2007-01-07, 12:13
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hullo
Ponera att man vill lyssna på några av verken nämnda i tråden, vart vänder man sig lämpligast? Mutopiaproject har ju midi- och notmusik till många äldre verk, men då förloras ju pampigheten.

# Kan man läsa noter väl förloras ingen pampighet som inte lagts till i efterhand vid framföranden/dylikt.

# Utgår ifrån att du menar 'gratislyssna' på prov. I Sverige bör vi vara lyckliga över våra *bibliotek*, och visa det. En sådan tjänst gratis är sällsynt utomlands - och på väg att bli det även här. Åtminstone i större städer brukar man bli glatt överraskad när man kollar "klassiska" hyllan: Inte bara örhängen, och de tar beställningar!
Har själv aldrig fildelat (Really! ) eftersom jag antar utbudet inte motsvara min smak, och dessutom ofta jagar särskilda inspelningar av lika ofta smala verk. Varken kan/får rekommendera.
Har du inget bra bibliotek återstår bekantskapskretsen (låna & lär), och provlyssningsklippen på t.ex. Amazon. Slutligen kan det vara värt med ett par tior för en begagnad chansning - och slår den väl ut kan den vara värd det 1000-falda.
Citera
2007-01-07, 12:23
Medlem
WorlocKs avatar
Elend är precis vad du söker efter.

"Ny" klassisk mäktig dommedagsmusik.
Citera
2007-03-10, 18:17
Medlem
Giffoxs avatar
Mörkare klassisk musik

Har precis börjat få lite smak för klassisk musik men jag letar framförallt för något storslaget och pompöst alá Wagner fast lite mindre äventyrslystet utan snarare mörkare och ondskefullt (men ändå inte alltför dött och lågmält). Något i stil med en bra requiem. Tja jag hoppas att ni förstår vad jag menar, ni får även gärna vara lite övertydliga och tipsa om "självklarheter" eftersom jag bara precis börjat skumma igenom allting.
Citera
2007-03-10, 18:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Slänger in ett mörkt tips på Sjnittke: Ritual
- ett stort "ickekanon" för stor orkester; skrivet som en enda väldig våg som växer & växer i ankommande, dånar förbi, försvinner bort mot horisonten; hela linjen dras nedifrån upp så att stycket själv vandrar från bas till diskant. Tungt, och perfekt att ha i ryggen när man låter sitt drakskepp skära Framåt! genom stålgrå sjö mot nya bravader...

Edit: Ser att jag nämnt Ritualen tidigare. Jaja, det får väl ses som gott betyg - på stycket alltså.
Citera
2007-03-10, 20:32
Medlem
WorlocKs avatar
Jag skulle behöva lite tips på klassisk musik som låter "trollskt"... mörk, dyster, skandinavisk känsla.

Om det är någon som har sett den norska black metaldokumentären (Inte satan rides the media, den andra ) så finns det ett stycke med där som är precis det jag letar efter, men jag vet fasen inte vad den heter eller vem som skrivit den.
Citera
2007-03-10, 21:44
Bannlyst
Bra tråd det här, precis vad jag letat efter men glömt bort att fråga efter.
Har tankat 1/3del av tipsen nu allafall!

Har ett tips..
Låt 17 på Zbigniew Preisner - Requiem for My Friend
Typ filmmusik/kyrka/opera ganska mäktig "refräng" eller vad man ska kalla det
ingen glad musik allafall

EDIT: skrev fel låtnummer, lacrimosa - day of tears hette den
Citera
2007-03-11, 17:49
Medlem
philip glass's orkesterversion av aphex twin's icct hedral är grymt bra
Citera
2007-03-11, 18:14
Medlem
FNGs avatar
Corvus Corax är väl ett ganska stort namn på den medeltida-Goth-klassiska scenen. Kolla in deras uppsättning av Carmina Burana samt den grymma plattan Mille Anni Passi Sunt.

//FNG
Citera
2007-03-11, 18:36
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyHarij
philip glass's orkesterversion av aphex twin's icct hedral är grymt bra
Om man gillar Philips Glass kan jag rekommendera Akhnaten. De är tekniskt sett en opera, men skräms inte av det! Kolla först in Window of Appearances och Attack & Fall. (De är inte otighta i den senare; Räkna noga!) Särskilt skönt ljud bl.a. tack vare blandningen av synthar & stråkar. Handlingen rör farao Akhenatons (1365 f.Kr. - 1346 f.Kr.) regering & fall, och språken är med vernakulärt undantag (här engelska) tidstrogna: egyptiska, akkadiska & biblisk hebreiska.
Det kan lugnt sägas att Glass sedan 90-talet sällan skärpt sig och skrivit något värt att höras. Hans "formel" är svår att lyckas med på egen hand, lämpar sig däremot bra till nytolkningar av andras material. Den här är egen, från 1983-4, och en av hans bästa.

Akhnaten @ Amazon

Edit: ...med betoning på att verket är hans förmodligen mörkaste.
["Akhnaten" är originalstavning av titeln; På engelska brukar faraons namn stavas Akhenaten.]
Citera
2007-03-11, 21:51
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Prokofjev har ju redan nämnts. Henryk Góreckis symfoni nr. 3 (opus 36) är ett mycket mörkt och gripande verk, varför den också kallas "De sorgsna sångernas symfoni". Mörkare än så blir det knappast; här råder nattsvart mörker, ångest, sorg, dödsskräck.

Gustav Holsts "The Planets" är ett intressant, episkt verk väl värt att i lugn och ro avlyssna i sin helhet. Det första stycket "Mars, the Bringer of War" är aggressivt, hotfullt och krigiskt med sin underliggande marschtakt. Kanske något för trådstartaren att undersöka närmare.

Ett tips vad gäller att införskaffa bra klassisk musik, är ju att kolla in skivbolaget Naxos utbud. De har en enorm utgivning av såväl de stora mästarna som mer udda och även modernare klassiskt, och håller mycket låga priser. Deras skivor finns ju i varje välsorterad skivaffär.
Citera
2007-03-11, 22:02
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbirth
Kolla också
Dimmu Borgir - Perfection of vanity
&
Dimmu Borgir - Eradication Instincts Defined,

det är gitarrer och sånt, men fan vad fett det är!!!! (Göteborgs symfonikerna på Perfection...)

Jag instämmer: Dimmu Borgirs musik är fantastisk i sin tyngd och storslagenhet. Black metal möter den klassiska musiken.

"Perfection or vanity" är en av mina favoritlåtar med detta speciella band. (Observera låttiteln: "Perfection or vanity")
Citera
2007-03-11, 22:16
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Jag skulle behöva lite tips på klassisk musik som låter "trollskt"... mörk, dyster, skandinavisk känsla.

Om det är någon som har sett den norska black metaldokumentären (Inte satan rides the media, den andra ) så finns det ett stycke med där som är precis det jag letar efter, men jag vet fasen inte vad den heter eller vem som skrivit den.

Nu är det ju inte klassisk musik, men dock musik som ofta kan låta trolsk, mörk, dyster, därtill nordisk...nämligen Mortiis.
Om du är inne på black metal känner du väl redan till denne kreative och udda norrman med rötter i Emperor. Börja med någon av hans tidigare alster, t.ex. "Födt Til Å Herske" eller "Ånden som Gjorde Oppror" och gå sedan vidare till mer slipade "The Stargate" och "The Grudge".

Sibelius "Finlandia" är ju annars klassisk musik som är tung och dyster på nordiskt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in