2017-07-13, 22:37
Medlem
Hej!
Efter lång väntan och hårt jobb kan jag äntligen, med stolthet, säga att jag ska läsa juristprogrammet
Jag ska läsa i Lund och har en fråga angående vilka böcker som är ett måste och vilka som kan slopas (motivera gärna varför). Alla ni som läser i Lund, vad har ni att säga om saken?

Kurslitteraturen under den första terminen är följande:

Kurs1: Introduktion till juridiken
-Adlercreutz, Axel; Mulder, Johann: Avtal - Lärobok i allmän avtalsrätt. Norstedts
juridik, Stockholm.

-Kihlman, Jon: Köprätten - En introduktion. Norstedts juridik, Stockholm.

-Zetterström, Stefan: Juridiken och dess arbetssätt - En introduktion. Iustus, Uppsala.

Kurs2: Allmän rättslära
-Dahlman, Christian: Rätt och rättfärdigande: en tematisk introduktion i allmän
rättslära. Studentlitteratur, Lund.

-Westerman, Pauline: Rätten som gåta: en introduktion till rättsfilosofi.
Studentlitteratur, Lund.

-Wolff, Jonathan: An introduction to political philosophy. Oxford University Press,
Oxford.

Kurs3: Konstitutionell rätt
-Axberger, Hans-Gunnar: Yttrandefrihetsgrundlagarna. Norstedts juridik, Stockholm.

-Bernitz, Ulf; Kjellgren, Anders: Europarättens grunder. Norstedts juridik, Stockholm.

-Cameron, Iain: An introduction to the European Convention on Human Rights. Iustus,
Uppsala.

-Nergelius, Joakim: Komparativ statsrätt. Juristförlaget, Lund.

-Strömberg, Håkan; Lundell, Bengt: Sveriges författning. Studentlitteratur, Lund.

-Trolle Önnerfors, Elsa.; Wenander, Henrik: Att skriva rätt. Goda råd för att skriva
uppsats i juridik. Wolters Kluwer.

Nu ska jag dricka mycket öl och fira denna goda nyhetet
Citera
2017-07-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Hej!
Efter lång väntan och hårt jobb kan jag äntligen, med stolthet, säga att jag ska läsa juristprogrammet
Jag ska läsa i Lund och har en fråga angående vilka böcker som är ett måste och vilka som kan slopas (motivera gärna varför). Alla ni som läser i Lund, vad har ni att säga om saken?

Kurslitteraturen under den första terminen är följande:

Kurs1: Introduktion till juridiken
-Adlercreutz, Axel; Mulder, Johann: Avtal - Lärobok i allmän avtalsrätt. Norstedts
juridik, Stockholm.

-Kihlman, Jon: Köprätten - En introduktion. Norstedts juridik, Stockholm.

-Zetterström, Stefan: Juridiken och dess arbetssätt - En introduktion. Iustus, Uppsala.

Kurs2: Allmän rättslära
-Dahlman, Christian: Rätt och rättfärdigande: en tematisk introduktion i allmän
rättslära. Studentlitteratur, Lund.

-Westerman, Pauline: Rätten som gåta: en introduktion till rättsfilosofi.
Studentlitteratur, Lund.

-Wolff, Jonathan: An introduction to political philosophy. Oxford University Press,
Oxford.

Kurs3: Konstitutionell rätt
-Axberger, Hans-Gunnar: Yttrandefrihetsgrundlagarna. Norstedts juridik, Stockholm.

-Bernitz, Ulf; Kjellgren, Anders: Europarättens grunder. Norstedts juridik, Stockholm.

-Cameron, Iain: An introduction to the European Convention on Human Rights. Iustus,
Uppsala.

-Nergelius, Joakim: Komparativ statsrätt. Juristförlaget, Lund.

-Strömberg, Håkan; Lundell, Bengt: Sveriges författning. Studentlitteratur, Lund.

-Trolle Önnerfors, Elsa.; Wenander, Henrik: Att skriva rätt. Goda råd för att skriva
uppsats i juridik. Wolters Kluwer.

Nu ska jag dricka mycket öl och fira denna goda nyhetet

Grattis till platsen! Jag läste T1 i Lund under våren och har haft alla böcker på listan.

