2009-11-28, 14:30
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Problemet är inte/inte bara antalet platser. Ett problem som finns i dag är att andelen av de som sitter ting som väljer att bli kvar inom staten är för låg (inte för dagens rekryteringsbehov, men för de rekryteringsbehov man ser framför sig (jurister i statlig tjänst går ju pension, jurister i privat sektor tenderar att slå samman pensionskalaset med begravningskaffet )). Tinget blir istället, som Pörr påpekat, en för de stora advokatbyråerna billig selekteringsprocess.

F ö kan jag notera att ett flertal av mina gamla juristpolare som inte suttit ting jobbar i mycket/uteslutande med processer så även inom den typen av yrken så rekryteras det personer utan ting.

Ja men det beror på. På N1-kursen pratade jag med en tingsnotarie vars arbetsgivare (MSA - finansmarknad) inte tyckte ting var nödvändigt.

Beträffande att bli domare så finns en MIKROSKOPISK chans att bli rådman utan ting och domarbana. Vet ett KR-råd som är jurisdoktor och har ytterligare EG-rättslig kompetens men som inte är notarie.

Extra åklagare kan man bli utan ting - men då ska man vara minst assessor eller advokat.

Finns det andra LRnot's här fö?
Citera
2009-11-28, 17:08
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Ja men det beror på. På N1-kursen pratade jag med en tingsnotarie vars arbetsgivare (MSA - finansmarknad) inte tyckte ting var nödvändigt.

Beträffande att bli domare så finns en MIKROSKOPISK chans att bli rådman utan ting och domarbana. Vet ett KR-råd som är jurisdoktor och har ytterligare EG-rättslig kompetens men som inte är notarie.

Extra åklagare kan man bli utan ting - men då ska man vara minst assessor eller advokat.

Jobbar man finansmarknadsfrågor och andra mer ekonomiskt inriktade branscher har givetvis ting inte den betydelsen.

Och angående domare är det inte alls ovanligt att man tar advokater med tingsbakgrund men som inte har gått domarbana. Förekommer även bland justitieråd.

Sedan har jag svårt att se hur man blir assessor utan att sitta ting...
Citera
2009-11-28, 17:13
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Risk för OT, även om det kan vara relenvant för juristutbildningsfrågor.

Jag är lite nyfiken på om någon känner till någon som blivit åklagare utan ting (påstår inte att det inte finns, men har aldirg träffat på någon)? Så vitt jag förstår är det nästintill omöjligt (även om man är advokat med inriktnig på brottmål).
Citera
2009-11-28, 17:35
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jobbar man finansmarknadsfrågor och andra mer ekonomiskt inriktade branscher har givetvis ting inte den betydelsen.

Och angående domare är det inte alls ovanligt att man tar advokater med tingsbakgrund men som inte har gått domarbana. Förekommer även bland justitieråd.

Sedan har jag svårt att se hur man blir assessor utan att sitta ting...

Jo men inte åklagarbanan menade jag.

Det kan inte vara så vanligt i vart fall.
Citera
2009-11-29, 13:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jo men inte åklagarbanan menade jag.

Det kan inte vara så vanligt i vart fall.

Jag menade att det är tekniskt omöjligt att bli assessor utan att ha suttit ting.
Citera
2009-11-29, 13:30
Medlem
Ted.Bundys avatar
Är det möjligt för juriststudenter att göra notarietjänstgöring utomlands? Jag kanske ska uttrycka det teoretiskt möjligt i stället.

MVH/Ted bundy
Citera
2009-11-29, 19:05
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Är det möjligt för juriststudenter att göra notarietjänstgöring utomlands? Jag kanske ska uttrycka det teoretiskt möjligt i stället.

MVH/Ted bundy

Det är till och med praktiskt möjligt, på exv Åland och antagligen i vissa finska domstolar.
Senast redigerad av Bananchoklad 2009-11-29 kl. 19:22.
Citera
2009-11-29, 20:41
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det är till och med praktiskt möjligt, på exv Åland och antagligen i vissa finska domstolar.

Okej, tänkte mer att det kunde vara svårt bland annat på grund av olika länders lagstiftning. Nu är jag dock inte jurist så det jag trodde kanske är helt felaktigt, vilket det uppenbarligen är.

Då kanske det är möjligt även för dom med "medelbetyg" att få göra notarietjänstgöringen utomlands? Kan ju alltid vara bara att titta upp för alla dom som studerar till jurist.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-29, 21:26
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Okej, tänkte mer att det kunde vara svårt bland annat på grund av olika länders lagstiftning. Nu är jag dock inte jurist så det jag trodde kanske är helt felaktigt, vilket det uppenbarligen är.

