2007-01-05, 20:14
Medlem
Letar jag efter Några förslag? Inget metalaktigt nu utan mörkt och mäktigt rakt igenom utan en massa elgitarrer och sånt
Citera
2007-01-05, 20:21
Medlem
pentrys avatar
Jag tänker och tänker men kommer fanimej inte ihåg namnet på en svensk grupp jag hörde på P3 för ca en månad sedan. Väldigt mörkt och tydligen endast texter om döden. Låten som spelades var mycket Nick Cave. Gruppen är svensk och hade, tror jag, "death" med i gruppnamnet. Fick mej att tänka på Tom Waits och den norska gruppen Kaizers Orchestra. Någon som kan hjälpa till?

Förövrigt borde mycket utav Tom Waits produktion från de senaste 15 åren tilltala dej. Kolla upp senaste trippel cdn "Orphans" och förra plattan "Real Gone".
Citera
2007-01-05, 23:46
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jag tänker och tänker men kommer fanimej inte ihåg namnet på en svensk grupp jag hörde på P3 för ca en månad sedan. Väldigt mörkt och tydligen endast texter om döden. Låten som spelades var mycket Nick Cave. Gruppen är svensk och hade, tror jag, "death" med i gruppnamnet. Fick mej att tänka på Tom Waits och den norska gruppen Kaizers Orchestra. Någon som kan hjälpa till?

Huh? Jag trodde Kaizers var danska?

Edit: Fel av mig, usch vad dum jag känner mig nu
Citera
2007-01-06, 00:06
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Huh? Jag trodde Kaizers var danska?

Edit: Fel av mig, usch vad dum jag känner mig nu

Bra är dom också. Var ett stort fan under min tid i Norge. En fantastisk grupp live. Men jag förstår, den grötiga "bergen"-dialekt dom sjunger på påminner om danska och till viss mån givetvis skånska...
Citera
2007-01-06, 00:08
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Bra är dom också. Var ett stort fan under min tid i Norge. En fantastisk grupp live. Men jag förstår, den grötiga "bergen"-dialekt dom sjunger i påminner om danska och till viss mån givetvis skånska...

Det är en jävligt skön dialekt, men jag kan inte släppa att dom är från danmark nu

Skitbra live, skitbra band!
Citera
2007-01-06, 02:48
Awaiting Email Confirmation
Rawbirths avatar
Prokofiev mm

Du behöver tanka hem lite musik av den gamle ryssen Prokofiev, det hör jag det. Kolla även de andra tipsen:

Prokofiev - Montagues and capulets (från romeo och julia)
Wagner - Ride of the valkyries
Carl Orff - O Fortuna (från carmina burana) - JÄVLIGT fet

Kolla också
Dimmu Borgir - Perfection of vanity
&
Dimmu Borgir - Eradication Instincts Defined,

det är gitarrer och sånt, men fan vad fett det är!!!! (Göteborgs symfonikerna på Perfection...)
Citera
2007-01-06, 05:02
Medlem
Rans avatar
När vi ändå är inne på mäktiga orkesterstycken, vad finns det för roliga marchstycken?
Då menar jag saker i stil med ryssarnas/kinesernas kommunistparader och liknande. Väldigt storslaget alltså.
(Var får man tag på filmer av sådant förresten? En jätteparad hade ju varit enormt kul att titta på på IMAX eller liknande).
Citera
2007-01-06, 05:48
Medlem
Zwerchstands avatar
Khatjaturian: Symfoni 2
Sjostakovitj: Symfoni 4-8, 11!-13 (#13 med bas & manskör)
Penderecki: Symfoni 7 (med soli & kör), Violinkonsert 1
Pettersson: Symfoni 7 (sedan 9:an, sedan 6:an, sedan resten...)
Reger: Symfonisk Prolog till en Tragedi, Pianokonsert (1:a satsen)
Hindemith: Die Harmonie der Welt
Bruckner: Symfoni 8
Sjnittke: Cellokonsert 1
Poulenc: Orgelkonsert

blodar de flesta tänder...
Citera
2007-01-06, 12:03
Medlem
Jrgens avatar
Som sagt har Prokofjev också en del brutala stycken.
Citera
2007-01-06, 21:44
Medlem
Förövrigt borde mycket utav Tom Waits produktion från de senaste 15 åren tilltala dej. Kolla upp senaste trippel cdn "Orphans" och förra plattan "Real Gone".[/quote]

Tom Waits var ju fan inte mörk orkestermusik någonstans:P Jag menar liksom mer....tja...mer sagan om ringen orkestrigt fast mörkt och mäktigt liksom:P

SKa kolla in dom tipsen här ovanför
Citera
2007-01-07, 07:31
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Brumstuss
Jag menar liksom mer....tja...mer sagan om ringen orkestrigt fast mörkt och mäktigt liksom:P

OK, testa i ordning som följer:

* Richard Wagner: Siegfrieds begravningsmarsch ur Götterdämmerung (= Gudars Skymning = Ragnarök)
Orkesterschlager, d.v.s. lättfunnet extrakt; Stor musik hedrar stor krigare.

* Krzysztof Penderecki: Symfoni 7 "Jerusalems 7 Portar"
Firar Jerusalems grundläggning. Börjar direkt i mäktig moll med färdig filmmusik och håller stämningen rakt igenom. (Stämningsbyten även i enskilda stycken är annars ett av fundamenten för västerländsk konstmusik, vilket oftast verkar störande på pop[ulärmusik]skolade lyssnare, vilka vants vid att en låt brukar hålla kvar vid den stämning/stuk låten inleddes med - eftersom de flesta låtar räknas som självständiga. Pendereckis 7:a är 1 h lång & påtagligt "jämn".) Text på latin & hebreiska. 5 solister, narrator, 3 mixkörer och orkester förstärkt m.bl.a. Krzysztofs egna rörtrummor &c fick räcka den gången.

* Alfred Sjnittke: Cellokonsert 1
Låt sista satsen växa, växa, växa... (Gillar du den, tag äfven hans Ritual för stor orkester i mäktig vågform!)

* Khatjaturian: Symfoni 2 "Klockan"
Inget inledande bjäfs; börjar brutalt & tungt utan kompromiss. 3:e satsen lunkar med Dies Irae-melodin (Någon?). 4:e, finalen, är vad du väntat på: Ont besegras med ont.

* Sjostakovitj: Symfoni 11 "Året 1905" Skildrar rysliga händelser i retrospekt och kan därför hålla samma dystra/olycksbådande/otäcka stämning rakt igenom. Varierar dock enormt i dynamik. Säkert kort, alla satser!
I = Träsklandet utanför Mordor. De glömda sjunger under ytan, till alla som skall falla, & glömmas.
II = De med särskild syn kan se Sauron ladda upp med faktiska styrkor & ondskans renare krafter.
III = Aragorn. Tvivlar på sin roll & rätt. Bestämmer sig med en förbannelse i natten över sin roll.
IV = Krig.
(Rostropovitjs inspelning har bäst kyrkklockor när vi i slutgiltig galopp driver orcherslöddret ur vägen mot Uruk-Hai .)

Funkar dessa kan du lugnt gå lös på resten.
Citera
2007-01-07, 11:42
Medlem
Ponera att man vill lyssna på några av verken nämnda i tråden, vart vänder man sig lämpligast? Mutopiaproject har ju midi- och notmusik till många äldre verk, men då förloras ju pampigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in