2017-01-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-on
Nu påbörjas t6 och grundterminerna börjar således lida mot sitt slut. Jag har det rätt delikata problemet att vara ganska intresserad av ett flertal ämnen och står då inför svåra val vid val av fördjupningskurserna. Hur stor roll spelar de i framtiden för chanserna att få jobb? Bör man välja mer allmänna kurser (processrätt, allmän avtalsrätt etc.) eller gå in på specialområden - men då kanske utesluta framtida jobbmöjligheter? Finns det någon taktik? (Jag är alltså intresserad av fler områden än jag hinner läsa ORDENTLIGT på fördjupningskurserna och vill, om möjligt, inte utesluta jobbmöjligheter inom dessa)

EDIT: tilläggas kan väl att det är relativt väsensskilda områden jag är sugen på som svårligen kombineras på något smart vis

Spelar ingen roll alls. Jag läste en specialkurs i straffrätt och fick jobb på en top-tier affärsjuridisk byrå, var ingen som brydde sig alls. Tvärtom var de positiva till att man tog chansen och läste sånt som man inte kommer jobba med.

Dock så har jag hört att revisionsbyråerna gärna ser att man läst specialkurser i skatterätt om man vill arbeta med det.
Citera
2017-01-12, 19:32
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Underbart. Ska gräva. Men låter det inte lite rättshaveristiskt?

Beslut: https://www.jo.se/PageFiles/8428/7014-2015.pdf

Väldigt rättshaveristiskt, men man blir inte förvånad att det inträffar med tanke på att det gäller att ändra ett Ba till ett AB på JP Kul att du hittade beslutet! Fattar inte riktigt varför Alfred P inte löste det direkt med SU utan kände sig tvungen att JO-anmäla. Om man jämför med vilka ärenden JO brukar syssla med framstår det här som en riktig skitsak, inte minst med tanke på att han har rätt att ompröva (med iakttagande av högskoleförordningen) i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Intressant. På SU har känslan varje gång omprövning kommit upp på tal varit lite "försök inte ens, det är inte värt det, större sannolikhet att vinna på lotto" ungefär, så att de i regel är kritiska till de som begär omprövning eller cut corners är väl ingen skräll direkt.

Jag har faktiskt 1/2 lyckade omprövningar, men den allmänna uppfattningen på SU vad gäller omprövningar är nog att det är enklare att få 13 rätt på stryktipset än att lyckas med en omprövning. Tycker att det är märkligt att det är den examinator vars bedömning man omprövar som ska behandla omprövningsärendet. Hur många professorer vill erkänna sina misstag och ändra bedömningen, egentligen?
Senast redigerad av at95 2017-01-12 kl. 19:35.
Citera
2017-01-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Uppsala. Okej!

Vad menas med detta egentligen? Behöver man köpa lagbok och bok om EU:s grundfördrag?

Hur är det förresten med den icke-obligatoriska kurslitteraturen? Kan man strunta i den helt och hållet? Stod något om kompletterande litteratur i metodfrågor.

Ja du behöver både en lagbok och EU:s grundfördragsboken. Det ska du för övrigt spara sen - det kommer tillbaka på senare terminer. Jag kan kolla om jag har mitt kvar om du vill köpa beg. Lovar inget dock.

Det är valfritt ang icke obligatorisk kurslitteratur och personligt. Det är olika om den får tas med på tentan eller ej, får du inte ta med den så tycker jag personligen bara den ställer till det. (Med undantag för när jag läste folkrätt, då var det en lisa ha en icke tentatillåten bok under terminen och sen bara dubbelkolla i den obligatoriska tegelstenen. Ungefär 80% gjorde samma bedömning, förhoppningsvis kommer den tillbaka som kurslitteratur framöver.)

Vi hade dock ingen bok om metodfrågor på min tid så vet tyvärr inte vilken som avses. Någon annan kan säkert ge mer aktuellt svar. Men det dyker senare upp en metodbok som är relevant vid PM-skrivning på senare terminer, kanske den. Vad heter boken?
Senast redigerad av Vial 2017-01-13 kl. 00:55.
Citera
2017-01-13, 07:42
Medlem
Vid varje tentamen får några studenter betyget B, säg runt 20 % i snitt över hela utbildningen.

Hur många av dessa tror ni är återkommande? Dvs, är B-betygen spritt fördelade mellan alla studenter, vilka annars har majoriteten Ba och Ab i betyg, eller är det oftast en och samma skara studenter som får B?
Citera
2017-01-13, 08:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Vid varje tentamen får några studenter betyget B, säg runt 20 % i snitt över hela utbildningen.

Hur många av dessa tror ni är återkommande? Dvs, är B-betygen spritt fördelade mellan alla studenter, vilka annars har majoriteten Ba och Ab i betyg, eller är det oftast en och samma skara studenter som får B?

