2015-10-04, 15:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95

Hur mycket bättre skulle du säga att det är (mellan tummen och pekfingret)? Är det värt det om man i slutändan siktar på att jobba som VD på ett företag som kräver den kompetensen?

Det är omöjligt att säga. Det är säkert jättebra att ha HHS/juridik som grund om man vill bli chef. Sen spelar det roll hur hårt du arbetat, hur begåvad du är, vilka du känner, hur du för dig, vad du har för kompetens och erfarenheter och tusen andra faktorer. I princip frågar du om man har en bra utbildning med examen från HHS och juridik. Ja det har man, och det visste du redan.

Citat:
Förstår hur du tänker men jag ska bara läsa 90 HP ekonomi. Är det möjligt att kombinera det med att sitta ting eller praktisera?

Jag är 99 % säker på att HHS inte låter dig tillgodoräkna något från andra studier. Du behöver alltså läsa 180 hp om det är bachelorn du avser.
Citera
2015-10-04, 18:37
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är omöjligt att säga. Det är säkert jättebra att ha HHS/juridik som grund om man vill bli chef. Sen spelar det roll hur hårt du arbetat, hur begåvad du är, vilka du känner, hur du för dig, vad du har för kompetens och erfarenheter och tusen andra faktorer. I princip frågar du om man har en bra utbildning med examen från HHS och juridik. Ja det har man, och det visste du redan.

Jag är 99 % säker på att HHS inte låter dig tillgodoräkna något från andra studier. Du behöver alltså läsa 180 hp om det är bachelorn du avser.

Precis, det är Bachelor in Business and Economics jag menar. Får ta ett beslut om det är värt att plugga 3 extra år vid sidan av juridikstudierna eller praktiken. Tack för alla svar.
Citera
2015-10-04, 20:04
Medlem
fonders avatar
kan det nånsin hända att nån som blir antagen som 30 åring blir en lika bra/känd jurist som nån som blivit antagen direkt efter gymnasiet o vars båda föräldrar är jurister?
Citera
2015-10-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
kan det nånsin hända att nån som blir antagen som 30 åring blir en lika bra/känd jurist som nån som blivit antagen direkt efter gymnasiet o vars båda föräldrar är jurister?
Finns många riktiga kioskmongon bland dem med föräldrar som är jurister och som tror sig kunna glida igenom utbildningen på en räkmacka så det är mycket möjligt.
Citera
2015-10-04, 20:12
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Somliga jurister är ju aktiva långt förbi pensionsåldern, äldsta föreläsaren vi haft tror jag var dryga 90 bast (minns inte hans namn). Leif Silbersky är 77 år gammal.

Vad gör 10 år hit eller dit om du är aktiv som jurist i över 50 år?

Sen vet jag väl inte säkert, men jag förstår inte varför det skulle vara omöjligt, eller hur man ens kan fundera över om det är omöjligt, det är (för mig) självklart att det är möjligt.
Citera
2015-10-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Somliga jurister är ju aktiva långt förbi pensionsåldern, äldsta föreläsaren vi haft tror jag var dryga 90 bast (minns inte hans namn).

Bertil Bengtsson?
Citera
2015-10-04, 22:27
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Bertil Bengtsson?
Det är mycket möjligt (namnet är bekant)! Jag var inte med på föreläsningen, men det var på UU i våras (T2).

Om så är fallet, så är han visst bara 89 år gammal, och inte dryga 90 såsom jag påstod!
Citera
2015-10-04, 22:35
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt (namnet är bekant)! Jag var inte med på föreläsningen, men det var på UU i våras (T2).

Om så är fallet, så är han visst bara 89 år gammal, och inte dryga 90 såsom jag påstod!

Ja, då var det Bertil! (Jag var på föreläsningen. Den var ganska bra, ska tilläggas.)
Citera
2015-10-05, 08:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Huruvida föräldrarna är jurister eller inte bör inte tillmätas alltför stor betydelse för den framtida karriären. Det bör dock inte förringas att kontakter kan underlätta på det sättet att man redan har kännedom om vad jurister pysslar med, möjligtvis enklare att ordna ett extrajobb tidigt under studietiden m.m.

Avseende åldern har den inte någon som helst betydelse avseende hur duktig jurist man kan bli, då det helt och hållet beror på den egna ambitionen och förmågan. Många nyanställda jurister på byrå är dock kring 24-26 år, vilket gör att man är något äldre än genomsnittet för den position man har.
Citera
2015-10-05, 17:56
Medlem
Citat:

Bertil kör en fastighets- och skadeståndsrätt om jag minns rätt. Hade några intressanta lektioner om myndigheters skadeståndsansvar. Han är grym och har ett sjukt bra minne. Skulle säkert hälsa på mig i stan, och då har vi bara setts 2-3 ggr.
Citera
2015-10-06, 17:15
Medlem
@Sobofied Skiljer sig förvaltningsuppsatsen något från cc-uppsatsen, vad i så fall? Såg att den skulle vara 1000 ord längre typ, men ställs det i princip samma krav på själva uppsatsen? Sker det opponering som på cc?
Citera
2015-10-06, 17:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
@Sobofied Skiljer sig förvaltningsuppsatsen något från cc-uppsatsen, vad i så fall? Såg att den skulle vara 1000 ord längre typ, men ställs det i princip samma krav på själva uppsatsen? Sker det opponering som på cc?

För mig var det 5-7k ord, ingen opponering, inte samma fokus på alternativ teori.

Några ämnen som kan vara relativt enkla att skriva om: legitimationsärenden (se t. ex. "Dr brasa"), något migrationsrättsligt spörsmål, integritetsfrågor, problemen med LPT/LVM/LVU-bedömningar (vad är socialt nedbrytande beteende?) och min egen favorit som jag tyvärr inte skrev om: "får skatteverket döda vem det vill?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in