2014-08-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det finns inget att sga om litteraturen till IP-rtten, men hade jag lst kursen igen s hade jag nog valt att lsa Ekelfs bcker i stllet fr Westbergs bok, d du nd kommer att f lsa en hel del i Ekelfs bcker under andra kursmomentet nr du lser straffrtt.

Har jag missat ngot?
Citera
2014-08-04, 14:38
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Har jag missat ngot?
Hm, nvl straffprocess om vi nu ska vara korrekta.
Citera
2014-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Hm, nvl straffprocess om vi nu ska vara korrekta.

Jas. Var inte medveten om att ni lste straffrtten och straffrttsprocessen samtidigt
Citera
2014-08-04, 14:39
Medlem
GunsAndHorsess avatar
det r ju synd om dom som pluggar till jurist, de flesta hamnar nd p frskringskassan och fr jobba som handlggare.
Citera
2014-08-04, 14:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
det r ju synd om dom som pluggar till jurist, de flesta hamnar nd p frskringskassan och fr jobba som handlggare.

Du har fel. Fr de flesta blir det som i "Suits".
Citera
2014-08-04, 15:28
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Jag skall brja lsa IP-rtten/T5 till hsten, vad tyckte ni om litteraturen, var bckerna bra eller fanns det alternativ/kompletterande litteratur som hjlpte er? Ngra generella tips verlag?

Vad jag kan se s ser litteraturen ut shr (Lund):
- Bogdan, Michael Svensk internationell privat- och processrtt,
- Bogdan, Michael/ Lindskoug Patrik/ Maunsbach Ulf - Internationellt privatrttsliga rttsfall,
- Bogdan, Michael/ Lindskoug Patrik Frfattningssamling i internationell privat- och processrttrtt,
- Westberg Peter- Civilrttskipning
De tre frsta r msten. Den frsta fr att det r kurslitteraturen och den hller sig vldigt nra kursen i sin helhet. Inte srskilt konstigt, nr det r Bogdan som skrivit och Bogdan som r kursansvarig (tror jag, han frelser en hel del iaf.). Nummer tv och tre r fina att ha eftersom de innehller sammanfattning av svl lagtext som rttsfall frn bde Sverige och andra instanser.

Den sista har jag inget minne av. Antagligen fr att jag inte lste den, men jag klarade mig fint nd. '

Min rekommendation r att lsa rttsfallen noga (som alltid) och inte bry dig srskilt mycket om den svenska lagstiftningen som fallen handlar om utan istllet fokusera p hur den internationella tillmpningen ser ut. Det kommer du nog frst p egen hand ganska snart, men det skadar nog inte att sga. Det enda konkreta tipset jag kan ge r nog att grna lsa rttsfallen i sin helhet och inte nja dig med sammanfattningarna i Bogdans, Lindskoug och Maunsbachs rttsfallssammanfattning. Det r krnfullt, men fr frstelsen r det ofta en god id att ha lite mer n bara domslutet.

Citat:
Det r inte det minsta synd om mig. Jag hoppas f jobba som handlggare och grna p Frskringskassan. Med tanke p konkurrensen r jag instlld p att gra ngra hundr p mindre vlrenommerade myndigheter, som Trafikverket eller Livsmedelsverket frst, men med goda vitsord drifrn ska jag nog kunna lsa anstllning p Kemikalieinspektionen eller t o m Frskringskassan efter ett tag.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2014-08-04 kl. 15:32.
Citera
2014-08-04, 20:45
Medlem
Hej!

Brjar juristprogrammet till hst och har tv frgor om kurslitteratur.

1. Hur viktigt r det att kpa/lsa senaste upplagan av en bok som str p kurslistan? r det ofta marginella frndringar, eller kanske snarare att man fr avgra frn fall till fall?

2. Lste p forumet att lagbckerna blir billigare i augusti, t ex Adlibris sljer fr 1000 SEK. r det i princip s billigt man kan f tag p dem?

Tack p frhand!
Citera
2014-08-04, 21:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu vill jag personligen inte arbeta p FK, men du fr ju tnka p att alla jurister inte slutar som trtta handlggare. Det finns ven jurister som r processfrare samt ansvarar fr utfrdandet av bl.a. allmnna rd. Det r verkligen kvalificerade tjnster.

Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Hej!

Brjar juristprogrammet till hst och har tv frgor om kurslitteratur.

