2016-02-04, 11:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Vad är detta, försöker AB-fabriken ta efter GU? Men ni har ändå en bra bit kvar för att mäta er med i alla fall våra värsta kurser

Inte en enda gång på T1-T6 (eller mina fördjupningskurser) på GU har gränserna sänkts vare sig före eller efter en tenta. Däremot ville en kursansvarig (Civilrätt C) höja gränserna innan tentan men övertalades av hela klassen att inte göra det. (Som motdrag satte de kvartspoäng 0,25, 0,5, 0,75, 1 på tentan )

Edit: Gränsfall kan dock ha justerats upp på vissa kurser. T.ex. om AB = X och någon fick t.ex. X-0,5 tror jag personen kan ha fått AB efter en s.k. helhetsbedömning av prestationen på examinationen.

Får ni alltid veta gränserna i förväg?
Citera
2016-02-04, 11:43
Medlem
Snart tredje veckan på UU "avklarad", nu börjar väl allvaret efter insparksveckorna.

Just nu är det 177 registrerade på T1. Antagningsstatistiken visar 230 antagna i urval 2 för VT16. Det är alltså ~23% som hoppat av/tackat nej/inte dykt upp. Är det ovanligt mycket, eller brukar det vara så? Vid terminsstarten 18 januari var vi 166 registrerade på kursen, alltså kan man anta att endast 11 reserver kallats in efter det? Verkar väldigt lite, men jag har inget att jämföra med.
Citera
2016-02-04, 12:54
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Får ni alltid veta gränserna i förväg?
Ja. AB = 75 % av maxpoäng, vilken vi får reda på innan tentan. B = 50 %. Ba-gränsen är jag osäker på - 65 %?

Enda undantaget var T3 där jag tror att 78 % krävdes för AB. Och internationell rätt på T6 där man fick U-AB på var och en av de fyra frågorna på tentan och de lade ihop dessa enligt någon konstig metod (jag tror dock att kursupplägget har förändrats för inträtten nu).

Får ni inte veta gränserna i förväg?
Citera
2016-02-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ja. AB = 75 % av maxpoäng, vilken vi får reda på innan tentan. B = 50 %. Ba-gränsen är jag osäker på - 65 %?

Enda undantaget var T3 där jag tror att 78 % krävdes för AB. Och internationell rätt på T6 där man fick U-AB på var och en av de fyra frågorna på tentan och de lade ihop dessa enligt någon konstig metod (jag tror dock att kursupplägget har förändrats för inträtten nu).

Får ni inte veta gränserna i förväg?

Nej, brukar kunna gå att uppskatta på ett ungefär i hänsyn till tidigare gränser men justeringar kan ske från tenta till tenta, oftast för att uppnå en något likvärdig fördelning av betygen mellan kurserna.
Citera
2016-02-04, 13:32
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Nej, brukar kunna gå att uppskatta på ett ungefär i hänsyn till tidigare gränser men justeringar kan ske från tenta till tenta, oftast för att uppnå en något likvärdig fördelning av betygen mellan kurserna.
Å ena sidan låter det spontant ganska vettigt, å andra sidan låter GU:s sätt också ganska vettigt.

Hur fungerar det med omtentor? Är det samma betygsgränser där som för ordinarie tentan eller kan de också justeras? Dvs. om AB var 20 p. på ordinarie tenta kan AB vara såväl 19 som 21 p. på omtentan och vad motiverar i så fall justeringen? Ska fördelningen då likna den på ordinarie tenta eller på förra årets omtenta?
Citera
2016-02-04, 13:51
Medlem
Citat:
Å ena sidan låter det spontant ganska vettigt, å andra sidan låter GU:s sätt också ganska vettigt.

Hur fungerar det med omtentor? Är det samma betygsgränser där som för ordinarie tentan eller kan de också justeras? Dvs. om AB var 20 p. på ordinarie tenta kan AB vara såväl 19 som 21 p. på omtentan och vad motiverar i så fall justeringen? Ska fördelningen då likna den på ordinarie tenta eller på förra årets omtenta?

De kan justeras på samma sätt som vid ordinarie tentamen. Vanligast är väl att en omtentamen har samma eller någon poäng högre (om justering skett av ordinarie tentamen). Har nog främst att göra med att underlaget är mindre och svårare att uppskatta om tentan varit ovanligt svår/lätt och att det därför är smartast att hålla ungefär samma betygsgränser som ordinarie tentamen eller tidigare tentamen om ordinarie varit ovanligt svår och skruvats ner.
Citera
2016-02-04, 19:32
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag misstänker att det just för europarätten är majoriteten av U:na; den är för lätt för att blanka eller faila "på plats" och är en av få dubbeltentor. En del har den släpande till augusti.
Slut på augustitentor nu.

"Juridiska institutionsstyrelsen har beslutat att avskaffa den extra tentamensomgång för juristprogrammets grundkurser i augusti, som äger rum strax före höstterminens start."
http://www.jurinst.su.se/om-oss/nyheter/beslut-om-augustitentans-avskaffande-1.267405
Citera
2016-02-04, 20:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Slut på augustitentor nu.

"Juridiska institutionsstyrelsen har beslutat att avskaffa den extra tentamensomgång för juristprogrammets grundkurser i augusti, som äger rum strax före höstterminens start."
http://www.jurinst.su.se/om-oss/nyheter/beslut-om-augustitentans-avskaffande-1.267405

Från 2017.
Citera
2016-02-05, 15:48
Medlem
Straffrätt 15 hp, SU

AB 9.259 procent
BA 43.05 procent
B 35.18 procent
U 12.50 procent

Verkar som att SU försöker bli GU!

Kan noteras att sänkning av AB-gränsen skedde med 3 p från 25 till 22p, vilket undertecknad är tacksam för
Citera
2016-02-05, 16:45
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Straffrätt 15 hp, SU

AB 9.259 procent
BA 43.05 procent
B 35.18 procent
U 12.50 procent

Kan noteras att sänkning av AB-gränsen skedde med 3 p från 25 till 22p, vilket undertecknad är tacksam för

Min nästa kurs. Kul! Eller inte ...

Här är betygsfördelningen för associationsrätten HT15 på SU, som jag har för mig att någon tidigare efterfrågade:

AB 27.05 procent
BA 38.23 procent
B 12.35 procent
U 22.35 procent
Citera
2016-02-05, 16:50
Medlem
fendadens avatar
Konstitutionell rätt & EU-rätt, 30 hp, T1 Uppsala (HT 15):

AB: 33,9%
BA: 33,5%
B: 26,5%
U: 6,1%
Citera
2016-02-05, 16:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Straffrätt 15 hp, SU

AB 9.259 procent
BA 43.05 procent
B 35.18 procent
U 12.50 procent

Just straffrätten är ofta elak på SU. Min egen hade 14.2 %, och jag tror det är ovanligt att det är över 25 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in