2007-01-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Mnja. Det är en bra idé i vissa sammanhang, men jag gillar inte riktigt att montera en server som ett filsystem. En fjärrserver kan ändå inte uppföra sig lika bra som ett riktigt filsystem, så det är dömt att bli lite kaiko förr eller senare, typ när man tabbar fram kataloger eller nåt. Sen, var får man ut server output med fuse förresten?

Nja, för mig har det fungerat mycket bra, (dock lite beroende på vilket filsystem jag använt ovanpå fuse). Det fungerar helt som ett vanligt filsystem, och felen får man av det program som man använder sig av för att flytta filerna (exempelvis cp). Men det finns säkert någon logg med .

Vad man "gillar" och "inte gillar" är personligt. Men det finns inget annat somär så användarvänligt eller smidigt som fuse.
Citera
2007-01-07, 23:48
Medlem
zeks avatar
Citat:
Jag köper inte argumentet att textbaserat på nåt sätt skulle vara universellt smidigt eller praktiskt.

Det är det ingen som påstår heller. Poängen med linux är att du kan få både och. I de fallen det är smidigare att jobba i terminalen kan du göra det, och tycker du om GUI så finns det också. Kombinationen är oslagbar och finns helt enkelt inte i windows.

Du har också en väldigt kraftfull möjlighet att samla komplicerade operationer, som du gör ofta, i script så du slipper både att knacka in kommandon och klicka med musen. Framför allt finns färdiga script på nätet för det mesta så att du inte ens behöver skriva dom.
Citera
2007-01-08, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkallberg21
Funderar på att köra med linux nu för det verkar bättre, men det som drar bort mig är att man inte kan lira spel som CS och att många program inte funkar med linux.

Om Linux är bättre eller inte beror helt på vad man använder sin dator till.

Som workstation/ surfdator/ server/ multimediamaskin och en del andra saker är Linux suveränt p.g.a sin tillförlitilhet/stabilitet och dess säkerhet.

Om man däremot använder datorn till spel eller som jag, till musikskrivande, så är Linux inget bra alternativ helt enkelt därför att de flesta program skrivs till det operativsystem som har mest användare (=där det finns mest pengar att tjäna), dvs Windows.

Jag har två datorer hemma, en ny laptop som jag kör Linux på (ubuntu). Dessutom har jag en stationär som jag kör windows på - och därmed använder här jag håller på med mitt musicerande.

En annan sak som är värd att poängtera ang vilken distro man bör använda:
Jag har använd Linux i ganska många år (sen 1999) och har testat ett antal olika distros. Trots att jag har full koll på "svårare" distros som t.ex Gentoo, så använder jag ubuntu!
Varför?
Jo, därför att jag uppskattar enkelheten. Att inte behöva kompilera om operativsystemet när uppdateringar görs, att saker bara funkar. Jag ser inte konfigurering av mitt system som det roligaste som finns, jag vill _använda_ datorn. Med ubuntu får jag windows fördelar (enkelhet, funktionalitet) kombinerat med Linux fördelar (stabilitet, pålitlighet).
Citera
2007-01-08, 10:16
Medlem
nops avatar
slack med wine o i värstafall vmware om win32 skit ska nyttjas. cubase etc...

// nop
Citera
2007-01-08, 11:36
Medlem
Tenses avatar
Efter att ha läst i denna tråden blir man lite sugen på att skaffa Linux, men jag har inte plats på hårddisken just nu och det tar nog ett litet tag till innan den kraschar.

Jag undrar lite:

Eftersom det är ganska få % av alla datorer i världen som har Linux och inte Windows, hur fungerar det med kompabiliten i t.ex. något så vanligt som textdokument (Powerpoint, excel)? Säg att du skriver 5 sidor med text och någon snygg rubrik i skolan, i Microsoft Word™. Du skickar hem det till din Linuxdator. Går det bra, felfritt och smärtfritt? Eller tvingas man leta lösningar på problemet hela natten?

Eller kanske du har en mp3-spelare som du vill koppla in i USB-porten, det går bra, eller?
Det går väl att spela musik/film på datorn?

Vad använder ni/man för torrentklient? uTorrent har jag hört är lite jobbigt i Linux då någon spalt/rad försvinner, men det skulle gå att fixa om man avaktiverar lite saker.

Vardagssaker är det här... Det finns säkert trådar om varje enskild grej.. krångligt är det :P

Ja, ni hör, jag är lite skeptiskt. Ni får gärna skratta mig i ansiktet och säga att verkligenheten är så mycket bättre! Jag kanske generaliserade för mycket, i Linux verkar alla köra sin egna stil så det går inte att fråga om ett ordbehandlingsprogram då alla använder olika!
Citera
2007-01-08, 11:51
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Visst det finns säkert en och annan trader som sitter och harvar med ett konsollprogram, men tro mig, de flesta kör FlashFXP.

Ok, så säg att du trade:ar med 10 FTP via FXP. Du måste då antligen dra in X / Windows och VNC / Annat remote program och sedan använda FXP.

