Hej!
Efter lång väntan och hårt jobb kan jag äntligen, med stolthet, säga att jag ska läsa juristprogrammet
Jag ska läsa i Lund och har en fråga angående vilka böcker som är ett måste och vilka som kan slopas (motivera gärna varför). Alla ni som läser i Lund, vad har ni att säga om saken?
Kurslitteraturen under den första terminen är följande:
Kurs1: Introduktion till juridiken
-Adlercreutz, Axel; Mulder, Johann: Avtal - Lärobok i allmän avtalsrätt. Norstedts
juridik, Stockholm.
-Kihlman, Jon: Köprätten - En introduktion. Norstedts juridik, Stockholm.
-Zetterström, Stefan: Juridiken och dess arbetssätt - En introduktion. Iustus, Uppsala.
Kurs2: Allmän rättslära
-Dahlman, Christian: Rätt och rättfärdigande: en tematisk introduktion i allmän
rättslära. Studentlitteratur, Lund.
-Westerman, Pauline: Rätten som gåta: en introduktion till rättsfilosofi.
Studentlitteratur, Lund.
-Wolff, Jonathan: An introduction to political philosophy. Oxford University Press,
Oxford.
Kurs3: Konstitutionell rätt
-Axberger, Hans-Gunnar: Yttrandefrihetsgrundlagarna. Norstedts juridik, Stockholm.
-Bernitz, Ulf; Kjellgren, Anders: Europarättens grunder. Norstedts juridik, Stockholm.
-Cameron, Iain: An introduction to the European Convention on Human Rights. Iustus,
Uppsala.
-Nergelius, Joakim: Komparativ statsrätt. Juristförlaget, Lund.
-Strömberg, Håkan; Lundell, Bengt: Sveriges författning. Studentlitteratur, Lund.
-Trolle Önnerfors, Elsa.; Wenander, Henrik: Att skriva rätt. Goda råd för att skriva
uppsats i juridik. Wolters Kluwer.
Nu ska jag dricka mycket öl och fira denna goda nyhetet
Efter lång väntan och hårt jobb kan jag äntligen, med stolthet, säga att jag ska läsa juristprogrammet
Jag ska läsa i Lund och har en fråga angående vilka böcker som är ett måste och vilka som kan slopas (motivera gärna varför). Alla ni som läser i Lund, vad har ni att säga om saken?
Kurslitteraturen under den första terminen är följande:
Kurs1: Introduktion till juridiken
-Adlercreutz, Axel; Mulder, Johann: Avtal - Lärobok i allmän avtalsrätt. Norstedts
juridik, Stockholm.
-Kihlman, Jon: Köprätten - En introduktion. Norstedts juridik, Stockholm.
-Zetterström, Stefan: Juridiken och dess arbetssätt - En introduktion. Iustus, Uppsala.
Kurs2: Allmän rättslära
-Dahlman, Christian: Rätt och rättfärdigande: en tematisk introduktion i allmän
rättslära. Studentlitteratur, Lund.
-Westerman, Pauline: Rätten som gåta: en introduktion till rättsfilosofi.
Studentlitteratur, Lund.
-Wolff, Jonathan: An introduction to political philosophy. Oxford University Press,
Oxford.
Kurs3: Konstitutionell rätt
-Axberger, Hans-Gunnar: Yttrandefrihetsgrundlagarna. Norstedts juridik, Stockholm.
-Bernitz, Ulf; Kjellgren, Anders: Europarättens grunder. Norstedts juridik, Stockholm.
-Cameron, Iain: An introduction to the European Convention on Human Rights. Iustus,
Uppsala.
-Nergelius, Joakim: Komparativ statsrätt. Juristförlaget, Lund.
-Strömberg, Håkan; Lundell, Bengt: Sveriges författning. Studentlitteratur, Lund.
-Trolle Önnerfors, Elsa.; Wenander, Henrik: Att skriva rätt. Goda råd för att skriva
uppsats i juridik. Wolters Kluwer.
Nu ska jag dricka mycket öl och fira denna goda nyhetet