Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Jag håller inte med. Perumov ska enligt mig räknas till toppskicket inom genren. Steven Erikson borde ha kapat ner Malazan serien med 3-4 böcker och Richard Morgans storhet har jag svårt att se. Beställde Cook och Sapkowski i veckan och hoppas på det bästa.
Tja, smaken är som baken. Jag har läst 4-5 böcker av honom men inte kommit mig för att fortsätta och inte inhandlat några av dem. Skulle jag ramla på flera av hans böcker i Necromancer-serien vid nästa biblioteksvända så läser jag dem sannolikt men det är inget jag letar efter.
Cook är lysande och Richard Morgans fantay-inträde var en frisk fläkt. Fick just hem den andra av hans böcker och det ska bli intressant att se om han lyckas upprätthålla stilen från "The Steel remains" (apropå råa och oförfalskade fantasyskildringar). Eriksons monumentalepos är ju fantastiskt just eftersom det är så monumentalt och drivet, jämfört med andra fantasyförfattare som producerar bok efter bok efter bok utan innehåll.
Perumov är enligt mig vanlig standardfantasy fast snäppet högre än normalt, helt klart läsbar men inget som fastnar eller som lämnar avtryck. Tex jämförbar med Brent Weeks, helt OK, men såklart skyhögt över avskräde som Jordan, Paolini och slikt mög.
Men som sagt smaken är olika, och det är ju tur att alla inte gillar det jag gillar för då hade det kanske blivit svårt att få tag på mina favoriter.