2007-01-08, 15:35
Medlem
hejtords avatar
Jag läste precis ut Diamant svärdet och träsvärdet första delen i den ryska fantasyförfattaren Nick Perumov serie svärdens väktare. Tyckte den var jävligt bra, handlingen utspelas i en väldigt mörk och allmänt obehaglig värld. Nu till min fråga, finns han översatt till engelska eller är det nån som har plöjt orginalen?
Citera
2007-01-08, 18:54
Medlem
snapcases avatar
Jag läste den för nån vecka sen och håller med om att den var intressant. Kanske var lånen från Tolkien lite väl tydliga men det är väl inte oväntat då Perumov faktiskt översatt Tolkien till ryska och dessutom skrivit en uppföljartrilogi. Enligt hans egen hemsida finns enbart en bok på engelska, Lords of terror, den ingår inte i svärds-serien.
http://www.perumov.com/
Citera
2007-09-28, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag läste den för nån vecka sen och håller med om att den var intressant. Kanske var lånen från Tolkien lite väl tydliga men det är väl inte oväntat då Perumov faktiskt översatt Tolkien till ryska och dessutom skrivit en uppföljartrilogi. Enligt hans egen hemsida finns enbart en bok på engelska, Lords of terror, den ingår inte i svärds-serien.
http://www.perumov.com/

Vad gör det när, nu ska jag svära i kyrkan, Perumov är så otroligt mycket bättre än den så triste Tolkien! Jag köpte den första boken av en slump när mitt tåg var försenat, det slutade med att jag i princip sträckläste den - en av dom bästa böckerna jag har läst på evigheter! Jag har precis beställt del 2 i serien från Sfbok.se...
Citera
2008-09-27, 15:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Vad gör det när, nu ska jag svära i kyrkan, Perumov är så otroligt mycket bättre än den så triste Tolkien! Jag köpte den första boken av en slump när mitt tåg var försenat, det slutade med att jag i princip sträckläste den - en av dom bästa böckerna jag har läst på evigheter! Jag har precis beställt del 2 i serien från Sfbok.se...

Började läsa del ett av Diamantsvärdet och träsvärdet (publicerad av Ersatz) för några dar sen, och blev omedelbart glatt överraskad och rentav lite fascinerad - Perumov har stor begåvning för den genre han valt. Texten är långt mörkare och storyn mer sofistikerat uppbyggd än något i fantasykategorin jag försökt läsa på senare år. Grymheterna och barbariet är i sanning "ryska", och även den för handlingen så viktiga magin kan jag köpa, den blir hitintills inte fånig.
Mångfalden av icke-mänskliga och av "hunnerna" kuvade varelser (danker, gnomer osv.) och den hårda realismen i skildringen av ofta eländigt vardagsliv bidrar till läsglädjen.
Citera
2008-09-28, 18:42
Medlem
Jag tyckte mycket om ettan men blev besviken på tvåan då jag tyckte den inte höll riktigt samma klass som ettan.
Citera
2008-10-25, 18:11
Medlem
Shuyins avatar
Här är en till som börjat läsa den. Är dock inne på andra kapitlet hittils bara, lite halvt förvirrande med ryska uttryck och en massa namn och så. Men börjar greppa hans stil i berättandet allt eftersom.

Får återkomma med mer kommentarer senare.
Citera
2008-12-14, 17:33
Medlem
Shuyins avatar
Och nu återkommer jag...

Har nu läst ut del två, alltså första boken klar. Tycker att böckerna håller riktigt hög klass, det blev ett bra "slut" och nu ser jag fram emot den tredje boken.

Svaga spoilers nedan, men jag spoilar taggar ändå.
Citera
2008-12-14, 17:43
Medlem
NoldorWarriors avatar
Jag håller med. Dessa böcker är nog bland de bästa jag har läst. Jag håller med om att det är lite Tolkien influerat men det är ju ganska svårt att hitta några böcker som inte är det (inom Fantasy genren dvs).

Det som jag gillar med just dessa böcker är att de verkligen är mörka och skildrar människan från dess mörkaste sida och hur perverterad människor med makt verkligen är. Det är också väldigt trevligt att läsa böcker som är skrivna av en ryss.

Personligen väntar jag på att jag ska få pengar nog att köpa den fjärde delen, kanske får den i en liten trevlig julklapp om jag har tur.
Citera
2008-12-14, 23:13
Medlem
Cotillions avatar
Har käst alla 3 böcker och jag väntar just nu på 4 delen

hursom helst så kommer ännu en översättare att gå med i leken
så nu kan vi vänta oss en bol i halvåret
Citera
2008-12-15, 00:17
Medlem
Shuyins avatar
Den fjärde delen släpptes faktiskt 25: e november och jag var inne på förlagets hemsida och där beräknas den femte delen komma i april nästa år.
Citera
2009-08-23, 15:31
Medlem
Läser Nekromantikerns flykt just nu och hittills har alla böcker varit förbannat bra Jag skulle vilja gå så långt och säga att böckerna slår Tolkiens mästerverk. Kan vara bland de bästa böckerna jag läst någonsin.
Citera
2009-08-25, 14:51
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrakirJ
Läser Nekromantikerns flykt just nu och hittills har alla böcker varit förbannat bra Jag skulle vilja gå så långt och säga att böckerna slår Tolkiens mästerverk. Kan vara bland de bästa böckerna jag läst någonsin.

Håller helt med, nästa del kommer ut i mitten på september .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in