På min tid fick i alla fall jag uppfattningen att majoriteten av de som fick B s a s "gästspelade" i B-facket och fick sedan mestadels Ba och AB. Den grupp som får återkommande B var i alla fall på den tiden förhållandevis liten.
Citera
2017-01-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
På min tid fick i alla fall jag uppfattningen att majoriteten av de som fick B s a s "gästspelade" i B-facket och fick sedan mestadels Ba och AB. Den grupp som får återkommande B var i alla fall på den tiden förhållandevis liten.

Har också den uppfattningen, att väldigt få, om ens någon, går ut med majoriteten B.
Citera
2017-01-13, 11:06
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag har faktiskt 1/2 lyckade omprövningar, men den allmänna uppfattningen på SU vad gäller omprövningar är nog att det är enklare att få 13 rätt på stryktipset än att lyckas med en omprövning. Tycker att det är märkligt att det är den examinator vars bedömning man omprövar som ska behandla omprövningsärendet. Hur många professorer vill erkänna sina misstag och ändra bedömningen, egentligen?
Jag har 1/1 på SU. Förvaltningsrätt.

Anledningen till att SU går ut stenhårt med att det i princip är omöjligt att "vinna" en omprövning är att så få som möjligt ska försöka. Omprövningar innebär merjobb. Merjobb är inte kul. Därför.
Citera
2017-01-13, 13:33
Medlem
Jontelitos avatar
Finns det ljudböcker eller andra ljudresurser att tillgå som är till nytta för en juriststudent?
Citera
2017-01-13, 15:55
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Finns det ljudböcker eller andra ljudresurser att tillgå som är till nytta för en juriststudent?
Jadå om du har dyslexi eller liknande problem så kan du ansöka om tillgång till legimus via ditt universitetsbibliotek. Om du är riktigt angelägen om att få tag på dem så kan du fejka dyslexi de brukar nog inte vara så nitiska bibliotekspersonalen. Merparten av böckerna finns som ljudböcker, dock med en vidrig datoriserad röst.
Citera
2017-01-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Jadå om du har dyslexi eller liknande problem så kan du ansöka om tillgång till legimus via ditt universitetsbibliotek. Om du är riktigt angelägen om att få tag på dem så kan du fejka dyslexi de brukar nog inte vara så nitiska bibliotekspersonalen. Merparten av böckerna finns som ljudböcker, dock med en vidrig datoriserad röst.

Jag fick en mycket otäck bild av Håstad uppläst av en robotröst nu... Troligen att jämställa med tortyr...
Citera
2017-01-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions

Jag vet en person som har övervägande B. Och är öppen/ärlig med det. Hen tar hela programmet med en klackspark och engagerar sig helt enkelt inte och står för det, och då blir det en hel del B. Personen har dock också Ba och AB och det utan att ansträngt sig mer. Så beror ju lite på kurs etc med. Det har förekommit U:n också.

Förutom den personen, som det är lite ledsamt inte engagerade sig aningens mer då hen ingalunda är tappad bakom en vagn och en fantastisk retoriker, så har hitills ingen stått för att de fått ett B, så jag vet inte vilka som får den. Men gissningsvis är det någon som normalt ligger högre som faller igenom. Eller på omtentor, när man skriver 30 p tenta för nåt man läste för X år sen, så borde risken att falla igenom och få B öka?

Angående falla igenom så var jag tre poäng ifrån att få ett B en gång och har nog inte helt hämtat mig från den chocken det innebar. Jag brukar ligga stadigt precis kring gränsen mellan Ba och AB, dvs ibland blir det AB och ibland har det varit någon futtig poäng under gränsen och Ba.
Förutom en tenta, och nej jag var inte sämre förberedd eller kände att tentan gått sämre eller något. Får Ba, och när jag kollar poängen inser jag att jag bara är tre poäng över gränsen. Dvs rent teoretiskt kunde jag lika gärna hamnat precis under gränsen och fått ett B. Jag vet fortfarande idag inte vad som hände, jag fick fruktansvärt dåliga poäng på en fråga men har än idag inte lyckats räkna ut vad som var "fel" med svaret. Förutom att examinatorn helt tydligt INTE tyckte om det... Men sådana fall borde också kunna hända. Särskilt som det är så stor påverkan vad du kommer med för poäng i botten, från PM osv. Har du full eller nästan full pott därifrån kan du svaja betydligt mer på själva tentan utan att riskera betyget så att säga, jämfört med om du har mindre poäng med dig.
Citera
2017-01-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag fick en mycket otäck bild av Håstad uppläst av en robotröst nu... Troligen att jämställa med tortyr...

Brukar inte vara några probs ifall man har dyselexi, har lätt form men fick ändå rätt så bra uppbackning vid jurist och ekonomi studier. Bara man vågar stå på sig lite grann så kan det nästan vändas till en fördel under vissa perioder under studietiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in