Delkurs 1: Egentligen är inga av böckerna nödvändiga. Jag läste lite i Adlercreutz. Vi hade föreläsningar (avtalsrätt och köprätt, väldigt översiktligt) och övningar under en vecka. Delkursen avslutades med ett rättegångsprojekt veckan därefter. Projektet gick ut på att skriva en stämningsansökan respektive ett svaromål i grupp till en påhittad tvist (exempelvis jag köper en bil på blocket, den går sönder efter två dagar, jag vill ha tillbaka pengarna). Det utmynnade i ett rättegångsspel. Litteraturen ger säkerligen en vettig bild av väsentliga av programmet och juridiken som helhet, men böckerna är som sagt inte nödvändiga för introduktionen.

Delkurs 2: Jag råder dig att köpa Dahlman. Kan man den klarar man sannolikt tentan. I övrigt var föreläsningarna och seminarierna väldigt lärorika. Gå dit och anteckna! Det är mitt bästa tips. De andra böckerna är inte nödvändiga. Däremot behöver man köpa ett kompendium med material till seminarierna i Juridicums reception. Det kostar ca 100 kr.

Delkurs 3: Här råder jag dig att köpa alla böcker utom Strömberg. Den var den i särklass sämsta boken under terminen. Man skulle lika gärna kunna läsa regeringsformen och riksdagsordningen direkt. Även här är det enligt mig klart vettigt att fokusera på föreläsningarna och seminarierna. Jag läste litteraturen väldigt översiktligt (innan föreläsningarna) och fokuserade istället på anteckningar och extentor.

Trolle Önnerfors innehåller en del matnyttigt om det akademiska skrivandet. Den kan vara användbar vid kursuppgiften. Om inte annat lär du ha nytta av den senare under programmet.

Hoppas inlägget hjälpte dig. Slutligen vill återigen slå ett slag för alla schemalagda undervisningstillfällen. Dessa var genomgående väldigt bra.
Citera
2017-07-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Grattis till platsen! Jag läste T1 i Lund under våren och har haft alla böcker på listan.

Delkurs 1: Egentligen är inga av böckerna nödvändiga. Jag läste lite i Adlercreutz. Vi hade föreläsningar (avtalsrätt och köprätt, väldigt översiktligt) och övningar under en vecka. Delkursen avslutades med ett rättegångsprojekt veckan därefter. Projektet gick ut på att skriva en stämningsansökan respektive ett svaromål i grupp till en påhittad tvist (exempelvis jag köper en bil på blocket, den går sönder efter två dagar, jag vill ha tillbaka pengarna). Det utmynnade i ett rättegångsspel. Litteraturen ger säkerligen en vettig bild av väsentliga av programmet och juridiken som helhet, men böckerna är som sagt inte nödvändiga för introduktionen.

Delkurs 2: Jag råder dig att köpa Dahlman. Kan man den klarar man sannolikt tentan. I övrigt var föreläsningarna och seminarierna väldigt lärorika. Gå dit och anteckna! Det är mitt bästa tips. De andra böckerna är inte nödvändiga. Däremot behöver man köpa ett kompendium med material till seminarierna i Juridicums reception. Det kostar ca 100 kr.

Delkurs 3: Här råder jag dig att köpa alla böcker utom Strömberg. Den var den i särklass sämsta boken under terminen. Man skulle lika gärna kunna läsa regeringsformen och riksdagsordningen direkt. Även här är det enligt mig klart vettigt att fokusera på föreläsningarna och seminarierna. Jag läste litteraturen väldigt översiktligt (innan föreläsningarna) och fokuserade istället på anteckningar och extentor.

Trolle Önnerfors innehåller en del matnyttigt om det akademiska skrivandet. Den kan vara användbar vid kursuppgiften. Om inte annat lär du ha nytta av den senare under programmet.

Hoppas inlägget hjälpte dig. Slutligen vill återigen slå ett slag för alla schemalagda undervisningstillfällen. Dessa var genomgående väldigt bra.

Tack så mycket för ett utförligt svar 🙂
Jag antar att dina tips är för att uppnå ett AB? Det är nämligen det betyget jag alltid kommer att eftersträva.
Har inga ambitioner att få något annat betyg men givetvis vill man inte betala mer för litteraturen än nödvändigt. Mer pengar sparat = mer öl
Citera
2017-07-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Tack så mycket för ett utförligt svar 🙂
Jag antar att dina tips är för att uppnå ett AB? Det är nämligen det betyget jag alltid kommer att eftersträva.
Har inga ambitioner att få något annat betyg men givetvis vill man inte betala mer för litteraturen än nödvändigt. Mer pengar sparat = mer öl

Höga ambitioner och betyg bör premieras framför marginella och betydelselösa aktiviteter såsom socialt liv och träning! Når du inte det gyllende snittet på 6/9 AB kan du kasta alla dina drömmar om en lön på över 25.000 i månaden direkt i soptunnan
Citera
2017-07-15, 14:47
Medlem
Har kommit in i Karlstad, så att fråga vilka böcker som behövs respektive ej behövs är med stor sannolikhet överflödigt, eftersom ingen på förhand kan veta, så glöm det.

