2016-02-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Straffrätt 15 hp, SU

AB 9.259 procent
BA 43.05 procent
B 35.18 procent
U 12.50 procent

Verkar som att SU försöker bli GU!

Kan noteras att sänkning av AB-gränsen skedde med 3 p från 25 till 22p, vilket undertecknad är tacksam för

Haha, ja tänk om de hade upprätthållit 25 p. Undra hur många procent det skulle vara då!
Citera
2016-02-05, 17:06
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flejsbaek2580
Haha, ja tänk om de hade upprätthållit 25 p. Undra hur många procent det skulle vara då!

Jag hade fortfarande haft AB då, så surt att dom sänkte.

Känns förövrigt kul att mitt andra AB kom på en kurs där endast var elfte fick det.
Citera
2016-02-05, 17:07
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Just straffrätten är ofta elak på SU. Min egen hade 14.2 %, och jag tror det är ovanligt att det är över 25 %.

Enligt betygsstatistiken från 2014 låg AB-procenten då på 20 %, vilket känns som hyfsat normalt. Men de kanske har gjort om kursen sedan dess eller bytt ut examinatorer. Jag hoppas i alla fall att det var en tillfällig dipp så att jag kanske har en chans att kamma hem ett AB.

Straffrätt är något som jag eventuellt kan tänka mig att arbeta med efter examen få ett högre betyg i den kursen hade varit kul. Det känns inte så kul att i framtiden gå på arbetsintervju kopplad till straffrätt med ett AB i till exempel immaterialrätt som jag inte gillade eller förstod så mycket av men ett BA i en kurs som jag gillade, i ett ämne jag är intresserad av och säkerligen presterade bättre i än vissa ämnen jag fick AB i.

Vissa kurser räcker det med att vara bra på att tentaplugga medan vissa kräver en löjligt hög nivå för att vara en grundkurs. Medan vissa kurser såklart ligger mittemellan.

Sammanfattningsvis, det där med betygen och kraven från kurs till kurs känns lite ojämnt.
Citera
2016-02-05, 17:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Enligt betygsstatistiken från 2014 låg AB-procenten då på 20 %, vilket känns som hyfsat normalt. Men de kanske har gjort om kursen sedan dess eller bytt ut examinatorer. Jag hoppas i alla fall att det var en tillfällig dipp så att jag kanske har en chans att kamma hem ett AB.

Straffrätt är något som jag eventuellt kan tänka mig att arbeta med efter examen få ett högre betyg i den kursen hade varit kul. Det känns inte så kul att i framtiden gå på arbetsintervju kopplad till straffrätt med ett AB i till exempel immaterialrätt som jag inte gillade eller förstod så mycket av men ett BA i en kurs som jag gillade, i ett ämne jag är intresserad av och säkerligen presterade bättre i än vissa ämnen jag fick AB i.

Vissa kurser räcker det med att vara bra på att tentaplugga medan vissa kräver en löjligt hög nivå för att vara en grundkurs. Medan vissa kurser såklart ligger mittemellan.

Sammanfattningsvis, det där med betygen och kraven från kurs till kurs känns lite ojämnt.

Om du kommer ihåg det, PM:a mig om två år så ska jag skriva lite om specialkurserna i straffrätt.
Citera
2016-02-05, 17:26
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om du kommer ihåg det, PM:a mig om två år så ska jag skriva lite om specialkurserna i straffrätt.

Tack, det ska jag komma ihåg. Mig veterligen söker man specialkurser terminen innan man ska gå dem, vilket betyder att jag redan nästa vårtermin ska söka min första specialkurs. Jag har redan spanat in flera intressanta, främst inom områdena straffrätt/processrätt/förvaltningsrätt.
Citera
2016-02-05, 17:35
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack, det ska jag komma ihåg. Mig veterligen söker man specialkurser terminen innan man ska gå dem, vilket betyder att jag redan nästa vårtermin ska söka min första specialkurs. Jag har redan spanat in flera intressanta, främst inom områdena straffrätt/processrätt/förvaltningsrätt.

Yes. Notera att det är ganska enkelt att läsa specialkurser ahead of schedule. För ganska många krävs bara att man tenterat 150 hp vid kursstart (http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/specialkurser/specialkursans%C3%B6kan-och-antagning/specialkursans%C3%B6kan-och-antagning-1.149333), dvs efter termin 5. Vill man kan man alltså läsa extra specialkurser/bli klar tidigare med utbildningen om man är villig att dubbla eller skjuta upp de obligatoriska kurserna. Dock hamnar man lågt i prioritet om man söker med få avklarade poäng.

Jag läste påföljdslära (HT A) samtidigt som rättsinformatiken/rättsläran just för att jag ville ha straffrättsspecialkurser och missar vårens tillfällen (jag är på utbytestermin). Nu är just rättslära kanske inte den kursen man vill dubbla med något, men lyckligtvis är påföljdslära antagligen den dubblingsvänligaste specialkursen (inga närvarokrav och 70-80 % AB).
Citera
2016-02-05, 19:31
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Problemet med straffrätten är den mängden av utantillkunskaper man måste komma ihåg till en lagboks tenta, enkelt att hitta rätt paragraf men sen kan det bli riktigt jävligt hur den ska tillämpas beroende på hur brottet genomfördes. Ett brott med en paragraf kan kräva flera sidor av resonemang, och det finns rätt många brott att hålla reda på.

Sedan tycker SU om att köra en fråga som handlar om ren diskussion, i princip politisk, på straffrättstentan och där hittar man inte mycket information från paragraferna heller.

På flervalsfrågorna, i alla fall min tenta, var det flera svar som kunde vara rätt (kunde således kryssa i fler än en ruta) samt att man inte skämdes för att köra ett latinskt ord (lex mitior, vilket är från mer obskyr straffrätt också..) samt lagom konfunderande meningar. The list goes on and on så var beredd på att memorisera!
Senast redigerad av Icecrypt08 2016-02-05 kl. 19:47.
Citera
2016-02-05, 23:59
Medlem
T5 Uppsala, associationsrätt och skatterätt:

AB: 15,8 %
Ba: 37,5 %
B: 39,1 %
U: 7,5 %
Citera
2016-02-06, 23:33
Medlem
JackSm1ths avatar
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/article22212009.ab
Hur många tentor sker digitalt på juristlinjen på de olika universiteten?

Jag tror jag gjort 2 på SU. Allmän rättslära och Rättshistoria.
Citera
2016-02-06, 23:52
Medlem
MrByberbob55s avatar
Krävs det att man ska ha alla AB i betyg när man går ut universitetet om man planerar att bli en kommun/bolagsjurist? Inte att sitta i ting alltså. Någon som vet? Hittar nämligen inga svar på internet!
Citera
2016-02-07, 00:00
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Krävs det att man ska ha alla AB i betyg när man går ut universitetet om man planerar att bli en kommun/bolagsjurist? Inte att sitta i ting alltså. Någon som vet? Hittar nämligen inga svar på internet!
Konstig fråga, men det korta svaret är nej.
Jag har känslan av att kommunjurist inte är så hett.
Citera
2016-02-07, 00:05
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Konstig fråga, men det korta svaret är nej.
Jag har känslan av att kommunjurist inte är så hett.
hur är den konstig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in