Citat:
Ursprungligen postat av
Belfour
Jag skall brja lsa IP-rtten/T5 till hsten, vad tyckte ni om litteraturen, var bckerna bra eller fanns det alternativ/kompletterande litteratur som hjlpte er? Ngra generella tips verlag?
Vad jag kan se s ser litteraturen ut shr (Lund):
- Bogdan, Michael Svensk internationell privat- och processrtt,
- Bogdan, Michael/ Lindskoug Patrik/ Maunsbach Ulf - Internationellt privatrttsliga rttsfall,
- Bogdan, Michael/ Lindskoug Patrik Frfattningssamling i internationell privat- och processrttrtt,
- Westberg Peter- Civilrttskipning
De tre frsta r msten. Den frsta fr att det r kurslitteraturen och den hller sig vldigt nra kursen i sin helhet. Inte srskilt konstigt, nr det r Bogdan som skrivit och Bogdan som r kursansvarig (tror jag, han frelser en hel del iaf.). Nummer tv och tre r fina att ha eftersom de innehller sammanfattning av svl lagtext som rttsfall frn bde Sverige och andra instanser.
Den sista har jag inget minne av. Antagligen fr att jag inte lste den, men jag klarade mig fint nd. '
Min rekommendation r att lsa rttsfallen noga (som alltid) och inte bry dig srskilt mycket om den svenska lagstiftningen som fallen handlar om utan istllet fokusera p hur den internationella tillmpningen ser ut. Det kommer du nog frst p egen hand ganska snart, men det skadar nog inte att sga. Det enda konkreta tipset jag kan ge r nog att grna lsa rttsfallen i sin helhet och inte nja dig med sammanfattningarna i Bogdans, Lindskoug och Maunsbachs rttsfallssammanfattning. Det r krnfullt, men fr frstelsen r det ofta en god id att ha lite mer n bara domslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
GunsAndHorses
det r ju synd om dom som pluggar till jurist, de flesta hamnar nd p frskringskassan och fr jobba som handlggare.
Det r inte det minsta synd om mig. Jag hoppas f jobba som handlggare och grna p Frskringskassan. Med tanke p konkurrensen r jag instlld p att gra ngra hundr p mindre vlrenommerade myndigheter, som Trafikverket eller Livsmedelsverket frst, men med goda vitsord drifrn ska jag nog kunna lsa anstllning p Kemikalieinspektionen eller t o m Frskringskassan efter ett tag.