Citat:
Ursprungligen postat av wheyrd
Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något lätt att sätta sig in i utan att lära dig något: välj Ubuntu.
Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något knepigare att sätta sig in i men lära dig en hel del: välj Slackware.
Jag kunde ingenting om linux men tyckte det var jättelätt att installera Red Hat Fedora, jag kan varmt rekommendera det.
http://www.redhat.com/fedora/
Jag tycker det är skönt att få ut maximal prestanda ur min dator på ett system som
alltid är stabilt. Jag har Win XP på en annan partition, men den går långsamt, är osäkert, kraschar emellanåt med vissa program, man måste jaga cracks som man inte vet om dom är säkra osv osv. I linux är allt stabilt.
Fedora har ett mycket lättare sätt att installera program än windows, man skriver bara i princip "installera program A" så fixar fedora allt åt dig. Sen funkar det bara. Oslagbart, jag kommer aldrig att se på windows med samma ögon. Undviker det som pesten nuförtiden.
Jag har inte hittat något i windows man inte kan göra i linux, förutom Bank ID för att nordea vägrar komma med ett autentiseringsprogram för linux. Dessutom finns en gemenskap i linux- och open source-samhället som inte existerar för windows. Man kan gå med i grupper som plockar fram programvara, skriva musik till dataspel, you name it!