2017-01-12, 01:06
Medlem
makaveli143s avatar
Kommer säkert inte få så många svar på den här frågan men ställer den ändå av ren nyfikenhet. Hur många av er som läser eller har läst juristprogrammet använde er av prestationshöjande medel? Dvs smartdrugs/Nootropics, amfetamin, metylfenidat, modafinil etc? Hur ofta använde ni er det av? Använde ni andra läkemedel för att motverka bieffekterna som insomna t.ex.? Fick ni efter avslutade studier problem pga nyttjandet t.ex iform av ett mildare eller starkare beroende?
Citera
2017-01-12, 01:08
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Hur lång tid ska man ta i anspråk för att plugga inför tentan, tycker du? För egen del räcker det med fyra dagar som ägnas åt att göra gamla tentor. Det har funkat hyfsat för mig i alla fall.

Du läser väl på SU med fler än en tenta per termin? En skillnad således.

Det finns zero anledning att inte steppa upp sin pluggintensitet inför en terminstenta som avgör minst hälften av kursens betyg. I fråga om nyttomaximering så är varje timme inför tentan mer givande än varje timme mitt i terminen.

Några veckor med 40-60 h arbetsinsats tycker jag man kan lägga inför en terminstenta. Det gjorde jag senast och kommer säkert göra samma sak inför tentan på termin 2.

Återigen, mycket handlar om att maximera sin inlärning utan att man går över punkten där plugg blir onödigt/inte ger tillräcklig effekt utifrån insats. Jag blir förvånad när mina kursare inte periodiserar sin inlärning öht. Inom idrotten är det en självklarhet, samma sak borde gälla inom studievärlden. Lägger du 600 timmar på plugg under en termin bör rimligen insatsen ökas inför examinationsmoment. Då tror jag inte du har maximerat din inlärning kontra insats genom att bara tentaplugga 4 dagar innan tentan. Nu kanske det går väldigt bra ändå för dig, men jag har svårt att tro att du har maximerat din chanser utifrån nedlagd tid.
Citera
2017-01-12, 01:12
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du läser väl på SU med fler än en tenta per termin? En skillnad således.

Det finns zero anledning att inte steppa upp sin pluggintensitet inför en terminstenta som avgör minst hälften av kursens betyg. I fråga om nyttomaximering så är varje timme inför tentan mer givande än varje timme mitt i terminen.

Några veckor med 40-60 h arbetsinsats tycker jag man kan lägga inför en terminstenta. Det gjorde jag senast och kommer säkert göra samma sak inför tentan på termin 2.

Återigen, mycket handlar om att maximera sin inlärning utan att man går över punkten där plugg blir onödigt/inte ger tillräcklig effekt utifrån insats. Jag blir förvånad när mina kursare inte periodiserar sin inlärning öht. Inom idrotten är det en självklarhet, samma sak borde gälla inom studievärlden. Lägger du 600 timmar på plugg under en termin bör rimligen insatsen ökas inför examinationsmoment. Då tror jag inte du har maximerat din inlärning kontra insats genom att bara tentaplugga 4 dagar innan tentan. Nu kanske det går väldigt bra ändå för dig, men jag har svårt att tro att du har maximerat din chanser utifrån nedlagd tid.

Good point, sir. Kanske lika bra att skärpa sig innan man åker dit för att man har tentapluggat för kort tid.
Citera
2017-01-12, 01:14
Medlem
Dåligt exempel att jämföra med idrott då det är precis tvärtom där. För att toppa formen så tränar man som hårdast långt ifrån tävling för att sedan trappa ned och kanske till och med bara vila sista veckan.
Citera
2017-01-12, 01:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Om du försöker låta bli att läsa in tips där inga finns blir det lättare. Jag tipsar inte - förutom om att hitta en metod som passar en själv. I övrigt så delgav jag en motvikt till ditt inlägg,

Men du skrev i ditt förra inlägg att man inte kunde flika sig till vissa saker. Och du skriver nu att man si... Man kan flika sig till det mesta - men det blir en satans massa flikar och de är värdelösa om man inte i huvudet får en "pling" om att det finns ett rättsfall om den här omständigheten etc. Sen om den vetskapen kommer från att ha läst hela kurslitteraturen och där läst om fallet, från att det nämnts på en föreläsning eller på ett seminarium är inte det avgörande.

Det var alltså ditt mer eller mindre indirekta "det här krävs" jag vände mig emot. För det är just det som är så individuellt. Sen ska naturligtvis du hålla fast vid din metod om den fungerar, men tona ner dina försök att raljera om andras metoder och resultat typ

Fine.

Nej, inte med tillräcklig effektivitet. Du kan inte gärna sitta med 70 flikar per bok.

Det fanns inget "det här krävs" öht. För det första används ordet tips. För det andra är jag tydlig med att det är min åsikt. För det tredje framgår att mina tips inte ska tas som sanning. Isf är det en extremt indirekt insinuation från min sida - något som du inte hade behövt lägga krut på.

Jag kan knappast heller hålla med om att mitt inlägg var raljant. Jag motsatte mig en, enligt mina erfarenheter, dissande bild av kurslitteraturen. Om du tycker det är att vara raljant så har du problem med språket.
Citera
2017-01-12, 01:18
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Dåligt exempel att jämföra med idrott då det är precis tvärtom där. För att toppa formen så tränar man som hårdast långt ifrån tävling för att sedan trappa ned och kanske till och med bara vila sista veckan.