Då kanske det är möjligt även för dom med "medelbetyg" att få göra notarietjänstgöringen utomlands? Kan ju alltid vara bara att titta upp för alla dom som studerar till jurist.

MVH/Ted Bundy

De nordiska länderna har relativt likartad lagstiftning och kan man språket (och är medborgare i landet, vilket så vitt jag förstår ofta är ett krav då det är en del av domaryrket vilket i sin tur ofta kräver medborgarskap) så kan det säkert gå att söka. Huruvida det är lättare eller svårare att få än i Sverige är jag osäker på.
Citera
2009-12-01, 14:41
Medlem
mcdms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Jag har mailat både UU och SU angående reservantagningen för definitivt besked, orkar inte med gissningar och antaganden.. Postar svar här så fort jag fått något.

UU:
"Vi har inget reservupprop utan vi kallar reserver i nummerordning utifrån de listor vi får efter att andra urvalet är klart. I första hand ringer vi till reserverna. Om vi inte får tag i en reserv via telefon skickar vi brev. Vi går inte vidare till nästa på listan innan vi fått tag på den reserv som står näst i tur.

Sökande till juristprogrammet placeras i olika urvalsgrupper - betyg högskoleprov. Om en student som antagits ur högskoleprovsgruppen hoppar av så kallas en reserv från reservlistan till urvalsgruppen högskoleprov.

Vi gör alltid en överantagning, vilket betyder att vi antar fler studenter än vi har platser till eftersom man av erfarenhet vet att inte alla tar sin plats i anspråk. Jag tror att vi till våren antar 300 studenter till de 250 platserna."

SU:
"Vi kallar ca 150 reserver till reservuppropet. Dessa 150 reserver plockas i strikt turordning ut från respektive urvalsgrupp. Att få en kallelse till detta upprop innebär inte att man kommer att få en plats på programmet utan att man kan få en plats. Hur många reserver vi kan ta in beror på hur många av de antagna som valde att inte närvara vid det ordinarie uppropet. Om exempelvis 10 från urvalsgruppen gymnasiebetyg valde att inte bevaka sin plats tar vi in 10 reserver från samma urvalsgrupp. Om 15 personer från urvalsgruppen högskoleprov valde att inte bevaka sin plats genom att närvara på uppropet tar man in 15 reserver från denna urvalsgrupp, o s v.

Skulle vi inte lyckas fylla alla platser(få kallade reserver kanske dyker upp på uppropet) ringer vi i strikt turordning till ytterliggare reserver. Efter första kurs veckan tas inte några fler reserver in och detta oavsett om avhopp sker under terminens gång."

edit: fixade styckesindelningen
Citera
2009-12-01, 20:30
Medlem
rafizs avatar
Åland är väl det enda landet i hela EU som enligt Finlands anslutningsfördrag fått undantag för fri rörlighet vad gäller yrkesverksamhet (och taxfree och bosättning)?
Citera
2009-12-02, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Vi ska nog inte hoppas på allt för mycket gällande antagningspoängen i Uppsala, antal ansökningar per plats är bra många fler nu än ex. HT 2009.

HT 2009
BG 19,20
ca 3,5 förstahandssökande/plats
ca 15,9 sökande totalt/plats

VT 2010
BG xx,xx
ca 4,6 förstahandssökande/plats
ca 17,3 sökande totalt/plats

Har kollat upp antal sökande per plats sedan HT 2007 och VT 2010 är tyvärr den termin som har flest sökande/plats i Uppsala.

Jag har mer eller mindre gett upp mina förhoppningar om att BG 18,7 skulle ta mig in på juristprogrammet till vårens antagning (trodde att Uppsalas 170 nya platser skulle kompensera ökat söktryck).

Jag tror att du är ute och cyklar. Du utgår från att det endast kommer finnas 170 platser i vår. Som jag förstått det kommer utbildningen utökas med ca 170 platser. Det betyder dock inte: vårintag = 170 platser. Istället kommer 250 personer börja VT10 och 250 HT10.

Således...
VT 2010
BG xx,xx
ca 3,1 förstahandssökande/plats
ca 11,8 sökande totalt/plats

Jag tror tyvärr att lägsta antagningspoäng kommer sjunka dramatiskt. Jag ryser vid tanken på hur många klåpare som kanske kommer in på juristprogrammet i Uppsala.
Jag önskar att jag är klåparen och har fullständigt fel i mina antaganden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in