Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2007-04-16, 09:02
  #85
Medlem
Friedensengels avatar
Guldkorn, jag håller fortfrande inte med dig i helhet. Däremot är det helt riktigt att dessa KB du talar om inte skulle göra detta utan tillåtelse, givetvis inte. Men det jag reagerade på var din hänvisning till rätten att anpassa utbildningen till att man var just officer, och att när man väl nått den ståndpunkten därav hade rätt att, som det framstod i ditt inlägg, godtyckligt anpassa utrustningen. Jag kan tillägga att jag inte har något emot att en officer ändrar något i sin utrustning, tvärtom, det är säkert i många fall motiverat. Och visst finns det gott om svenska förband att jämföra med, jag tog de utländska jag nämnde för att de på ett tydligt sätt visade vad jag tror/trodde att din ståndpunkt var. Får jag förresten fråga vid vilket förband du tjänstgör/tjänstgjorde? Vill du inte skriva ut det här så tar jag gärna emot ett pm.

Jag hävdar inte att soldater per automatik har rätt att göra saker som officerare har, du gav exempel på att gå på mässen och att få ett eget befälsrum. Naturligtvis menar jag inte så, och jag tror inte att jag uttryckte det så heller.

Vad menar du egentligen med att jag skulle skita i att rapportera in eventuell arbetat tid/övertid när det gäller fältdygn (vilka är försvinnande få)? Detta gäller ju anställningsavtal och inte reglemente. Löner är knappast något jag anser vara "förmåner", snarare självklarheter, och det var, om du anser mitt påstående/min jämförelse med utlandsstyrkan var felaktig, minst lika ovidkommande.

Skall vi avsluta vårt käbbel över denna fråga på ett värdigt vis och enas om att en officer självklart har vissa rättigheter/möjligheter som vpl inte har, oavsett om de är KB eller vad de nu är, och att det jag retade upp mig på var din motivering till varför det var så?

Fucked Up; visst kan man använda soldater i utlandsstyrkan som exempel, jag vet att de är anställda och inte längre vpl, men teoretiskt sett gäller samma reglemente för dem.

Jag vill klargöra att jag inte ondgör mig över någon sorts orättvisa eller avundsjuka, bara vad jag uppfattade som en konstig attityd till varför man har rätt att anpassa sin utrustning på annat sätt än anvisat.
Citera
2007-04-16, 12:57
  #86
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Guldkorn, jag håller fortfrande inte med dig i helhet. Däremot är det helt riktigt att dessa KB du talar om inte skulle göra detta utan tillåtelse, givetvis inte. Men det jag reagerade på var din hänvisning till rätten att anpassa utbildningen till att man var just officer, och att när man väl nått den ståndpunkten därav hade rätt att, som det framstod i ditt inlägg, godtyckligt anpassa utrustningen. Jag kan tillägga att jag inte har något emot att en officer ändrar något i sin utrustning, tvärtom, det är säkert i många fall motiverat. Och visst finns det gott om svenska förband att jämföra med, jag tog de utländska jag nämnde för att de på ett tydligt sätt visade vad jag tror/trodde att din ståndpunkt var. Får jag förresten fråga vid vilket förband du tjänstgör/tjänstgjorde? Vill du inte skriva ut det här så tar jag gärna emot ett pm.

Jag hävdar inte att soldater per automatik har rätt att göra saker som officerare har, du gav exempel på att gå på mässen och att få ett eget befälsrum. Naturligtvis menar jag inte så, och jag tror inte att jag uttryckte det så heller.

Vad menar du egentligen med att jag skulle skita i att rapportera in eventuell arbetat tid/övertid när det gäller fältdygn (vilka är försvinnande få)? Detta gäller ju anställningsavtal och inte reglemente. Löner är knappast något jag anser vara "förmåner", snarare självklarheter, och det var, om du anser mitt påstående/min jämförelse med utlandsstyrkan var felaktig, minst lika ovidkommande.

Skall vi avsluta vårt käbbel över denna fråga på ett värdigt vis och enas om att en officer självklart har vissa rättigheter/möjligheter som vpl inte har, oavsett om de är KB eller vad de nu är, och att det jag retade upp mig på var din motivering till varför det var så?

Fucked Up; visst kan man använda soldater i utlandsstyrkan som exempel, jag vet att de är anställda och inte längre vpl, men teoretiskt sett gäller samma reglemente för dem.

Jag vill klargöra att jag inte ondgör mig över någon sorts orättvisa eller avundsjuka, bara vad jag uppfattade som en konstig attityd till varför man har rätt att anpassa sin utrustning på annat sätt än anvisat.

Vi kommer troligen inte komma längre än så här. Fältdygnen var ett dåligt exempel men jag ville visa på exakt det du själv skriver - att det är en självklarhet. Inom gruppen av soldater är det viktigt att allt likformas men det är minst lika viktigt att tydligöra skillnaden mellan befäl och "väringar", inte minst ur ett pedagogiskt syfte. Den ständigt återkommande kritiken jag brukade få i utvärderingar (som oftast annars var väldigt positiva) från soldaterna var att jag skulle "skapa mer personlig kontakt"...

Jag tror vi i grunden har samma syn på det här och om vi skulle ha arbetat tillsammans är jag övertygad om att det inte ens skulle varit något som kommit upp för diskussion. Befälen gör de anpassningar de anser nödvändiga inom de (oftast outtalade) regler som gäller inom regementets officerskår, i övrigt ska reglementet följas i detalj. Jag får fortfarande stoppa mig från att säga åt värnpliktiga jag ser på stan som går runt barhuvade eller med oknäppta fickor när de är bland civila. Förstår de inte att de skämmer ut sitt förband? Det där blev lite OT, vi får ta det i en annan tråd.

Jag delar din uppfattning om att vi avslutar käbblet, min motivering var kanske otydligt formulerad men den bygger i grunden på det du själv skriver "att en officer självklart har vissa rättigheter/möjligheter som vpl inte har". Kanske borde jag ha formulerat mig tyligare.

Bästa pansarhälsningar
Regimus Neque Hostis
Citera
2007-04-17, 09:37
  #87
Medlem
Friedensengels avatar
Nej, detta med att skapa mer personlig kontakt behöver ju inte vara något du skall ta åt dig av, det kan du nog i alla fall om situationen så krävde.

Givetvis har du rätt i att det skall finnas en tydlig (både visuell och känslomässig) gräns mellan vpl och befäl.

Själlv har jag ingen anställning som reservare längre, ssk-bataljonerna är nedlagda och jag nappade inte på nästa erbjudande. Men nu börjar jag fundera på att söka till Yoff, vet ej om det går att endast komplettera med ett sista år, eftersom en del har ändrats de sista åren. Bla att man får ta studielån...

Bytte du arbetsplats eller blev du civil?

MVH
Possunt nec posse videntur
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback