Citat:
Ursprungligen postat av
makaveli143
Kommer säkert inte få så många svar på den här frågan men ställer den ändå av ren nyfikenhet. Hur många av er som läser eller har läst juristprogrammet använde er av prestationshöjande medel? Dvs smartdrugs/Nootropics, amfetamin, metylfenidat, modafinil etc? Hur ofta använde ni er det av? Använde ni andra läkemedel för att motverka bieffekterna som insomna t.ex.? Fick ni efter avslutade studier problem pga nyttjandet t.ex iform av ett mildare eller starkare beroende?
Intressant fråga!
Jag har under hösten läst T9 på GU och har aldrig använt mig av något prestationshöjande medel. Jag har inte heller hört någon prata om sådana preparat eller ett användande av dem. Det är dock inte så konstigt för om någon använder sig av det antar jag att personen håller det för sig själv.
Det kan dock konstateras att prestationshöjande medel faktiskt används av studenter (se t.ex.
den här artikeln från 2013 som handlar om jurist- och läkarprogrammen i Göteborg och Stockholm. Artikeln visar, enligt mig,
att sådana medel används, men kan väl inte direkt anses säga något om hur utbrett användandet är). Personligen tror jag att det räcker väldigt långt att sköta mat, träning och sömn (som jag vet att t.ex. Sobofied också har varit inne på ett antal gånger i tråden). Därför hade det varit väldigt intressant om någon som använder eller har använt prestationshöjande medel under sina studier skulle vilja dela med sig av sina upplevelser och tankar.
Hur tänker du själv i frågan, makaveli143? Använder/har du använt/funderar du på att använda sådana prestationshöjande medel? Om ja, varför?