Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ok, så du tror att jaget uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan, bland annat mellan minnet, lustcentrum osv. Jag håller med så långt och har förstått din poäng. Men jag vill gärna att du svarar kort på denna fråga: när en människa tänker och skriver/talar, vad händer i hjärnan? Kan du beskriva det i grova drag?
Jisses, Kunskap1. Är du på väg någonstans med din frågeställning och kan vi inte gå direkt på den? En redogörelse för detta... för hur en tanke initierar en rörelse via motorcortex i hjärnan som via motorneuron i ryggmärgen gör att vi greppar pennan vilket i sin tur leder till sensoriska impulser från fingrarna som dels förmedlar ATT vi tagit upp en penna samt via modulering gör att vi håller pennan såväl rätt som lagom hårt. Därefter processen där vårt prefrontala cortex (?) förmedlar via motorcortex vilka ord vi ska skriva. Samtidigt gör andra omedvetna processer att vi inte tappar balansen och faller av stolen medan vi skriver.
Du ser, det är ett oerhört komplext samspel och jag skrapar bara på ytan. SÅ igen, vart vill du komma med detta?