Alternativt använda Pftp Mew, vilket väljer du?
Trodde väll det. Och eftersom många använder det hela tiden, använder många det således på deras egna datorer. Alldeles för många som använder FlashFXP vet inte ens vad FXP är.
Citera
2007-01-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Eftersom det är ganska få % av alla datorer i världen som har Linux och inte Windows, hur fungerar det med kompabiliten i t.ex. något så vanligt som textdokument (Powerpoint, excel)? Säg att du skriver 5 sidor med text och någon snygg rubrik i skolan, i Microsoft Word™. Du skickar hem det till din Linuxdator. Går det bra, felfritt och smärtfritt? Eller tvingas man leta lösningar på problemet hela natten?
Nu är det ju så att doc-formatet inte är en standard. Det är hemligt och endast Microsoft vet hur man egentligen ska läsa det. Det finns även kompatibilitetsproblem mellan olika Word version. Dock är det ett ganska vanligt problem, så det finns smidiga lösningar. Om du testa linux (förslagsvis då Ubuntu) så följer OpenOffice med som standard. OpenOffice klarar det här gallant, du kan ju alltid ladda hem openoffice och testa på din windowsdator först, om du vill bli övertygad (www.openoffice.org). Det finns fler program som klarar detta med openoffice är det mest kompletta.

Citat:
Eller kanske du har en mp3-spelare som du vill koppla in i USB-porten, det går bra, eller?
De flesta mp3-spelar använder filsystemet FAT32, och det fungerar felfritt med linux. Ubuntu (återigen) har väldig smidig hantering av usb-diskar. Har du en iPOD finns det också alternativ till iTunes.

Musik och film går att spela, men inte alla format. Detta för att vissa är patenterade i USA (till exempel mp3-formatet). Det är alltså olagligt att skicka med mp3-stöd i USA. I Europa omfattas vi inte av dessa lagar, men vi måste ända installera detta "manuellt". Dock finns det hjälp. www.getautomatix.com fixar det här åt dig på ubuntu maskiner väldigt enkelt.

Citat:
Vad använder ni/man för torrentklient? uTorrent har jag hört är lite jobbigt i Linux då någon spalt/rad försvinner, men det skulle gå att fixa om man avaktiverar lite saker.
Jag själv använder ctorren, mest för att den är så liten. Men det är bara för dig att prova dig fram. De flesta moderna distributioner kommer med en torrentklient som standard. Testa gärna den först.

Lycka till
Citera
2007-01-08, 12:39
Medlem
EDIT: Upptäckte att jag inte hann svara först. Låtar dock svaret stå kvar.

Citat:

Jag tror inte det är några problem så länge du inte använder alltför avancerade word-specifika funktioner, som t.ex makron och liknande. Annars finns ju alltid möjlighet att spara i rtf-format i word för att undvika problem.

Citat:

Ja, det funkar helt problemfritt. Precis som i windows.

Citat:

Världens bästa mp3-spelare är faktiskt skriven för Linux, Amarok heter den.
För film kan man t.ex använda VLC som även finns för Windows. Jag har inte några som helst problem att spela upp filmer.

Citat:

Azureus funkar t.ex. Bittornado också. Många tycker att Rtorrent är bra.
Citera
2007-01-08, 13:07
Medlem
Tenses avatar
Tack för de snabba svaren patrik och iveqy. Det var precis det jag "ville" höra :>.
Jag ska läsa på så jag kan lite mer innan jag försöker.
Citera
2007-01-08, 16:05
Medlem
Ful Fisks avatar
Linux är säkert? En stor myt! I och med det ökande användandet är nu Linux inte märkbart säkrare än windows. Däremot går det ju stabilare o allt men säkrare är det verkligen inte. Dock finns det skillnader i säkerheten. Tex. Windows har ofantligt mycket fler virus till sig men Linux är bäbisenkelt o hacka jämfört med ett säkert windows.
Citera
2007-01-08, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Linux är säkert? En stor myt! I och med det ökande användandet är nu Linux inte märkbart säkrare än windows. Däremot går det ju stabilare o allt men säkrare är det verkligen inte. Dock finns det skillnader i säkerheten. Tex. Windows har ofantligt mycket fler virus till sig men Linux är bäbisenkelt o hacka jämfört med ett säkert windows.

Nej?

Windows har så ofantligt mycket antivirus jämnfört med linux?

Helt omodifierat är linux också säkrare, gå och köp eller ladda hem Windows med Service Pack 2.
Sedan laddar du hem någon linux version som är uppdaterad ungefär samtidigt?
Vilken blir då säkrast?
Citera
2007-01-08, 18:12
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolparts
Nej?

Windows har så ofantligt mycket antivirus jämnfört med linux?

Helt omodifierat är linux också säkrare, gå och köp eller ladda hem Windows med Service Pack 2.
Sedan laddar du hem någon linux version som är uppdaterad ungefär samtidigt?
Vilken blir då säkrast?

Testa o läs texten igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in