genom att visa upp sitt slutbetyg från högstadiet? Börjar i höst T2 på UUs juristprogram.

Det beror vad du vill jobba med. För affärsjuristerna skulle jag killgissa att (efter engelska) tyska är mest gångbart; men det finns ju betydligt fler som kan tyska än kinesiska, om man tänker konkurrensmässigt.

Min uppfattning är att språk blivit en väldigt bra merit om man söker sig till humanjuridiska byråer, naturligtvis särskilt så om de har migrationsmål (det är bra för bemötandet, men framförallt håller det tolkkostnaderna nere). Arabiska, dari, tigrinja, ryska, urdu, sorani, arameiska är de jag stöter på oftast i domstol.

Själv hade jag haft mest nytta av danska eftersom min arbetsgivare vägrar boka tolk åt dessa, vilket är helt vettlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in