2011-10-22, 22:23
Medlem
Nej men vad säger du stiffmeister89?! Det här är den bästa bokserien som finns. Har du läst "Den sista önskningen" ännu? Den är inte ens i närheten av Perumov. Om man inte gillar Perumov undrar jag om man kan gilla någon fantasy överhuvudtaget.

Och ni där uppe som tycker böckerna är långtråkiga har kanske inte tillräckligt stor hjärna för att hänga med i alla trådarna.
Citera
2011-11-10, 04:17
Medlem
Knopfnases avatar
Just läst svärden del 1 och 2 och gillar det mkt. Blev lite förvirrad dock i epilogen
Senast redigerad av Knopfnase 2011-11-10 kl. 04:19. Anledning: Förtydligande
Citera
2011-11-23, 11:38
Medlem
har läst de första fem böckerna. Måste säga att jag tröttnat lite på hur otroliga alla huvudkaraktärerna är. Ständigt ett extra ess i rockärmen och en extra växel att lägga i trots att man i en halv sida fått klart för sig att personen i fråga är så nära total utmattning som det är möjligt.

Men jag kommer helt klart läsa klart serien, men inte utan att muttra för mig då o då.
Citera
2011-11-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaepflb
Nej men vad säger du stiffmeister89?! Det här är den bästa bokserien som finns. Har du läst "Den sista önskningen" ännu? Den är inte ens i närheten av Perumov. Om man inte gillar Perumov undrar jag om man kan gilla någon fantasy överhuvudtaget.

Och ni där uppe som tycker böckerna är långtråkiga har kanske inte tillräckligt stor hjärna för att hänga med i alla trådarna.

Nästan biblisk dyrkan där du bra serie, men det finns i min mening en mängd som är bättre. Men smaken är ju som baken..

Citera
2011-11-25, 19:33
Medlem
Du får gärna upplysa mig om vad som är bättre. Jag håller just nu på med Vindens Namn, bästa boken jag har läst!
Citera
2011-11-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knopfnase
Just läst svärden del 1 och 2 och gillar det mkt. Blev lite förvirrad dock i epilogen

Nej du Knopfase jag förstod inte heller så mycket av just det. Har inte avslöjats något i fortsättningen heller.
Citera
2011-11-27, 10:00
Medlem
Citat:
Du får gärna upplysa mig om vad som är bättre. Jag håller just nu på med Vindens Namn, bästa boken jag har läst!

Jag har alltid gillat Robin Hobbs böcker. De tillhör också kategorin böcker som inte direkt fjäskar för sina huvudkaraktärer, vilket jag gillar. Börja med böckerna om fjärrskådarna och se om det är något för dig

Har haft ett litet öga på vindens namn, men aldrig läst. Låt mig gärna få veta vad du tyckte när du läst klart den
Citera
2011-11-27, 10:10
Medlem
najass avatar
Citat:

Nja, det är väl snarare så att om man dyrkar Perumov har man inte läst så värst mycket av den bra fantasy som finns, utan jämför kanske med Robert Jordan (och för all del Tolkien som folk som gillar standardfantasy brukar gilla) och andra träbockar.

Perumov är väl OK men inte så mycket mer. Något bättre än genomsnittet och så klart mycket bättre än det vanliga skräpet. Snoka redan på böcker av Glenn Cook, Steven Erikson, Richard Morgan, S. Lukyanenko, A. Sapkowski, Frits Leber, N. Gainman tex så får du ett gäng som jag nog tycker slår Perumov på fingrarna ordentligt.
Citera
2011-11-27, 10:36
Medlem
Hypancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nja, det är väl snarare så att om man dyrkar Perumov har man inte läst så värst mycket av den bra fantasy som finns, utan jämför kanske med Robert Jordan (och för all del Tolkien som folk som gillar standardfantasy brukar gilla) och andra träbockar.

Perumov är väl OK men inte så mycket mer. Något bättre än genomsnittet och så klart mycket bättre än det vanliga skräpet. Snoka redan på böcker av Glenn Cook, Steven Erikson, Richard Morgan, S. Lukyanenko, A. Sapkowski, Frits Leber, N. Gainman tex så får du ett gäng som jag nog tycker slår Perumov på fingrarna ordentligt.

