2017-10-21, 16:34
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du får läsanvisningar under kursen och kommer få ett hyfsat hum om vad du bör koncentrera dig på. Gör gamla tentor och gå på seminarierna. Det fixar sig.

Sitter lite i samma sits, T1. Kan väl säga att UU åtminstone inte har läsanvisningar.
Sen lär man sig ju förvisso successivt att sålla ut informationen/nödvändiga kapitel från böckerna.
Citera
2017-10-21, 17:23
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jo, jag kommer ihåg att det var för jävligt att bodela. Undrar om det går att skriva något script?

En av mina största framgångar på juristprogrammet är att jag fick 10/10 poäng på bodelningsfrågan på familjerättstentan. Att jag på samma tenta blev slaktad av en viss Schelin på barnrättsfrågan brukar jag inte tänka lika ofta på ...

Lycka till ni som har tentor snart. Själv ska jag påbörja min första specialkurs inom kort. Jag kommer att läsa min specialkurser främst med fokus på civilrätt, med vissa inslag av förvaltningsrätt. Jag som läst kriminologi och skulle bli straffrättare. Mycket hinder hända under resans gång.
Citera
2017-10-24, 13:08
Medlem
Ska snart börja med konstitutionell rätt och EU-rätt. Har nog inte hört någon som har tyckt att det varit roligt. Överdriver folk eller är det bara att bita ihop?
Citera
2017-10-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Ska snart börja med konstitutionell rätt och EU-rätt. Har nog inte hört någon som har tyckt att det varit roligt. Överdriver folk eller är det bara att bita ihop?

Vad man tycker är intressant under studierna är väldigt personligt. EU-rätten brukar det ganska ofta snackas skit om, enligt min uppfattning för att det är ett väldigt komplext område.

Personligen tycker jag dock att både konstitutionell rätt och EU-rätt är bland det roligaste man kan läsa. Men jag är också en sucker för att diskutera.
Citera
2017-10-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Sitter lite i samma sits, T1. Kan väl säga att UU åtminstone inte har läsanvisningar.
Sen lär man sig ju förvisso successivt att sålla ut informationen/nödvändiga kapitel från böckerna.

T1-tentan vid UU kirrar du utan problem om du läser igenom böckerna någon gång. Om de däremot envisas med att fortfarande använda "Introduktion till EU-rätten" av Bergqvist (visst heter han så?) rekommenderar jag starkt att du skaffar en annan lärobok.

Finns en som tidigare användes på juristprogrammet som hette något i stil med "EU. Institution, konstitution, jurisdiktion" eller liknande. Flödesscheman, pedagogiska exempel osv. Inte en professor som vill visa hur mycket han kan...
Citera
2017-10-24, 18:47
Medlem
Angående rekrytering.

Blir du kallad till intervju är du klar beträffande de formella meriterna, dvs betyg, specialkurser, uppsatsämne, extrajobb och lärosäte (!).

Vid intervjun behöver du kunna backa upp dina val beträffande ovanstående. Det finns ingen mall för detta, har man en rimlig förklaring till att man valde att läsa genusjuridik vid intervjun på fina byrån så är det fine, så länge man kan argumentera för det.

Lärosäte vid intervju är oväsentligt, det har redan beaktats. Det handlar till syvende og sist om att framstå som förtroendeingivande och duktig. Sen måste man ha flyt. Låt inte ett negativt besked slå undan fötterna på dig, upp på hästen igen!

Sammanfattningsvis; om två personer, varav en pluggat i Umeå och en i Uppsala, blir kallade till intervju på samma byrå så kommer byrån välja den person som passar bäst in på byrån. Vi snackar personkemi. Val av lärosäte kommer längst ned i listan av urvalskriterier.

//biträdande jurist på advokatbyrå som deltagit i flertalet urvalsprocesser
Citera
2017-10-24, 18:49
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
T1-tentan vid UU kirrar du utan problem om du läser igenom böckerna någon gång. Om de däremot envisas med att fortfarande använda "Introduktion till EU-rätten" av Bergqvist (visst heter han så?) rekommenderar jag starkt att du skaffar en annan lärobok.

Finns en som tidigare användes på juristprogrammet som hette något i stil med "EU. Institution, konstitution, jurisdiktion" eller liknande. Flödesscheman, pedagogiska exempel osv. Inte en professor som vill visa hur mycket han kan...

