2009-07-19, 18:49
Medlem
orkarNs avatar
Sammanfogat.

/mod
Citera
2009-07-19, 19:12
Medlem
Spaniards avatar
Vilket lärosäte har mest/minst schemalagd tid?
Vilket lärosäte har mest/minst grupparbeten?
Citera
2009-07-20, 05:49
Medlem
realions avatar
flickvännen har kommit i den positionen att hon kan välja uppsala eller stockholm till hösten men kan inte bestämma sig vart hon vill hamna. bortsett från studentlivet, vad är den stora skillnaden mellan de båda linjerna?
Citera
2009-07-20, 08:06
Medlem
Har en fråga som jag måste få svar på då jag står inför ett stort val (om jag skall läsa vidare i år eller vänta tills nästa år)

Jag har just nu 17.0 i snitt och har kommit in på kandidatprogrammet i utvecklingsstudier på LU.

Nu till dilemmat, nästa år börjar meritpoäng att räknas in. då jag läst sammarlagt 3200 poäng och har meritpoäng på minst 1,75 så kan jag nå ett snitt på 18,75.

Jag undrar då om jag skulle ha en möjlighet och komma in på vilken juristskola som helst i Sverige, jag är redo att gå var som helst med det snittet?

Snälla ge mig tips och råd på mina chanser och möjligvis vad jag bör göra?

Kan jag läsa till Historia B på komvux och få 0,5 meritpoäng till, skulle jag fortfarande tillhöra gymnasiegruppen?
Citera
2009-07-20, 11:20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
kan man ta jur kand på - OCH HUR MÅNGA ANTAS TOTALT PER ÅR - sen kan vi fundera.

Då som jag talar om vid ospärrad utbildning tog 1/3 examen på normal tid - 50 % tog aldrig examen.

UNDRAR HUR DET ÄR IDAG

Du får kolla antalet antagna själv. Så många skolor finns det ju inte...

Lund
Uppsala
Sthlm
GBG
Umeå
Örebro
Citera
2009-07-20, 11:35
Medlem
Xantiaons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wells
Såg en prognos för ett tag sen, gjord av arbetsförmedlingen tror jag. Visade på att det om några år kommer finnas ett 50% överskott av jurister. Tidigare har alla sådana prognoser, som jag tittat på iaf, visat balans mellan utbildningsplatser och jobbtillfällen.

Som jag fattade det så gäller bara det i storstadsområdena dock.
Citera
2009-07-20, 11:47
Medlem
orkarNs avatar
Sammanfogade.

/mod
Citera
2009-07-20, 11:54
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolie1001
Har en fråga som jag måste få svar på då jag står inför ett stort val (om jag skall läsa vidare i år eller vänta tills nästa år)

Jag har just nu 17.0 i snitt och har kommit in på kandidatprogrammet i utvecklingsstudier på LU.

Nu till dilemmat, nästa år börjar meritpoäng att räknas in. då jag läst sammarlagt 3200 poäng och har meritpoäng på minst 1,75 så kan jag nå ett snitt på 18,75.

Jag undrar då om jag skulle ha en möjlighet och komma in på vilken juristskola som helst i Sverige, jag är redo att gå var som helst med det snittet?

Kan jag läsa till Historia B på komvux och få 0,5 meritpoäng till, skulle jag fortfarande tillhöra gymnasiegruppen?

Du lär ju inte vara den enda i Sverige med meritpoäng. Har man läst samhälle eller natur har man ju i princip minst 1.5 och antagligen 2.5 i meritpoäng.
Citera
2009-07-20, 12:10
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realion
flickvännen har kommit i den positionen att hon kan välja uppsala eller stockholm till hösten men kan inte bestämma sig vart hon vill hamna. bortsett från studentlivet, vad är den stora skillnaden mellan de båda linjerna?

Läser i Uppsala och har ingen vidare koll på Stockholm så kanske bäst att invänta någon därifrån innan du sväljer detta helt och hållet.

Uppsala kör med problembaserat lärande vilket innebär att man får ett "fall" som ska lösas i grupper om ca 5 personer och sedan diskuteras på ett seminarium. Brukar vara ~2 seminarier i veckan och nån föreläsning då och då. De är väldigt få i alla fall.

Annars är väl den största skillnaden att Uppsala kör med terminstentor, vilket mig veterligen Stockholm inte gör. Terminstentor är ett rätt jobbigt påfund men man kan samla poäng på PM och hemtentor också, så det är inte enbart dagsformen som avgör (Bara nästan.)
Senast redigerad av Sjuklig Bäver 2009-07-20 kl. 12:15.
Citera
2009-07-20, 13:22
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realion

Jag hade valt Stockholm alla gånger på grund av den dagsformsbaserade examinationsformen på UU.

Som kuriosa håller LU på att växa upp. Den heliga kon T5 har delats upp i två delar - med två tentor! Ett mirakel!
Citera
2009-07-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolie1001

I princip alla från samhäll och natur kommer att ha full meritpoäng. Så det lär tyvärr inte förändra särskilt mycket. Men du kan ju alltid hoppas på att det nya systemet med komvuxelever i en speciell antagningsgrupp kommer sänka BG-antagningen något.
Citera
2009-07-20, 14:08
Medlem
Spaniards avatar
Jag kommer antagligen söka till Lund eller Stockholm nästa år. Någon som vet ungefär hur mycket schemalagd tid det är på respektive ställe? Jag skulle också vilja veta om det är mycket arbete i grupp.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in