2013-04-09, 15:10
Medlem
Magnet83s avatar
Vilken klass håller Perumov (syftar på Svärdens väktare-serien) jämfört med George R.R. Martin, Joe Abercrombie, Steven Erikson och liknande som gjort sig namn i modern fantasy? Är det mycket magi, är sagan präglad av antihjältar som blivit mer vanligt i moderna verk, händer det att viktiga karaktärer går osäkra och ibland dör? Dessa böcker verkar i alla fall blivit framgångsrika i Sverige men i engelskspråkiga länder verkar de inte varit det då det var sparsamt med vettiga recensioner på exempelvis Amazon, är de ens översatta till engelska månne?
Citera
2013-04-11, 12:00
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Vilken klass håller Perumov (syftar på Svärdens väktare-serien) jämfört med George R.R. Martin, Joe Abercrombie, Steven Erikson och liknande som gjort sig namn i modern fantasy? Är det mycket magi, är sagan präglad av antihjältar som blivit mer vanligt i moderna verk, händer det att viktiga karaktärer går osäkra och ibland dör? Dessa böcker verkar i alla fall blivit framgångsrika i Sverige men i engelskspråkiga länder verkar de inte varit det då det var sparsamt med vettiga recensioner på exempelvis Amazon, är de ens översatta till engelska månne?
Det är ingen som har några kommentarer?
Citera
2013-04-29, 00:29
Medlem
robomans avatar
Fråga!

Jag har förstått att Mörkrets ring är en trilogi. Jag överväger att läsa den, bryta min ogillan mot den mesta fantasyn (allt tittande på Game of Thrones har gjort mig öppen).

Men jag förstår att endast Alvklingan och Svarta lansen finns utgivna på svenska, inte Adamanten. Är detta eftersom den inte hunnit ges ut än, eller har man tappat intresse från svenskt håll? Är de andra utgivna ganska nyligen? Känns som att jag sett Alvklingan på fantasy-hyllan i några år i alla fall?
Citera
2013-04-29, 10:32
Medlem
VISVIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Men jag förstår att endast Alvklingan och Svarta lansen finns utgivna på svenska, inte Adamanten. Är detta eftersom den inte hunnit ges ut än, eller har man tappat intresse från svenskt håll? Är de andra utgivna ganska nyligen? Känns som att jag sett Alvklingan på fantasy-hyllan i några år i alla fall?

Endast Alvklingan finns att köpa. Svarta lansen kommer någon gång under detta året enligt diverse websidor. Känns som de satsar mer på hans serie Svärdets Väktare i förstahand då de har översatts i ganska snabb fart.
Citera
2013-04-29, 13:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Fråga!

Jag har förstått att Mörkrets ring är en trilogi. Jag överväger att läsa den, bryta min ogillan mot den mesta fantasyn (allt tittande på Game of Thrones har gjort mig öppen).

Del två skulle ha släppts förra året men har blivit försenad hela tiden och fick inget preliminärt datum för när den ska dyka upp på hyllorna har jag märkt. Peppar något så förbannat på uppföljaren då Alvklingan var bättre än den flesta fantasy som jag har läst, och det inkluderar Robert Jordan, George R.R. Martin och Perumovs övriga böcker. Har nog mycket att göra med att jag är allergisk mot all fantasy som inte har anknytning till Tolkiens värld.
Citera
2013-04-29, 19:18
Medlem
robomans avatar
Tack för svaren, båda två!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har nog mycket att göra med att jag är allergisk mot all fantasy som inte har anknytning till Tolkiens värld.
Det är lite det där syndromet jag också har, som gör att jag inte läser fantasy över huvud taget. Alla fantasyvärldar har olika premisser för magi, monster o dyl, och en intressant premiss är precis lika viktigt som en intressant story i just den historia man ska läsa. Bara tanken på att sätta sig in i en ny värld gör att jag låter bli helt.

De enda världar jag "accepterat" är Forgotten Realms (Dungeons and Dragons), Trudvang (de senaste upplagorna av Drakar och Demoner) samt Tolkiens Midgård.
Citera
2013-04-30, 12:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det är lite det där syndromet jag också har, som gör att jag inte läser fantasy över huvud taget. Alla fantasyvärldar har olika premisser för magi, monster o dyl, och en intressant premiss är precis lika viktigt som en intressant story i just den historia man ska läsa. Bara tanken på att sätta sig in i en ny värld gör att jag låter bli helt.

Samma här och har även svårt för Game of Thrones som tv-serie, men jag är allergisk emot all fantasy som skrivs i stort sett av lite av samma anledningar som du radar upp. Alvklingan är däremot en mycket bra bok och kan nästan mäta sig med Härskarringen-trilogin, bara att det är ett mycket mer dystert, mörkt och våldsamt Midgård som målas upp är ett stort plus.
Citera
2013-12-21, 20:40
Medlem
Har läst både Svärdets väktare-serien samt första delen på Mörkrets ring, Alvklingan. Jag måste säga att Svärdets väktare är bra skrivet, men lite svår att hänga med i. Finns så många olika karaktärer och världar att det blir svårt att följa.

Däremot Alvklingan kan vara den bästa bok jag läst. Jag älskar ju Tolkiens värld så är väl lite subjektiv. Men boken var i bättre tempo än Sagan om ringen-trilogin, och bjöd på många fantastiska lästimmar. Jag blev hooked. Tyvärr är den andra boken försenad typ tredje året i rad. Läs om ni gillar fantasy och Tolkien, helt underbar anser jag
Citera
2013-12-21, 23:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianguden
Däremot Alvklingan kan vara den bästa bok jag läst. Jag älskar ju Tolkiens värld så är väl lite subjektiv. Men boken var i bättre tempo än Sagan om ringen-trilogin, och bjöd på många fantastiska lästimmar. Jag blev hooked. Tyvärr är den andra boken försenad typ tredje året i rad. Läs om ni gillar fantasy och Tolkien, helt underbar anser jag

Så jävla synd och ledsamt att den hela tiden blir försenad, vill ju läsa fortsättningen NU!
Citera
2014-03-16, 14:07
Medlem
VISVIMs avatar
Svarta Lansen utkommer i April enligt förlaget, pepp!!!
Citera
2014-03-16, 14:14
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VISVIM
Svarta Lansen utkommer i April enligt förlaget, pepp!!!

Jag tror det när jag ser det... Tyvärr!
Citera
2014-03-16, 14:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinLin
Jag tror det när jag ser det... Tyvärr!

Ja jo, jag är nästan villig att hålla med om det, hoppas kan man göra, men tro gör man i kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in