• 1
  • 2
2007-01-06, 14:49
Medlem
pkallberg21s avatar
Tjena!

Ni som använder linux, vad tjänar ni på det? Är det inte ganska jobbigt att alla spel och många program är gjorda för windows? Har ni en annan windows dator också?

Funderar på att köra med linux nu för det verkar bättre, men det som drar bort mig är att man inte kan lira spel som CS och att många program inte funkar med linux.
Citera
2007-01-06, 14:54
Medlem
hanumans avatar
Du kan ju ha en dual boot för att känna dig för.

Var och en som väljer operativsystem får göra sina prioriteringar. Om jag skulle ha enbart Windows skulle jag nog sakna lika mycket eller mer än om jag bara körde Linux. Det är bara en fråga om vad man vill ha, Linux har mycket som Windows saknar.
Citera
2007-01-06, 14:57
Medlem
pkallberg21s avatar
Det var en bra ide

Vad har linux som inte windows har?
Citera
2007-01-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkallberg21
Tjena!

Ni som använder linux, vad tjänar ni på det? Är det inte ganska jobbigt att alla spel och många program är gjorda för windows? Har ni en annan windows dator också?

Funderar på att köra med linux nu för det verkar bättre, men det som drar bort mig är att man inte kan lira spel som CS och att många program inte funkar med linux.

CS funkar till linux
Citera
2007-01-06, 15:16
Medlem
m4554k3rs avatar
Linux har, till skillnad ifrån MS skräp, stabilitet bland mycket. Andra saker är t.ex. förmågan att hantera uppdateringar, användare, säkerhet och ehm..

Jaja det räckte för att övertyga mig. Sen så gillar jag att ha total kontroll över min dator vilket linux garanterat kan erbjuda till skillnad ifrån MS saker
Citera
2007-01-06, 15:20
Medlem
wheyrds avatar
Citat:
Tjena!

Det finns många spel som går att köra på Linux, däribland CS. Krävs bara tålamodet och viljan att konfigurera det hela korrekt.

Linux har gjort mig mer införstådd på hur datorer och operativsystem fungerar, dessutom erbjuder det fler möjligheter såsom att konfigurera utseendet fritt.
Sedan så tycker ju vissa det är kul att fixa och trixa, medans andra vill att alla program skall gå att köra ifrån första början.

Själv har jag en Windows-partition enbart för spel samt bankhantering, annars använder jag min Linux-partition.

Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något lätt att sätta sig in i utan att lära dig något: välj Ubuntu.
Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något knepigare att sätta sig in i men lära dig en hel del: välj Slackware.
Citera
2007-01-06, 16:30
Medlem
För mig är det dom små sakerna som gör stor skillnad.

* Linux är inte påträngande. I Win så blir man överöst med meddelanderutor om allt möjligt; brandväggen blockar nått, antiviruset uppdaterades, "Det finns en ny version!!one!11", din licens är inte giltig, "Windows har uppdaterats, vill du starta om? Nehe, nu då? Kom igen nu, staaarta ooom!!", programmen stjäl inte fokus i samma utsträckning. Kort sagt, programmen uppför sig bättre.

* Säkerhet. Jag behöver inte scanna efter virus, spyware, adware. Behöver inte kolla processlistan efter keyloggers eller trojaner innan jag loggar in på internetbanken.

* Gratis är gott! Orka jaga cracks och serials. Här är 99% gratis, och håller i många fall högre kvalité än motsvarigheterna i Win. K3b, Amarok, Kopete, Konversation, x-chat, digikam är alla bättre än någonting som finns för Windows, och fria i alla bemärkelser.

* Evolution. Det går inte att beskriva hur långt Linux har kommit sen jag installerade Ubuntu Hoary för första gången. För varje version så blir allting lite smidigare, lite snyggare, lite snabbare.

* Lättare att installera program. När man har vant sig så är det mycket smidigare med pakethantering än med setup.exe's.
Citera
2007-01-06, 18:30
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Tjena!

En sak som jag upptäckt är att Linux passar utmärkt på en familjedator, där man har flera användare i olika ålder och datormognad. Jag har en dual-boot WinXP/Ubuntu inställd att automatiskt boota Ubuntu. Övriga familjemedlemmar märker igen skillnad och jag kan lugnt låta alla surfa hämningslöst utan att oroa mig för sammanbrott.
Ett spel som funkar kalas på Linux är True Combat: Elite (Enemy Terrytory).
Citera
2007-01-06, 19:04
Medlem
plask_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheyrd
Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något knepigare att sätta sig in i men lära dig en hel del: välj Slackware.

Gentoo ftw.
Citera
2007-01-06, 19:25
Medlem
emil.ss avatar
Nu har jag knåpat ihop svaret för alla sådana frågor!

Läs och begrunda:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=34082
Citera
2007-01-06, 20:17
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheyrd
Om du bestämmer dig för Linux och vill ha något lätt att sätta sig in i utan att lära dig något: välj Ubuntu.

Jag kunde ingenting om linux men tyckte det var jättelätt att installera Red Hat Fedora, jag kan varmt rekommendera det.

http://www.redhat.com/fedora/

Jag tycker det är skönt att få ut maximal prestanda ur min dator på ett system som alltid är stabilt. Jag har Win XP på en annan partition, men den går långsamt, är osäkert, kraschar emellanåt med vissa program, man måste jaga cracks som man inte vet om dom är säkra osv osv. I linux är allt stabilt.

Fedora har ett mycket lättare sätt att installera program än windows, man skriver bara i princip "installera program A" så fixar fedora allt åt dig. Sen funkar det bara. Oslagbart, jag kommer aldrig att se på windows med samma ögon. Undviker det som pesten nuförtiden.

Jag har inte hittat något i windows man inte kan göra i linux, förutom Bank ID för att nordea vägrar komma med ett autentiseringsprogram för linux. Dessutom finns en gemenskap i linux- och open source-samhället som inte existerar för windows. Man kan gå med i grupper som plockar fram programvara, skriva musik till dataspel, you name it!
Citera
2007-01-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Dessutom finns en gemenskap i linux- och open source-samhället som inte existerar för windows. Man kan gå med i grupper som plockar fram programvara, skriva musik till dataspel, you name it!

Där sade du något viktigt: Det är relativt lätt att komma i kontakt med de som faktiskt utvecklar systemet, jämfört med stora företag där man bara slussas till en inkompetent kundtjänst, som inte har några tekniska kunskaper alls.

Tar man kontakt med utvecklare gäller det dock att man har relevanta problem, t.ex. en verklig bugg. Har man bara nybörjarproblem är risken stor att man bara får RTFM till svar. Och det är ju inte så konstigt, eftersom de annars skulle få spendera dagen med att svara på simpla frågor istället för att utveckla systemet. Som tur finns det gott om forum där man kan ställa även nybörjarfrågor utan att bli avsnäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in