2010-06-10, 22:47
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylarQQ
Någon som har läst Mörkrets ring del 1 ännu?

Du pratar inte om 'Svärdens väktare' serien nu?

---

Hur som helst så har ju den sjätte delen ur den serien kommit ut äntligen, har läst tvåhundra sidor nu, och det är ju samma stil som tidigare, bara bra alltså. Den blev dock försenad, vilket gör att den sjunde delen bör komma ut i juni enligt förlaget, så då blir det kaka på kaka fram till sista delen som kommer framöver.

Någon mer som fortfarande läser den? Man bör väl kunna undvika spoilers men, i egenskap av moderator, även om inte här, så är det ju att rekommendera .
Citera
2010-06-10, 23:17
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Du pratar inte om 'Svärdens väktare' serien nu?
Nej han menar Perumovs fortsättning på sagan om ringen. Den kommer dock inte ut på svenska förens i oktober så om man inte läser ryska så är det svårt att ha läst den redan Oavsett så ska det bli intressant att se vad Perumov gör av Tolkiens värld.
Saxat från förlagets sida:
Citat:
Del 1: ALVKLINGAN (500 sidor, utk. okt 2010)
Tre århundraden har passerat sedan Ringkriget. Mörkrets herres fästning ligger i ruiner, Midgårds fria länder lever i fred och välstånd, men de sista trollkarlarna och mäktiga kungarna har försvagats av allt överflöd och blivit döva för de järtecken som förutspår onda olyckor. Misstänkta vandrare har iakttagits på värdshusen i Fylke, och i hobbiten Falkes händer har Alvklingan börjat avge ett illavarslande blått sken.
http://www.ersatz.se/forf_perumov.htm
Citera
2010-06-14, 23:02
Medlem
Shuyins avatar
Det där lät spännande. Snacka om tuff utmaning, men kan ju vara läsvärt det. Det stämmer också att min ryska sträcker sig inte längre än till 'da' och 'spasiba' typ, så får bli den svenska översättningen då.
Citera
2010-06-15, 13:50
Medlem
Hjortronsylts avatar
Va?! Vad är det jag hör? Har han gett sig in på att göra en uppföljare till Tolkiens böcker?
Låter riktigt spännande, även om jag ser fram emot det med viss oro.
Citera
2010-06-15, 13:58
Bannlyst
Jag gillade de första böckerna av Svärdens väktare väldigt mycket men jag håller med dom som tycker att böckerna har spårat ur på slutet. Som jag ser det idag så skulle jag hellre se att någon kunde skriva en sammanfattning på slutet när det väl publiceras, jag orkar helt enkelt inte läsa vidare i serien.
Citera
2011-05-26, 00:26
Bannlyst
Liten bump här...

Jag började läsa Diamantsvärdet och Träsvärdet, har läst klart del 1 & del 2, har även lånat nästa bok. Men hur många böcker är det egentligen i serien? På vissa ställen har jag läst 6, 12 eller till och med 8! Vilket är det? Tycket att den första hälften av del 1 var sjukt tråkig, men hela del 2 var grym. Tror till och med det var mer episkt än LOTR, men kanske inte riktigt i samma liga som Bilbo. Dock jävligt nära.
Citera
2011-06-01, 11:46
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Liten bump här...

Jag började läsa Diamantsvärdet och Träsvärdet, har läst klart del 1 & del 2, har även lånat nästa bok. Men hur många böcker är det egentligen i serien? På vissa ställen har jag läst 6, 12 eller till och med 8! Vilket är det? Tycket att den första hälften av del 1 var sjukt tråkig, men hela del 2 var grym. Tror till och med det var mer episkt än LOTR, men kanske inte riktigt i samma liga som Bilbo. Dock jävligt nära.

Det skall komma ut tolv delar till svenska. Jag vet inte hur många delar det var när den kom ut på ryska för ett antal år sedan.

Själv läste jag nyss ut sjunde delen Nekromantikerns Ensamhet del två. Det har hänt en hel del sen bok ett och två kan man säga.
Citera
2011-06-01, 23:51
Bannlyst
Citat:
Det skall komma ut tolv delar till svenska. Jag vet inte hur många delar det var när den kom ut på ryska för ett antal år sedan.

