Citat:
Ursprungligen postat av
Labyrinthine
Enligt betygsstatistiken från 2014 låg AB-procenten då på 20 %, vilket känns som hyfsat normalt. Men de kanske har gjort om kursen sedan dess eller bytt ut examinatorer. Jag hoppas i alla fall att det var en tillfällig dipp så att jag kanske har en chans att kamma hem ett AB.
Straffrätt är något som jag eventuellt kan tänka mig att arbeta med efter examen få ett högre betyg i den kursen hade varit kul. Det känns inte så kul att i framtiden gå på arbetsintervju kopplad till straffrätt med ett AB i till exempel immaterialrätt som jag inte gillade eller förstod så mycket av men ett BA i en kurs som jag gillade, i ett ämne jag är intresserad av och säkerligen presterade bättre i än vissa ämnen jag fick AB i.
Vissa kurser räcker det med att vara bra på att tentaplugga medan vissa kräver en löjligt hög nivå för att vara en grundkurs. Medan vissa kurser såklart ligger mittemellan.
Sammanfattningsvis, det där med betygen och kraven från kurs till kurs känns lite ojämnt.

Problemet med straffrätten är den mängden av utantillkunskaper man måste komma ihåg till en lagboks tenta, enkelt att hitta rätt paragraf men sen kan det bli riktigt jävligt hur den ska tillämpas beroende på hur brottet genomfördes. Ett brott med en paragraf kan kräva flera sidor av resonemang, och det finns rätt många brott att hålla reda på.
Sedan tycker SU om att köra en fråga som handlar om ren diskussion, i princip politisk, på straffrättstentan och där hittar man inte mycket information från paragraferna heller.
På flervalsfrågorna, i alla fall min tenta, var det flera svar som kunde vara rätt (kunde således kryssa i fler än en ruta) samt att man inte skämdes för att köra ett latinskt ord (lex mitior, vilket är från mer obskyr straffrätt också..) samt lagom konfunderande meningar. The list goes on and on så var beredd på att memorisera!