Citat:
Ursprungligen postat av
Labyrinthine
SU ska ta bort augustitentan. Bra eller dåligt?
http://www.jurinst.su.se/om-oss/nyheter/beslut-om-augustitentans-avskaffande-1.267405
Mest intressant finner jag följande argument:
"Juridiska institutionen vid Stockholms universitet är den enda juristutbildning i Sverige som till relativt höga kostnader för begränsad nytta erbjuder en femte tentamensomgång per år för vissa kurser.
Det finns inget som visar att vi skulle ha en högre genomströmning än andra juristutbildningar utan det finns istället anledning att anta att de rikliga möjligheter att hoppa mellan kurser och skjuta på examinationen som vår utbildning erbjuder har motsatt effekt."
Bra eller dåligt vet jag inte men här kommer lite om hur det ser ut på GU, vilket kanske är intressant om man vill jämföra med andra universitet.
På GU har vi bara intag på HT. Det innebär att kurserna går en gång per läsår och att de allra flesta examinationerna ges tre gånger per läsår. T.ex. kan det vara tenta på första kursen i november, omtenta i januari och om-omtenta i augusti. Eller tenta i januari, omtenta i mars och om-omtenta i augusti.
På vissa kurser, de sista på VT, har det varit enbart två tillfällen; tenta i juni och omtenta i augusti. Behöver studenten ett tredje försök får denne vänta till nästa ordinarie tentamenstillfälle (juni nästa år). Detta har dock lett till visst missnöje och jag tror att det har åtgärdats på så sätt att ett tredje examinationstillfälle ges i september/oktober för de berörda kurserna.
Jag upplever att vi har få blankare på GU. På grundkurserna rör det sig kanske om lite drygt en handfull personer på ordinarie tentamen. Personligen ger jag inte mycket för att blanka (i alla fall inte om man har det som regel snarare än undantag) och tror att det ofta kan vara att man skjuter sig själv i foten. Om det (som jag upplever) låga antalet blankningar på GU beror på att vi har så pass få examinationstillfällen låter jag vara osagt.
Att ni på SU har haft 5 tentamenstillfällen per år låter för mig väldigt mycket (om än kanske bra). Jag har inte hört klagomål angående antalet examinationer på GU (bortsett från de kurser som bara har/hade två tillfällen). Summan av kardemumman är att ni på AB-fabriken nog kommer att klara er utan augustitentor. Det blir ju ett studiefritt sommarlov i alla fall
(Tilläggas kan att omtentor på GU ofta verkar ligga väldigt dåligt i tiden i förhållande till nästa kurs ordinarie tenta. T.ex. verkar det som att omtentan ofta kan ligga ca 10 dagar för nästa kurs ordinarie tenta. Det verkar jobbigt och borde kunna lösas bättre?)