Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Jag har mailat både UU och SU angående reservantagningen för definitivt besked, orkar inte med gissningar och antaganden.. Postar svar här så fort jag fått något.
UU:
"Vi har inget reservupprop utan vi kallar reserver i nummerordning utifrån de listor vi får efter att andra urvalet är klart. I första hand ringer vi till reserverna. Om vi inte får tag i en reserv via telefon skickar vi brev. Vi går inte vidare till nästa på listan innan vi fått tag på den reserv som står näst i tur.
Sökande till juristprogrammet placeras i olika urvalsgrupper - betyg högskoleprov. Om en student som antagits ur högskoleprovsgruppen hoppar av så kallas en reserv från reservlistan till urvalsgruppen högskoleprov.
Vi gör alltid en överantagning, vilket betyder att vi antar fler studenter än vi har platser till eftersom man av erfarenhet vet att inte alla tar sin plats i anspråk. Jag tror att vi till våren antar 300 studenter till de 250 platserna."
SU:
"Vi kallar ca 150 reserver till reservuppropet. Dessa 150 reserver plockas i strikt turordning ut från respektive urvalsgrupp. Att få en kallelse till detta upprop innebär inte att man kommer att få en plats på programmet utan att man kan få en plats. Hur många reserver vi kan ta in beror på hur många av de antagna som valde att inte närvara vid det ordinarie uppropet. Om exempelvis 10 från urvalsgruppen gymnasiebetyg valde att inte bevaka sin plats tar vi in 10 reserver från samma urvalsgrupp. Om 15 personer från urvalsgruppen högskoleprov valde att inte bevaka sin plats genom att närvara på uppropet tar man in 15 reserver från denna urvalsgrupp, o s v.
Skulle vi inte lyckas fylla alla platser(få kallade reserver kanske dyker upp på uppropet) ringer vi i strikt turordning till ytterliggare reserver. Efter första kurs veckan tas inte några fler reserver in och detta oavsett om avhopp sker under terminens gång."
edit: fixade styckesindelningen