Citat:
Ursprungligen postat av pkallberg21
Funderar på att köra med linux nu för det verkar bättre, men det som drar bort mig är att man inte kan lira spel som CS och att många program inte funkar med linux.
Om Linux är bättre eller inte beror helt på vad man använder sin dator till.
Som workstation/ surfdator/ server/ multimediamaskin och en del andra saker är Linux suveränt p.g.a sin tillförlitilhet/stabilitet och dess säkerhet.
Om man däremot använder datorn till spel eller som jag, till musikskrivande, så är Linux inget bra alternativ helt enkelt därför att de flesta program skrivs till det operativsystem som har mest användare (=där det finns mest pengar att tjäna), dvs Windows.
Jag har två datorer hemma, en ny laptop som jag kör Linux på (ubuntu). Dessutom har jag en stationär som jag kör windows på - och därmed använder här jag håller på med mitt musicerande.
En annan sak som är värd att poängtera ang vilken distro man bör använda:
Jag har använd Linux i ganska många år (sen 1999) och har testat ett antal olika distros. Trots att jag har full koll på "svårare" distros som t.ex Gentoo, så använder jag ubuntu!
Varför?
Jo, därför att jag uppskattar enkelheten. Att inte behöva kompilera om operativsystemet när uppdateringar görs, att saker bara funkar. Jag ser inte konfigurering av mitt system som det roligaste som finns, jag vill _använda_ datorn. Med ubuntu får jag windows fördelar (enkelhet, funktionalitet) kombinerat med Linux fördelar (stabilitet, pålitlighet).