2018-01-14, 21:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Det gav ett svar, dock inte svaret. En karriär är inte en linjär ekvation. Gå t ex in på HD:s hemsida och titta på justitierådens CV:n (här); det enda alla har gemensamt är att de suttit ting.

Inte ens det faktiskt (Petter Asp).
Citera
2018-01-14, 23:21
Medlem
CaveatLectors avatar
Är det någon som har läst en ek. kand. vid sidan av och har fått kurser tillgodoräknade för att slippa läsa handelsrätten? Jiken eller liknande går tydligen bra att använda, men den har jag inte läst och kommer inte att läsa heller. Jag får väl ta det med studievägledaren på handelsrätten, men förhoppningsvis finns det någon som vet vilka kurser som går att använda (helst någon som har läst i Lund eller har läst ett program som inte innehåller någon motsvarighet till Jiken).
Citera
2018-01-15, 12:51
Medlem
Någon som går på SU och börjar idag? Missar första dagen med introduktionsföreläsning och introseminarium. Någon vänlig själ som kan sammanfatta vad jag missat? Kommer inte åt seminarieplanen nämligen.

Kanske någon tidigare T1 som vet om det är full fart från dag ett, eller klarar jag mig?
Citera
2018-01-15, 14:09
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bemaffo
Någon som går på SU och börjar idag? Missar första dagen med introduktionsföreläsning och introseminarium. Någon vänlig själ som kan sammanfatta vad jag missat? Kommer inte åt seminarieplanen nämligen.

Kanske någon tidigare T1 som vet om det är full fart från dag ett, eller klarar jag mig?

Går förvisso termin 8 nu, men vill minnas att de allra första introduktionsföreläsningarna och introduktionsseminariet var mer välkomnande och lite allmänt om hur kursen är upplagd. Tror inte du missar någonting.

Så här står det i kurskompendiet till JIK:en:

"Föreläsning: Introduktionsföreläsning
Inga förberedelser inför denna föreläsning. "

"Seminarium 1–2
Introduktion till rätten
Rättens betydelse och funktion i samhället
Rättsordningen och rättskälleläran
Rättens indelning och systematik
Lagbok och lagrum
Personrätt
Juridisk metod och problemlösning"

Jag rekommenderar dock att du deltar på undervisningen framöver. Lycka till!
Citera
2018-01-15, 19:39
Medlem
KilledByProffsets avatar
När är uppropet i höst? Åker på semester och kommer hem den 30:nde Augusti, behöver jag boka om?

Glömde skriva att det rör sig om GU.
Senast redigerad av KilledByProffset 2018-01-15 kl. 19:50.
Citera
2018-01-15, 20:52
Medlem
Någon som har hört om företag som har kontor i USA och som har anställt personer med en svensk jur. kand.? Vet att det t.ex. finns personer med en svensk jur. kand. som blivit anställda hos Apple och IKEA och varit stationerade i USA.
Citera
2018-01-15, 21:03
Medlem
Ylleskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
När är uppropet i höst? Åker på semester och kommer hem den 30:nde Augusti, behöver jag boka om?

Glömde skriva att det rör sig om GU.

Borde inte vara några problem att anmäla sig utanför uppropet eller? Bara du får kontakt med rätt person.

I höstas var ju uppropet 14 aug och kursstart 2 veckor senare, ingen rivstart direkt.
Citera
2018-01-15, 21:36
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylleskjorta
Borde inte vara några problem att anmäla sig utanför uppropet eller? Bara du får kontakt med rätt person.

I höstas var ju uppropet 14 aug och kursstart 2 veckor senare, ingen rivstart direkt.

Är det möjligt att göra som du skriver? Någon som har erfarenhet?
Citera
2018-01-15, 22:44
Medlem
Citat:
Är det möjligt att göra som du skriver? Någon som har erfarenhet?

Varierar säkert från skola till skola men vet att på många skolor kan man skicka någon annan som får representera en själv på uppropet, tex en vän eller familjemedlem.
Citera
2018-01-15, 23:54
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKritikk
Varierar säkert från skola till skola men vet att på många skolor kan man skicka någon annan som får representera en själv på uppropet, tex en vän eller familjemedlem.

Kanske bör maila syv och fråga, känns som det hade varit en fuck up av rang annars, haha..
Citera
2018-01-16, 10:57
Medlem
Citat:
Kanske bör maila syv och fråga, känns som det hade varit en fuck up av rang annars, haha..

PÅ su var det inga problem att skicka någon annan till uppropet när jag hade det, iofs några år sedan.
Citera
2018-01-16, 16:39
Medlem
Började läsa civilrätt C på SU nu i veckan. Hade tänkt att börja på min uppsats inom familjerätt i god tid. Fastnar dock vid val av ämne. Uppsatsen ska grunda sig på ett beslut inom familjerätt det senaste halvåret. Det togs även upp på föreläsningen att försiktighet krävdes vid val av ämne så det inte var för nära den offentliga rätten.

Någon som har något förslag på ämne? Eller som kan berätta lite kort om deras uppsats på CC:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in