Själv läste jag nyss ut sjunde delen Nekromantikerns Ensamhet del två. Det har hänt en hel del sen bok ett och två kan man säga.
Okej. Tycker du att kvalitén från bok #2 håller i sig eller blir de bättre? När jag började läsa så trodde jag att det bara fanns 1 bok Planerar att läsa ut bok 3&4 nästa vecka.
Citera
2011-06-12, 11:10
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Herr Perumov verkar lida av Robert Jordansyndromet. Han klämmer dit en packe karaktärer som man inte bryr sig om för fem öre...

... vilket leder till att man suckar högt, bläddrar fram och ser hur mycket dravel man ska plöja igenom och avväger om det är värt det. På senare tid (är på Nekromantikerns Irrfärder) slutar det oftast med skumläsning.

Jag börjar också bli less på Perumovs överdrivet intrikata beskrivningar. Numer hoppar jag över hela stycken - eller ja, ibland sidor - när herr Perumov, precis som herr Tolkien, kan sväva iväg i det blå till så den grad att man nästan undrar om de glömde bort vad de egentligen skrev om.

Jag ser också tendenser till att Perumov har svårt att komma till skott, precis som Robert Jordan. Det luktar urspårning, bara för att kunna klämma ur sig några tusentals sidor till.

Visst är grundstoryn spännande, men med tanke på tempot, är det tveksamt om jag kommer orkar läsa vidare efter bok 4.
Citera
2011-06-12, 13:29
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Okej. Tycker du att kvalitén från bok #2 håller i sig eller blir de bättre? När jag började läsa så trodde jag att det bara fanns 1 bok Planerar att läsa ut bok 3&4 nästa vecka.

Ja, lite som Ubbe skriver här ovan så kan bokserien tendera att bli till viss del långrandig. Men å andra sidan är ju det det ryska fantasystilen, med långa episka berättelser. Så det blir svårt att kritisera det om man är medveten om paketeringen.

Din fråga blir svår att svara på, eftersom det är ju en personlig åsikt i så fall, sedan ser jag mer att böckerna går i varandra än att se dem del för del. Men all and all så tycker jag att serien utvecklas och blir bättre.
Citera
2011-06-12, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ja, lite som Ubbe skriver här ovan så kan bokserien tendera att bli till viss del långrandig. Men å andra sidan är ju det det ryska fantasystilen, med långa episka berättelser. Så det blir svårt att kritisera det om man är medveten om paketeringen.

Din fråga blir svår att svara på, eftersom det är ju en personlig åsikt i så fall, sedan ser jag mer att böckerna går i varandra än att se dem del för del. Men all and all så tycker jag att serien utvecklas och blir bättre.
Okej. Jag tycker inte alls att det är långrandigt, utan deras irrfärder faller mig i smaken. Inte alls som Tolkien där han kan beskriva ett utrymme i en skog genom att nämna ALLA plantor osv, vilket tar upp två sidor ibland. Peromov gör ett bra jobb. Tycker att det är lite bättre än LOTR, det är lite grövre och har fler element och framförallt magi, som ändå är ganska bra balanserad. Så fort magi är med så brukar det gå lite överstyr, att i början så är det speciellt men sen så går det över till att alla kan använda det och blir mäktiga. Här så tycker jag att det funkar bra. Gillar även att han fokuserar med på Fess.
Senast redigerad av Smygvinkel 2011-06-12 kl. 14:26.
Citera
2011-10-08, 15:30
Medlem
Jag är extremt besviken på den här bokserien. Han överdriver språket vilket får mig att bli förbannad. Att beskriva saker och händelser är bra men tyvärr så tar Perumov det några steg för långt, man blir trött av att läsa skiten. Han hittar inte en bra balans vilket förstör hela bokserien för mig.

Och sen finns det monologer som inte tillför något, felöversättningen av Sagan om Ringen är genialisk jämfört med det här. Är så extremt besviken så ska börja läsa något annat. Någon som om böckerna som spelet The Witcher baseras på är bra? Funderar på att börja läsa den istället..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in