• 1
  • 2
2007-01-08, 14:27
Opererade armen i lördags. Innan operationen låg jag nån halvtimme i ett förberedelserum, där jag fick lite mediciner. Främst antibiotika intravenöst, men även 2 Panodil, samt ca 5-10 ml av nån besk dricka som var utblandat med saft. Det smakade beskt som f-n iaf. Ångrar att jag inte frågade vad det var, men vill inte hålla på med medicinsnack när det är på allvar...

Sedan fick jag en massa fentanyl intravenöst, för det hörde jag dem säga att det var. O det var ju skönt!

Men de sa att den beska drickan skulle vara nått lugnande, men de sa de även när de sprutade in fentanylen. Så vad kan det ha varit? Midazolam, metadon, eller någon barbiturat?
Citera
2007-01-08, 14:42
Medlem
.filantrops avatar
Apropå din operation, kan du inte förklara omständigheterna omkring vådaskjutningen? Kanske i en ny tråd. Helt offtopic kanske eftersom att jag inte har någon aning om vad du fick.

edit: ignorera, jag insåg inte att du redan har gjort det.
Citera
2007-01-08, 16:01
Medlem
TomiXs avatar
Metadon smakar inte så, åtminstonde inte den Svenska bryggden, den danska smakar beskt dock. Midazolam vad jag vet ges ibland av tex tandläkare i orallösning så kan ha varit det.
Citera
2007-01-08, 16:16
Medlem
Arkomanns avatar
Det var inte Theralendroppar, då?
Citera
2007-01-08, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Apropå din operation, kan du inte förklara omständigheterna omkring vådaskjutningen? Kanske i en ny tråd. Helt offtopic kanske eftersom att jag inte har någon aning om vad du fick.

edit: ignorera, jag insåg inte att du redan har gjort det.
Jo, den tråden finns här:
http://www.flashback.org/showthread...17#post5961517

Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Metadon smakar inte så, åtminstonde inte den Svenska bryggden, den danska smakar beskt dock. Midazolam vad jag vet ges ibland av tex tandläkare i orallösning så kan ha varit det.
Nja, jag har varit med om att blandat metadon med just saft, på apoteket. Men vet inte hur det smakar. Därav tanken.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Det var inte Theralendroppar, då?
Nä, Theralén-droppar har jag haft utskrivet o de smakar bara mint, så det var det inte.
Citera
2007-01-08, 19:23
Bannlyst
När jag fick Midazolam så smakade det också beskt, så jag gissar på att det var Midazolam som du fick
Citera
2007-01-10, 04:59
Medlem
DanSnows avatar
Vänta här nu... varför fick du Fentanyl? Om det inte räckte med lokalbedövning borde dom ju ha sövt dig. Eller det var kanske det dom gjorde?
Citera
2007-01-10, 08:16
Medlem
jrgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Vänta här nu... varför fick du Fentanyl? Om det inte räckte med lokalbedövning borde dom ju ha sövt dig. Eller det var kanske det dom gjorde?

Haha.. vad gör man när man opererar en knarkare? man öser i honoom fentanyl & liknande, annars vaknar han upp med smärtor under operationen.
ta inte illa upp psycho..
Känner en tjej som jobbar som operationssköterska & har fått höra historier om MC olyckor där narkomaner varit inblandade. en hade fått FETA mängder fentanyl & lugnande, bara gick upp & promenerade runt med brutet bäcken.
De klarade knappt att söva honom, allt absorberades av hans stora ... hmm .. vad heter det? knarktomrum inom honom..*LOL*
vet inte varför du fick det, men det som hon berättade för mig gav mig kalla kårar..vilka mängder vissa behöver för att ens känna av det.
Citera
2007-01-10, 10:49
Jag har faktiskt inte knarkat på åratal, ja kanske festknarkat nån gång då... Men jag är definitivt inte beroende av opioider!

Jag såg sprutan, det var en 1 ml-spruta (dock vet jag inte hur mycket µg/ml det var). Narkosläkaren sa: -Här ska du få nått lugnande! Så sprutade hon in det, o jag mös till. En kvart senare fick jag en spruta till, o hon sa: -Försök att sova om du vill. Men jag somnade inte, utan hörde att nån frågade: -Har han fått fentanyl? -Ja, 2 sprutor!

Sedan rullade jag in i operationsalen och blev nersövd med propofol, samt troligen någon form av inhalationsanestetika, då jag kände igen smaken i munnen efteråt. Hela operationen tog säkert 2-3 timmar. Klockan var 12 i förberedelse-rummet o 16 när jag vaknade upp.

EDIT:
Även om man blir nersövd, så får man smärtstillande, för att minska de postoperativa smärtorna som kan uppstå.
Citera
2007-01-10, 15:02
Medlem
DanSnows avatar
Kan tillägga att jag också satsar på Dormicum - har läst att det ska smaka riktigt illa om man dricker det rent. Fan vilken lyx med det isåfall... det jag fick som "premedicinering" inför min hjärtoperation var 15 mg Sobril och en spruta morfin. Jag var inte på bra humör när jag låg på operationsbritsen. Om jag blir opererad igen tänker jag kräva 7-8 mg Dormicum IV...
Citera
2007-01-10, 15:19
Medlem
Ajss avatar
haha morsan fick något konstigt piller mot ångesten innan hon skulle operera bort en knysta i bröstet.
Den va skitliten och efter ca 20 min var hon fnittrig å brydde sig inte om något.
Hade läkarna bett henne hoppa ut genom fönstret hade hon nog gjort det sa hon.
Måste varit någon form av benso hon fick men tycker att hon inte ska känna så jävla mycket iallafal.. det var ju bara en

Dessutom "bet" inte morfin på min morbror då han skulle operera benet så det fick bli ryggmärgsbedövning
Citera
2007-01-10, 18:02
Medlem
MYRSLOKENs avatar
För några år sedan innan jag opererade bort halsmandlarna så minns jag att jag fick petedin och sen minuterna innan jag rullades in i opersationssalen så fick jag Dormicum. Båda var sköna som jag minns det.
Men skulle behövt det efter i och för sig för då jävlar gjorde det ont.
Men jag tror med ganska stor sannorlikhet att det var Dormicum du fick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in