Jag håller inte med. Perumov ska enligt mig räknas till toppskicket inom genren. Steven Erikson borde ha kapat ner Malazan serien med 3-4 böcker och Richard Morgans storhet har jag svårt att se. Beställde Cook och Sapkowski i veckan och hoppas på det bästa.
Citera
2011-11-27, 13:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Jag håller inte med. Perumov ska enligt mig räknas till toppskicket inom genren. Steven Erikson borde ha kapat ner Malazan serien med 3-4 böcker och Richard Morgans storhet har jag svårt att se. Beställde Cook och Sapkowski i veckan och hoppas på det bästa.

Tja, smaken är som baken. Jag har läst 4-5 böcker av honom men inte kommit mig för att fortsätta och inte inhandlat några av dem. Skulle jag ramla på flera av hans böcker i Necromancer-serien vid nästa biblioteksvända så läser jag dem sannolikt men det är inget jag letar efter.

Cook är lysande och Richard Morgans fantay-inträde var en frisk fläkt. Fick just hem den andra av hans böcker och det ska bli intressant att se om han lyckas upprätthålla stilen från "The Steel remains" (apropå råa och oförfalskade fantasyskildringar). Eriksons monumentalepos är ju fantastiskt just eftersom det är så monumentalt och drivet, jämfört med andra fantasyförfattare som producerar bok efter bok efter bok utan innehåll.

Perumov är enligt mig vanlig standardfantasy fast snäppet högre än normalt, helt klart läsbar men inget som fastnar eller som lämnar avtryck. Tex jämförbar med Brent Weeks, helt OK, men såklart skyhögt över avskräde som Jordan, Paolini och slikt mög.

Men som sagt smaken är olika, och det är ju tur att alla inte gillar det jag gillar för då hade det kanske blivit svårt att få tag på mina favoriter.
Citera
2011-11-27, 13:37
Medlem
Till dig Alogan kan jag säga att jag har läst ut Vindens Namn och det var det bästa jag någonsin läst. Go for it! Det är en bok som handlar om en mans liv snarare än massa goda mot onda och hit och dit. Robin Hobb kommer jag nog att läsa någon gång.

Annars har ni har rätt, jag har inte läst så hemskt mycket annat. Jag upprepar att Sapkowski inte kommer i närheten av Perumov (men jag har bara läst första boken). Har även läst Lukyanenko och den var ganska bra. Det var hundra år sedan jag läste Härskarringen, men mitt minne säger mig att den var seg, betydligt segare än Perumov. Jag tycker Perumov har ett lagom tempo, ganska långsamt men inte för långsamt, det kanske blir lite väl när han beskriver Mörkret i två sidor men hellre Mörkret än byfogden Arls släktträd. Sedan vet jag inte om det bara är jag men jag blir uttråkad av historier med bara manliga karaktärer i (Tolkien). Nästa gång jag plockar upp en fantasybok blir det A Game of Thrones, har skjutit upp den ett tag då jag har intrycket av att den mest handlar om elände och politik.
Citera
2011-11-28, 09:09
Medlem
Citat:
Till dig Alogan kan jag säga att jag har läst ut Vindens Namn och det var det bästa jag någonsin läst. Go for it! Det är en bok som handlar om en mans liv snarare än massa goda mot onda och hit och dit. Robin Hobb kommer jag nog att läsa någon gång.

Annars har ni har rätt, jag har inte läst så hemskt mycket annat. Jag upprepar att Sapkowski inte kommer i närheten av Perumov (men jag har bara läst första boken). Har även läst Lukyanenko och den var ganska bra. Det var hundra år sedan jag läste Härskarringen, men mitt minne säger mig att den var seg, betydligt segare än Perumov. Jag tycker Perumov har ett lagom tempo, ganska långsamt men inte för långsamt, det kanske blir lite väl när han beskriver Mörkret i två sidor men hellre Mörkret än byfogden Arls släktträd. Sedan vet jag inte om det bara är jag men jag blir uttråkad av historier med bara manliga karaktärer i (Tolkien). Nästa gång jag plockar upp en fantasybok blir det A Game of Thrones, har skjutit upp den ett tag då jag har intrycket av att den mest handlar om elände och politik.

Då så. Ännu en bok att försöka få läst

Väntar med själv med Game of thrones. Vill helst att alla böckerna ska vara färdiga innan jag ger mig på en serie (men det har skett undantag, som perumov) Och med tanke på att det är två böcker kvar i serien och det tog typ fem år mellan de två senaste så läser jag ikapp annat så länge..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in