1. Hur viktigt r det att kpa/lsa senaste upplagan av en bok som str p kurslistan? r det ofta marginella frndringar, eller kanske snarare att man fr avgra frn fall till fall?

2. Lste p forumet att lagbckerna blir billigare i augusti, t ex Adlibris sljer fr 1000 SEK. r det i princip s billigt man kan f tag p dem?

Tack p frhand!
1. Det r ditt ansvar att vara uppdaterad och du kan inte skylla p ngon annan om du missar ngonting pga. ldre litteratur. Skillnaderna brukar emellertid inte vara srskilt stora, och du kan enkelt kolla upp om rttsomrdet har genomgtt ngra stora frndringar innan du inhandlar litteraturen.

2. Du kan ju kpa den grna fr ca 860 kr p Adlibris. Pluggar du i Uppsala kan du kpa den fr dryga 500 kr p Jontes.
Citera
2014-08-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

1. Det r ditt ansvar att vara uppdaterad och du kan inte skylla p ngon annan om du missar ngonting pga. ldre litteratur. Skillnaderna brukar emellertid inte vara srskilt stora, och du kan enkelt kolla upp om rttsomrdet har genomgtt ngra stora frndringar innan du inhandlar litteraturen.

2. Du kan ju kpa den grna fr ca 860 kr p Adlibris. Pluggar du i Uppsala kan du kpa den fr dryga 500 kr p Jontes.

Tack fr svaret!
Jag r helt p det klara med att det r studentens ansvar. Hur menar du att man enkelt undersker frndringar inom ett rttsomrde?

Jo och den svarta gr p 700:- men jag har inte satt mig in i skillnaderna mellan dessa.
Citera
2014-08-05, 18:03
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Tack fr svaret!
Jag r helt p det klara med att det r studentens ansvar. Hur menar du att man enkelt undersker frndringar inom ett rttsomrde?

Jo och den svarta gr p 700:- men jag har inte satt mig in i skillnaderna mellan dessa.

Det r obligatoriskt att skriva vilken skola man valt.

Den bla r fetast...
Jag skulle vilja pst att den r bst med tanke p mngden rttsfall som det hnvisas till. (Och eftersom skert 95 % av studenterna anvnder den.)
Men d har jag faktiskt inte aktivt anvnt den grna, svarta eller rda. S jag kan faktiskt ha fel. Det kan vara annorlunda p andra lrosten.

Lagbok skall man naturligtvis ha den nyaste nr man brjar p programmet!
Svitt jag vet har inget vsentligt hnt p senaste re i som kan komma att diskuteras i JIKen eller GJMen. (Frsta kursen beroende p lroste) Exempelvis Malmstrms Civilrtt eller liknande spelar drfr knappst ngon roll om man har upplaga 23 eller 22.
Citera
2014-08-05, 18:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Det r obligatoriskt att skriva vilken skola man valt.

Den bla r fetast...
Jag skulle vilja pst att den r bst med tanke p mngden rttsfall som det hnvisas till. (Och eftersom skert 95 % av studenterna anvnder den.)
Men d har jag faktiskt inte aktivt anvnt den grna, svarta eller rda. S jag kan faktiskt ha fel. Det kan vara annorlunda p andra lrosten.

Lagbok skall man naturligtvis ha den nyaste nr man brjar p programmet!
Svitt jag vet har inget vsentligt hnt p senaste re i som kan komma att diskuteras i JIKen eller GJMen. (Frsta kursen beroende p lroste) Exempelvis Malmstrms Civilrtt eller liknande spelar drfr knappst ngon roll om man har upplaga 23 eller 22.
Gllande Malmstrm kan vl sgas att den version som Ramberg "reviderat" br undvikas till varje pris d hon frmodligen har gjort en strre mngd sprkliga "frenklingar" s att ven eleverna vid Stockholms hgskola ska kunna ta till sig innehllet.
Citera
2014-08-06, 04:37
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Gllande Malmstrm kan vl sgas att den version som Ramberg "reviderat" br undvikas till varje pris d hon frmodligen har gjort en strre mngd sprkliga "frenklingar" s att ven eleverna vid Stockholms hgskola ska kunna ta till sig innehllet.

Vilken av upplagorna r det? Anne Ramberg? Den jevla avtalslagsmoderniseringsfascisten! (Fr vrigt det nya lngsta ordet i SAOL)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in