Bergström* Intressant att du nämner detta då boken kom upp på en diskussion under dagens seminarium - just att den är så betydligt sämre strukturerad kontra exempelvis Axbergers bok angående Yttrandefrihet, eller den nya boken för terminen - Konstitutionell rätt.

Ska kolla in boken du nämner så fort EU-rättens seminariedel är över, tror dessvärre att jag är "tvingad" att använda den tills dess då sidhänvisningar flyger kors och tvärs.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2017-10-24 kl. 18:51.
Citera
2017-10-25, 18:34
Medlem
whoodles avatar
Är dags för min första tenta nästa vecka och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i mitt tentapluggande...
Har bra koll på det mesta och när jag gör de gamla tentorna tycker jag inte att det är alltför svårt att identifiera de juridiska problemen.
har den senaste veckan lagt ner ca 6h/dag att fördjupa mig mer, flika i böckerna och skriva sammanfattningar.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra mer för att vara så förberedd som möjligt inför tentan?
Känns mest som upprepning när jag gör försök till att plugga.
Någon som känt likadant och har tips för hur jag går vidare?
Tacksam för svar
Citera
2017-10-25, 18:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoodle
Är dags för min första tenta nästa vecka och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i mitt tentapluggande...
Har bra koll på det mesta och när jag gör de gamla tentorna tycker jag inte att det är alltför svårt att identifiera de juridiska problemen.
har den senaste veckan lagt ner ca 6h/dag att fördjupa mig mer, flika i böckerna och skriva sammanfattningar.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra mer för att vara så förberedd som möjligt inför tentan?
Känns mest som upprepning när jag gör försök till att plugga.
Någon som känt likadant och har tips för hur jag går vidare?
Tacksam för svar

Det låter bra. Prata med en kursare om något du är osäker på. Hen kanske också har tänkt på något som det visar sig att du missat.

Se till att äta och sova rätt.
Citera
2017-10-25, 20:51
Medlem
Hur stor ökning i procent i medellönen för jurister enligt kollektivavtalet varje år? Någon som har koll? Sobofied kanske? Hur har det sett ut senaste 5 åren till exempel?
Senast redigerad av Tylosande 2017-10-25 kl. 20:58.
Citera
2017-10-26, 10:14
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Bergström* Intressant att du nämner detta då boken kom upp på en diskussion under dagens seminarium - just att den är så betydligt sämre strukturerad kontra exempelvis Axbergers bok angående Yttrandefrihet, eller den nya boken för terminen - Konstitutionell rätt.

Ska kolla in boken du nämner så fort EU-rättens seminariedel är över, tror dessvärre att jag är "tvingad" att använda den tills dess då sidhänvisningar flyger kors och tvärs.

Bergströms bok är inte dålig. Problemet ligger i att den behandlar diverse frågor och områden som saknas relevans för T1 i Uppsala. Vid en genomläsning av innehållsförteckningen är det inte svårt att förstå vilka kapitel som bör läsas inför tentamen och respektive seminarium i EU-rätt.

Så, det är måhända befogat att klaga på kursledningens val av den boken, såtillvida att den är mer omfattande än vad T1 kräver. Att angripa dess struktur och sakinnehåll är däremot ganska larvigt.

Mitt tips är därför att du läser innehållsförteckningen och faktiskt försöker att förstå strukturen. Sedan sållar du. Om det känns svårt – läs hela. Varje gång jag pratar med studenter på termin 1-2 känns det som att lösningen på deras problem alltid är att läsa kurslitteraturen ordentligt, finns inga genvägar.

Lycka till.
Citera
2017-10-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Hur stor ökning i procent i medellönen för jurister enligt kollektivavtalet varje år? Någon som har koll? Sobofied kanske? Hur har det sett ut senaste 5 åren till exempel?

Kollektivavtal är inte en grej på affärsbyråerna, istället gäller fastslagna trappor med generella interna förhandlingar. Varierar en hel mellan byråerna, men för top 10 byråerna börjar man runt 30 och går upp mellan 6-10 tusen per år. Domstolarna har också trappor, börjar på 26 något och sedan 28 som notarie. Men jusek har säkert bra statistik på andra arbetsplatser, som student är det gratis att gå med.
Senast redigerad av Mercatoria 2017-10-26 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in