2013-10-27, 14:28
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Jojo, men de flesta människor tror att de "är" sina tankar ändå

Och går man steget längre och frågar dem, men vad är det som uppfattar tanken då? Det är medvetandet. Det är därför descartes borde ha tagit ett steg till och förstått: Eftersom jag är medveten så är jag, jag är det medvetandet.
Citera
2013-10-27, 14:49
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Råder det någon vetenskaplig koncensus om hur olika människor upplever färger? Och huruvida samma färger upplevs lika?
Det var inte det jag skrev. Jag skrev "vilka färger som är vilka". Kan två personer särskilja objekt med samma färg kan de se vilka färger som är vilka, oavsett hur de upplever dessa.
Vi kan jämföra det med frekvensen på det reflekterade ljuset och på olika sätt få ett samstämmigt resultat med olika metoder.
Citera
2013-10-27, 14:57
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Detsamma gäller essensen av den vi alla är, det går inte att definiera något formlöst.

Som jag frågade dig tidigare; vad får dig att tro att vi är formlösa varelser?

https://www.flashback.org/sp45825091
Citera
2013-10-27, 16:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det här mina tankar kring själen/jaget:

Den mänskliga kroppen är som en bil. Själen är som föraren. Färden i bilen är en liknelse av att leva. Vägar går i alla riktningar och föraren bestämmer var bilen ska gå. Föraren ser till att bilen får bränsle och underhållning för att klara färden. När bilen har blivit sliten och inte fungerar längre, lämnar föraren det och färdas vidare i en annan bil (efter livet).

Dina tankar om själen/jaget?

För mig handlar det om neurokemiska processer helt enkelt. När vi dör, upphör även dessa.
Citera
2013-10-27, 16:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För mig handlar det om neurokemiska processer helt enkelt. När vi dör, upphör även dessa.
Kan du utveckla vad du menar med neurokemiska processer?
Citera
2013-10-27, 17:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Kan du utveckla vad du menar med neurokemiska processer?

Förenklat, de processer som utspelar sig mellan våra 100 miljarder nervceller.
Citera
2013-10-27, 17:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Förenklat, de processer som utspelar sig mellan våra 100 miljarder nervceller.
Ok, så du anser att själen/jaget är ingenting annat än processer som utspelar sig mellan miljarder nervceller i hjärnan. I vilken del av hjärnan sker dessa processer som bildar jaget/själen? Är det över hela hjärnan eller bara inom en viss del av hjärnan som jaget/själen bildas?
Citera
2013-10-27, 17:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ok, så du anser att själen/jaget är ingenting annat än processer som utspelar sig mellan miljarder nervceller i hjärnan. I vilken del av hjärnan sker dessa processer som formar jaget/själen? Är det över hela hjärnan eller bara inom en viss del av hjärnan som jaget/själen bildas?

Som sagt. Jag tror inte på en själ i betydelsen något som är frikopplat från den fysiska kroppen. Jag tror att det vi kallar "jaget" har sin grund i olika neurokemiska processer i hjärnans olika centrum. Det finns inte ETT centrum som bildar ett jag. Jaget uppstår i samspelet mellan centrum för minne, vårt lustcentrum och associationscentrum etc. Detta synsätt förstärks av att personligheten kan förändras vid vissa typer av hjärnskador.
Citera
2013-10-27, 23:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Som sagt. Jag tror inte på en själ i betydelsen något som är frikopplat från den fysiska kroppen. Jag tror att det vi kallar "jaget" har sin grund i olika neurokemiska processer i hjärnans olika centrum. Det finns inte ETT centrum som bildar ett jag. Jaget uppstår i samspelet mellan centrum för minne, vårt lustcentrum och associationscentrum etc. Detta synsätt förstärks av att personligheten kan förändras vid vissa typer av hjärnskador.
Ok, så du tror att jaget uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan, bland annat mellan minnet, lustcentrum osv. Jag håller med så långt och har förstått din poäng. Men jag vill gärna att du svarar kort på denna fråga: när en människa tänker och skriver/talar, vad händer i hjärnan? Kan du beskriva det i grova drag?
Citera
2013-10-27, 23:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ok, så du tror att jaget uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan, bland annat mellan minnet, lustcentrum osv. Jag håller med så långt och har förstått din poäng. Men jag vill gärna att du svarar kort på denna fråga: när en människa tänker och skriver/talar, vad händer i hjärnan? Kan du beskriva det i grova drag?

Jisses, Kunskap1. Är du på väg någonstans med din frågeställning och kan vi inte gå direkt på den? En redogörelse för detta... för hur en tanke initierar en rörelse via motorcortex i hjärnan som via motorneuron i ryggmärgen gör att vi greppar pennan vilket i sin tur leder till sensoriska impulser från fingrarna som dels förmedlar ATT vi tagit upp en penna samt via modulering gör att vi håller pennan såväl rätt som lagom hårt. Därefter processen där vårt prefrontala cortex (?) förmedlar via motorcortex vilka ord vi ska skriva. Samtidigt gör andra omedvetna processer att vi inte tappar balansen och faller av stolen medan vi skriver.

Du ser, det är ett oerhört komplext samspel och jag skrapar bara på ytan. SÅ igen, vart vill du komma med detta?
Senast redigerad av Tinuviel 2013-10-27 kl. 23:47.
Citera
2013-10-28, 20:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jisses, Kunskap1. Är du på väg någonstans med din frågeställning och kan vi inte gå direkt på den? En redogörelse för detta... för hur en tanke initierar en rörelse via motorcortex i hjärnan som via motorneuron i ryggmärgen gör att vi greppar pennan vilket i sin tur leder till sensoriska impulser från fingrarna som dels förmedlar ATT vi tagit upp en penna samt via modulering gör att vi håller pennan såväl rätt som lagom hårt. Därefter processen där vårt prefrontala cortex (?) förmedlar via motorcortex vilka ord vi ska skriva. Samtidigt gör andra omedvetna processer att vi inte tappar balansen och faller av stolen medan vi skriver.

Du ser, det är ett oerhört komplext samspel och jag skrapar bara på ytan. SÅ igen, vart vill du komma med detta?
Oj, tack för din utförliga beskrivning. Jag är bara nyfiken på hur detta "jaget" bildas i hjärnan. Jag anser att du kan mycket om hjärnan och dess processer. Du kanske arbetar inom sjukvården? Hursomhelst, låt mig göra det väldigt simpelt för dig. Kan du beskriva varför du kände igen t.ex. ordet "äpple" när du läste det? Vad hände i din hjärna när du läste detta ord? Vilka centrum aktiverades? Gå inte in för djupt i detta, utan förklara bara vad som hände i ditt minnescentrum? När du svarar på denna fråga så berättar jag vart jag vill komma, var inte orolig.
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-28 kl. 20:37.
Citera
2013-10-28, 22:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Oj, tack för din utförliga beskrivning. Jag är bara nyfiken på hur detta "jaget" bildas i hjärnan. Jag anser att du kan mycket om hjärnan och dess processer. Du kanske arbetar inom sjukvården? Hursomhelst, låt mig göra det väldigt simpelt för dig. Kan du beskriva varför du kände igen t.ex. ordet "äpple" när du läste det? Vad hände i din hjärna när du läste detta ord? Vilka centrum aktiverades? Gå inte in för djupt i detta, utan förklara bara vad som hände i ditt minnescentrum? När du svarar på denna fråga så berättar jag vart jag vill komma, var inte orolig.

Mitt syncentrum interagerade med mitt minnescentrum och språkcentrum och dessa centrum i samverkan identifierade ordet och tolkade dess innebörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in