Citat:
Ursprungligen postat av
Cpt.Obvious
Bergström*

Intressant att du nämner detta då boken kom upp på en diskussion under dagens seminarium - just att den är så betydligt sämre strukturerad kontra exempelvis Axbergers bok angående Yttrandefrihet, eller den nya boken för terminen - Konstitutionell rätt.
Ska kolla in boken du nämner så fort EU-rättens seminariedel är över, tror dessvärre att jag är "tvingad" att använda den tills dess då sidhänvisningar flyger kors och tvärs.
Bergströms bok är inte dålig. Problemet ligger i att den behandlar diverse frågor och områden som saknas relevans för T1 i Uppsala. Vid en genomläsning av innehållsförteckningen är det inte svårt att förstå vilka kapitel som bör läsas inför tentamen och respektive seminarium i EU-rätt.
Så, det är måhända befogat att klaga på kursledningens val av den boken, såtillvida att den är mer omfattande än vad T1 kräver. Att angripa dess struktur och sakinnehåll är däremot ganska larvigt.
Mitt tips är därför att du läser innehållsförteckningen och faktiskt försöker att förstå strukturen. Sedan sållar du. Om det känns svårt – läs hela. Varje gång jag pratar med studenter på termin 1-2 känns det som att lösningen på deras problem alltid är att läsa kurslitteraturen ordentligt, finns inga genvägar.
Lycka till.