2012-04-09, 03:34
Medlem
franzstrudels avatar
Har börjat läsa böckerna och har letat runt efter åtminstone en kartjävel.
Jag vill kunna bilda mig en omfattning om världen och sitta och fundera lite.
Typ "Jaha där ligger melin osv"

Jag har hittat några obskyra kartor men det har varit på kyrilliska och det har inte stämt överens via googla translate.

Ni som läst med böckerna med hårda ryggarna, igår det någon karta där.
Kartorna har mycket med för att få till stämningen enligt mig.

Så sitter det kanske någon snäll själ? Som kanske kan ryska och kan leta upp en karta, eller har en som kanske redan är översatt hade ju varit toppen och en öl kommer levereras till dig om du bor i Stockholmsområdet.
Citera
2012-04-09, 10:28
Medlem
Auditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nja, det är väl snarare så att om man dyrkar Perumov har man inte läst så värst mycket av den bra fantasy som finns, utan jämför kanske med Robert Jordan (och för all del Tolkien som folk som gillar standardfantasy brukar gilla) och andra träbockar.

Perumov är väl OK men inte så mycket mer. Något bättre än genomsnittet och så klart mycket bättre än det vanliga skräpet. Snoka redan på böcker av Glenn Cook, Steven Erikson, Richard Morgan, S. Lukyanenko, A. Sapkowski, Frits Leber, N. Gainman tex så får du ett gäng som jag nog tycker slår Perumov på fingrarna ordentligt.

Glöm inte den som alltid glöms, Book of the New Sun av Gene Wolfe. Mörk och djup fantasy när den är som bäst!
Citera
2012-04-19, 13:35
Medlem
DorDors avatar
Någon frågade ifall någon läst Mörkrets ring.

Jag har nyligen läst ut första boken, Alvkingan, om hoben Folco och dvärgarna Thorin och Lillen. Om man dyrkar Tolkien över allt annat ska man nog akta sig för den här boken, den följer inte originalböckerna (och alla andra tillhörande historier) slaviskt, utan utforskar istället hur Midgårds öde skulle se ut ifall allt inte var Svart och Vitt. Välskrivet och spännande och även fast det inte är någon officiell utgåva så finns ändå Sagan om ringen-känslan där.

Angående Svärdens väktare så har jag kommit drygt halvvägs med första boken. Gillar det verkligen och älskar att man får följa många olika intressanta karaktärer. Jag har förstått att böckerna kommer inrikta sig mer och mer på en karaktär, men just nu njuter jag. Särskilt Kejsarens avsnitt gillar jag.
Citera
2012-06-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel

Jag har hittat några obskyra kartor men det har varit på kyrilliska och det har inte stämt överens via googla translate.

Så sitter det kanske någon snäll själ? Som kanske kan ryska och kan leta upp en karta, eller har en som kanske redan är översatt hade ju varit toppen och en öl kommer levereras till dig om du bor i Stockholmsområdet.

Jag vet att det iaf finns karta i den senaste pocketboken.. bok nummer sju i ordningen. Tyvärr så är det inte över Melin(?) utan bara av den värld som är mer aktiv i de senare böckerna (Har inte böckerna framför mig och det var ett tag sedan jag läste dom)
Citera
2012-11-09, 17:18
Medlem
Åh, prisa frälsaren vilka fantastiska böcker!

Har precis upptäckt perumov och har tillsammans med Fess och gänget upplevt dom tre första böckerna.

Och jag måste säga att det är väldigt bra! bland det bästa jag har läst i fantasy, även om jag inte har läst mycket. Har dock läst en hel del andra genrer och detta står sig mycket bra.

Jag håller inte alls med vad folk säger i början av tråden om att det är dåligt översatt, jag tycker översättningen är fantastisk!

Som många andra gillar jag också hans mörka, kalla sidor. Lite typiskt ryskt att inte fjanta runt som tolkien och linda in allt i bomull, utan verkligen visa folks vridna insida.

Är det någon som vet var hans böcker går att fås tag på, i sthlmstrakten?
Närmsta bokhandel kanske eller måste dom beställas?
Citera
2013-01-01, 21:33
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel

Bump
Citera
2013-01-01, 23:40
Medlem
VISVIMs avatar
Någon uppdatering på när del två i Mörkrets Ring släpps? Lagt på is?

Har för tillfället gått över till Diamantsvärdet o Träsvärdet - en helt annan klass och nivå på denna serien (till det bättre)!
Citera
2013-01-02, 00:16
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VISVIM
Någon uppdatering på när del två i Mörkrets Ring släpps? Lagt på is?

Har för tillfället gått över till Diamantsvärdet o Träsvärdet - en helt annan klass och nivå på denna serien (till det bättre)!

September 2013 enligt Adlibris

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918643747X
Citera
2013-01-06, 19:45
Medlem
Lantbruks avatar
Nick Perumov har seglat upp som min favoritförfattare inom den genre han valt att utöva sitt författarskap från.
Citera
2013-01-12, 01:16
Medlem
Lantbruks avatar
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men jag tror att Tolkien (åtminstone för mig) inte längre står lika stabilt på första plats inom den genre som Nick Perumov nu blivit allt mer mästerlig på.

Fyfan vad bra hans böcker är!
Citera
2013-01-12, 16:40
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Kan glädja alla läsare av Svärdets Väktare att vi kommer få en karta i och med nästa bok.

Sen efterlyser jag
Nekromantikerns ensamhet,gärna i pocketformat, någon som vet var jag kan hitta den?
Citera
2013-04-09, 10:53
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Nan som vet nar i April som Nekromantikerns Krig 2 slapps eller om datum har blivit senarelagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in