Hur ser möjligheterna när man väl kommer ut i arbetslivet ut om man tar sig igenom programmet med mestadels godkända betyg? Trots att jag kommer att anstränga mig så kan jag inte förneka min historia av skoltrötthet, som oftare än inte resulterar i att jag klarar uppgifter, men knappast med bravur. Vissa (läs många) får det att låta som om ens framtid skulle vara bortkastad om man inte landar AB på lejonparten av alla uppgifter.

Lyssnar gärna på er i tråden som med medelmåttiga betyg nu arbetar; hade ni svårt att etablera er? Vad gör ni, och vad tjänar ni?
Citera
2017-07-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
Hur ser möjligheterna när man väl kommer ut i arbetslivet ut om man tar sig igenom programmet med mestadels godkända betyg? Trots att jag kommer att anstränga mig så kan jag inte förneka min historia av skoltrötthet, som oftare än inte resulterar i att jag klarar uppgifter, men knappast med bravur. Vissa (läs många) får det att låta som om ens framtid skulle vara bortkastad om man inte landar AB på lejonparten av alla uppgifter.

Lyssnar gärna på er i tråden som med medelmåttiga betyg nu arbetar; hade ni svårt att etablera er? Vad gör ni, och vad tjänar ni?

Ämnet har stötts och blötts i tråden så många gånger att det inte känns så intressant att göra en lång genomgång här, men den korta versionen är ungefär som följer:

Du kommer inte få jobb på MSA eller sitta ting vid Stockholms tingsrätt direkt efter examen med mestadels B/Ba, men när du väl är ute i arbetslivet spelar betygen från utbildningen inte så stor roll. Du kan alltid jobba dig till drömjobbet om du bara är bra på det du gör (förutom just att antagningen till tingsnotarie går på betygen från programmet).
Citera
2017-07-15, 21:15
Medlem
Hur orkar ni studera? Juridik måste vara tråkigt att studera 4,5 år... Hade varit en annan sak ifall man studerar det i bara 1-2 år... Men 4,5 år?
Senast redigerad av Magnetbord 2017-07-15 kl. 21:20.
Citera
2017-07-15, 22:00
Medlem
Någon som har läst juristprogrammet i Örebro och kan komma med lite tankar? Hur skulle jag kunna börja förbereda mig inför studierna?

Undrar även en del kring karriär efter programmet. Vad har ni landat för första arbeten, och hur har er fortsatta karriär sett ut? (en fråga riktad till även er som ej studerat i Örebro) Har ni haft första arbetet klart redan innan sista terminen varit helt slut, eller hur fort efter programmet har ni lyckats få arbete?
Citera
2017-07-16, 09:05
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur orkar ni studera? Juridik måste vara tråkigt att studera 4,5 år... Hade varit en annan sak ifall man studerar det i bara 1-2 år... Men 4,5 år?

Juristers i allmänhet fantastiska humor underlättar.
Citera
2017-07-16, 11:42
Medlem
lizzzys avatar
Någon som läst i Göteborg som kan hjälpa mig lite sökes! Ska börja nu i höst.

Behöver jag gå på nollningen? Vill självklart inte vara utstött men hur viktig är den egentligen? Räcker det att gå på några få grejer?

Vilken kurslitteratur rekommenderad och icke?

Andra generella tips?

Uppskattas väldigt mycket!
Citera
2017-07-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Höga ambitioner och betyg bör premieras framför marginella och betydelselösa aktiviteter såsom socialt liv och träning! Når du inte det gyllende snittet på 6/9 AB kan du kasta alla dina drömmar om en lön på över 25.000 i månaden direkt i soptunnan
Tror nog att jag ska lyckas göra både och. Men tack för tipset
Citera
2017-07-17, 02:02
Medlem
dovAkins avatar
Ni som kom in på SU via högskoleprovet, vad hade ni i resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in