Citat:
Ursprungligen postat av
DumbQuestions
Vid varje tentamen får några studenter betyget B, säg runt 20 % i snitt över hela utbildningen.
Hur många av dessa tror ni är återkommande? Dvs, är B-betygen spritt fördelade mellan alla studenter, vilka annars har majoriteten Ba och Ab i betyg, eller är det oftast en och samma skara studenter som får B?
Jag vet en person som har övervägande B. Och är öppen/ärlig med det. Hen tar hela programmet med en klackspark och engagerar sig helt enkelt inte och står för det, och då blir det en hel del B. Personen har dock också Ba och AB och det utan att ansträngt sig mer. Så beror ju lite på kurs etc med. Det har förekommit U:n också.
Förutom den personen, som det är lite ledsamt inte engagerade sig aningens mer då hen ingalunda är tappad bakom en vagn och en fantastisk retoriker, så har hitills ingen stått för att de fått ett B, så jag vet inte vilka som får den. Men gissningsvis är det någon som normalt ligger högre som faller igenom. Eller på omtentor, när man skriver 30 p tenta för nåt man läste för X år sen, så borde risken att falla igenom och få B öka?
Angående falla igenom så var jag tre poäng ifrån att få ett B en gång och har nog inte helt hämtat mig från den chocken det innebar. Jag brukar ligga stadigt precis kring gränsen mellan Ba och AB, dvs ibland blir det AB och ibland har det varit någon futtig poäng under gränsen och Ba.
Förutom en tenta, och nej jag var inte sämre förberedd eller kände att tentan gått sämre eller något. Får Ba, och när jag kollar poängen inser jag att jag bara är tre poäng över gränsen. Dvs rent teoretiskt kunde jag lika gärna hamnat precis under gränsen och fått ett B. Jag vet fortfarande idag inte vad som hände, jag fick fruktansvärt dåliga poäng på en fråga men har än idag inte lyckats räkna ut vad som var "fel" med svaret. Förutom att examinatorn helt tydligt INTE tyckte om det... Men sådana fall borde också kunna hända. Särskilt som det är så stor påverkan vad du kommer med för poäng i botten, från PM osv. Har du full eller nästan full pott därifrån kan du svaja betydligt mer på själva tentan utan att riskera betyget så att säga, jämfört med om du har mindre poäng med dig.