Exemplet var utifrån begreppet periodisering, inte utifrån toppning eller inte nära en prestation.
Enkelt uttryckt så krävs det, både inom idrotten och i skolan, en periodisering för att skapa störst effekt av inlärning/idrottslig förbättring. Att sedan periodiseringen inom idrotten sker under annan tid i förhållande till när man vill maximera sin prestation gör visserligen liknelsen mindre bra, men likväl fullt förståelig.
Citera
2017-01-12, 01:20
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Good point, sir. Kanske lika bra att skärpa sig innan man åker dit för att man har tentapluggat för kort tid.

Kanske. De flesta människor har iaf inte ett minne som kommer ihåg detaljer över tid. Då är det rimligt att åter fräscha upp dessa detaljer mer än genom enbart tentaplugg över fyra dagar bestående av gamla tentor.
Citera
2017-01-12, 01:24
Medlem
Eftersom universiteten prioriterar prestation över en dag (tenta) över kunskap så kommer metoden att bara göra lite gamla tentor någon vecka innan fortsatt vara den mest framgångsrika vägen. More bang for the buck typ.
Citera
2017-01-12, 01:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Eftersom universiteten prioriterar prestation över en dag (tenta) över kunskap så kommer metoden att bara göra lite gamla tentor någon vecka innan fortsatt vara den mest framgångsrika vägen. More bang for the buck typ.

Så är det. Att göra gamla tentor ingår rimligtvis i tentaplugg.
Citera
2017-01-12, 09:49
Medlem
Nu påbörjas t6 och grundterminerna börjar således lida mot sitt slut. Jag har det rätt delikata problemet att vara ganska intresserad av ett flertal ämnen och står då inför svåra val vid val av fördjupningskurserna. Hur stor roll spelar de i framtiden för chanserna att få jobb? Bör man välja mer allmänna kurser (processrätt, allmän avtalsrätt etc.) eller gå in på specialområden - men då kanske utesluta framtida jobbmöjligheter? Finns det någon taktik? (Jag är alltså intresserad av fler områden än jag hinner läsa ORDENTLIGT på fördjupningskurserna och vill, om möjligt, inte utesluta jobbmöjligheter inom dessa)

EDIT: tilläggas kan väl att det är relativt väsensskilda områden jag är sugen på som svårligen kombineras på något smart vis
Citera
2017-01-12, 10:00
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Kommer säkert inte få så många svar på den här frågan men ställer den ändå av ren nyfikenhet. Hur många av er som läser eller har läst juristprogrammet använde er av prestationshöjande medel? Dvs smartdrugs/Nootropics, amfetamin, metylfenidat, modafinil etc? Hur ofta använde ni er det av? Använde ni andra läkemedel för att motverka bieffekterna som insomna t.ex.? Fick ni efter avslutade studier problem pga nyttjandet t.ex iform av ett mildare eller starkare beroende?
Intressant fråga!

Jag har under hösten läst T9 på GU och har aldrig använt mig av något prestationshöjande medel. Jag har inte heller hört någon prata om sådana preparat eller ett användande av dem. Det är dock inte så konstigt för om någon använder sig av det antar jag att personen håller det för sig själv.

Det kan dock konstateras att prestationshöjande medel faktiskt används av studenter (se t.ex. den här artikeln från 2013 som handlar om jurist- och läkarprogrammen i Göteborg och Stockholm. Artikeln visar, enligt mig, att sådana medel används, men kan väl inte direkt anses säga något om hur utbrett användandet är). Personligen tror jag att det räcker väldigt långt att sköta mat, träning och sömn (som jag vet att t.ex. Sobofied också har varit inne på ett antal gånger i tråden). Därför hade det varit väldigt intressant om någon som använder eller har använt prestationshöjande medel under sina studier skulle vilja dela med sig av sina upplevelser och tankar.

Hur tänker du själv i frågan, makaveli143? Använder/har du använt/funderar du på att använda sådana prestationshöjande medel? Om ja, varför?
Citera
2017-01-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-on
Nu påbörjas t6 och grundterminerna börjar således lida mot sitt slut. Jag har det rätt delikata problemet att vara ganska intresserad av ett flertal ämnen och står då inför svåra val vid val av fördjupningskurserna. Hur stor roll spelar de i framtiden för chanserna att få jobb? Bör man välja mer allmänna kurser (processrätt, allmän avtalsrätt etc.) eller gå in på specialområden - men då kanske utesluta framtida jobbmöjligheter? Finns det någon taktik? (Jag är alltså intresserad av fler områden än jag hinner läsa ORDENTLIGT på fördjupningskurserna och vill, om möjligt, inte utesluta jobbmöjligheter inom dessa)

EDIT: tilläggas kan väl att det är relativt väsensskilda områden jag är sugen på som svårligen kombineras på något smart vis

Ska man tro på informationen de ger så spelar det ingen större roll utan man ska välja något som är roligt. Sant eller ej vet jag inte.
Jag har inte fått någon kommentar eller fråga kring mina fördjupningskurser, detta trots att det finns fördjupningskurs inom det jag arbetar med. Men AG tycks inte bry sig. Men det säger inte mycket i stort.

Vill man ha en viss kurs krävs en del planering med som t6:a, de populära kurserna har du ju en nackdel i antagningen på jämfört med de på senare terminer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in