2014-09-01, 13:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Imorgon gäller det för oss som ska börja på SU, sjukt pepp! Hur pass viktigt är det att man har de aktuella utgåvorna av kurs-litteraturen? Funkar det verkligen inte med 8:e upplagan istället för 9:e, 2012 vs 2014 etc? Blir man dumförklarad om man dyker upp med en gammal utgåva? Någon annan som också ska börja på SU?

Du kommer inte avlida med en gammal upplaga, men det är dumt att chansa. Köp de nya; du kan sälja vidare till nästa termin.

Flera av JIK-böckerna återkommer dessutom på T2 (avtalsrätt, köprätt, skadeståndsrätt).
Citera
2014-09-01, 19:39
Medlem
Bische10s avatar
Någon som har jämfört första upplagan av regeringsformen med den andra upplagan och märkt av någon skillnad? Har hört runt lite löst och folk verkar mena på att skillnad knappt är märkbar.
Citera
2014-09-01, 20:26
Medlem
Ni som pluggar i Uppsala: har ni något datasystem där ni kan välja grupp inför en kurs? Eller hamnar ni i den grupp som universitetet bestämmer?
Citera
2014-09-01, 20:27
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Tänkte kolla, de som snittar Ba/AB på juristprogrammet, hur många timmar brukar en vanlig studievecka ligga på ungefär?

På SU har vi mindre kurser och inte terminskurser. Således varierar det. Jag är nu dock på CC (termin 3) och jag kan säga att jag aldrig någonsin spenderat mindre än 45 h i veckan på plugg, snittet ligger nog på 50 - 55 h. Svårt att säga men jag upplever att det är mycket att göra. Sitter nu och läser mina sista 30 sidor för föreläsningen imorgon om det säger dig något
Citera
2014-09-01, 20:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bische10
Någon som har jämfört första upplagan av regeringsformen med den andra upplagan och märkt av någon skillnad? Har hört runt lite löst och folk verkar mena på att skillnad knappt är märkbar.

Det är betydlig skillnad. Du får lita på min anonyma Flashbackauktoritet.

(och om frågan är ställd utifrån studielitteraturhänsyn, vadan har du för böcker? Lagbok från 2011 bör vara gratis)
Citera
2014-09-01, 20:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent
Ni som pluggar i Uppsala: har ni något datasystem där ni kan välja grupp inför en kurs? Eller hamnar ni i den grupp som universitetet bestämmer?
Amanuensen sköter gruppindelning. Officiellt så är det endast särskilda skäl som kan beaktas när man önskar grupp. I realiteten kan man oftast önska en viss tid, särskilt om man vill ha morgontiden.

Om du är T1:a så sitter gruppindelningen på fönstret där ni köpte kompendierna.
Citera
2014-09-01, 23:19
Medlem
Bische10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är betydlig skillnad. Du får lita på min anonyma Flashbackauktoritet.

(och om frågan är ställd utifrån studielitteraturhänsyn, vadan har du för böcker? Lagbok från 2011 bör vara gratis)

Okey, så pass. Då får jag införskaffa den också.
Vann faktiskt en lagbok i en utlottning i morse, så den har jag. Utöver det vann jag även Komparativ institutionell rätt (hehe) samt har köpt Yttrandefrihetsgrundlagarna. Annars är jag på jakt efter resten. Den sistnämnda skulle det förövrigt förmodligen släppas en ny upplaga av.
Citera
2014-09-01, 23:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Okey, så pass. Då får jag införskaffa den också.
Vann faktiskt en lagbok i en utlottning i morse, så den har jag. Utöver det vann jag även Komparativ institutionell rätt (hehe) samt har köpt Yttrandefrihetsgrundlagarna. Annars är jag på jakt efter resten. Den sistnämnda skulle det förövrigt förmodligen släppas en ny upplaga av.

Jaha, pratar du om någon kommenterad version? Isf ber jag om ursäkt.
Citera
2014-09-01, 23:32
Medlem
Boblovebudss avatar
Visserligen Juridisk Grundkurs men kör frågan här ändå. Hur mycket skiljer det mellan de olika upplagorna, klarar man sig med 6:e när litteraturlistan säger 7:e?
Citera
2014-09-01, 23:57
Medlem
Bische10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jaha, pratar du om någon kommenterad version? Isf ber jag om ursäkt.

Regeringsformen: en kommentar, av Bull.
Citera
2014-09-02, 00:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Bortse från mitt tidigare svar då. Jag antog att du menade RF pre/post 2010. Så mycket var den flashbackauktoriteten värd.

Iofs är det oftast bäst att skaffa senaste upplaga av litteraturen ändå, men i det här fallet får någon uppsalolit svara.
Citera
2014-09-02, 07:52
Medlem
Citat:

Kanske den viktigaste boken på T1. Åtminstone top 3 i viktighet. Köp ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in