2011-11-15, 20:40
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Jag har lyssnat på denna herre i säkert 100 timmar de senaste året.
http://www.youtube.com/watch?v=Fx1VEehDNPA
Citera
2011-11-15, 22:48
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Det är en annan båt om du böt ut alla delar. Men det är fortfarande du om du byter ut alla atomer i kroppen. En annan kropp kan man säga men själen sitter fast så du tar inte vägen någonstans, pga denna själ. Du upplever fortfarande den nya kroppen. En båt är inte medveten om sig själv så du kan inte göra den jämförelsen.

Du lägger inte fram bevis för själens existens.
Citera
2011-11-16, 08:49
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Nej.

Det finns ingen evidens för en "själ" och det skulle inte heller förklara någonting som inte hjärnan redan förklarar. Applicera Occam's razor.

Finns å andra sidan inga bevis för att det inte skulle finnas en själ heller. Precis samma problem som att bevisa/motbevisa gud, fri vilja osv.

Jag vet inte om vi har själar, så varför bry sig om man inte kan bevisa det. Låt folk tro vad de vill.
Citera
2011-11-16, 09:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Jag har lyssnat på denna herre i säkert 100 timmar de senaste året.
http://www.youtube.com/watch?v=Fx1VEehDNPA
Han är bra. Kolla också benthino massaro på youtube exempelvis
http://www.youtube.com/watch?v=H1KpyQc5kvM&feature=related
Citera
2011-11-16, 09:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är en annan båt om du böt ut alla delar. Men det är fortfarande du om du byter ut alla atomer i kroppen. En annan kropp kan man säga men själen sitter fast så du tar inte vägen någonstans, pga denna själ. Du upplever fortfarande den nya kroppen. En båt är inte medveten om sig själv så du kan inte göra den jämförelsen.

Och om man får en hjärnskada som ger fullständig minnesförlust eller ändrar ens personlighet drastiskt, men man är i övrigt helt frisk, är man då samma person? Samma själ?
Citera
2011-11-16, 09:34
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Alla kroppens atomer byts ut och förnyas, men själen sitter fast och är densamma. Ögat till din upplevelse. Det går inte att förklara att individen är enbart atomer, då allt är utbytbart, att du aldrig försvinner ur din kropp. Du stannar i din kropp för att själen är där. Kan inte hitta någon annan logisk förklaring. Och nej, vi vet inte ännu vad själ är, men säkert i framtiden.

Om det vissar sig att minnet och psyket ärvs från en gammal cell till en ny då?

Att cellerna byts ut i kroppen är inget bevis för att en själv finns.
Citera
2011-11-16, 14:17
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Om det vissar sig att minnet och psyket ärvs från en gammal cell till en ny då?

Att cellerna byts ut i kroppen är inget bevis för att en själv finns.
Du kan ta arvet från en människa och klona den, men inte är det du för det. Det är någon annan, en annan själ. Du är inte av materia enbart, det är väl logiskt. Eller hur?
Citera
2011-11-16, 14:18
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och om man får en hjärnskada som ger fullständig minnesförlust eller ändrar ens personlighet drastiskt, men man är i övrigt helt frisk, är man då samma person? Samma själ?
Visst är man det, men med minnesförlust.
Citera
2011-11-16, 14:25
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Du kan ta arvet från en människa och klona den, men inte är det du för det. Det är någon annan, en annan själ. Du är inte av materia enbart, det är väl logiskt. Eller hur?

Inte alls logiskt, vad har du för bevis att jag inte endast består av materia. Ditt "atomer ersätts-resonemang" är inte alls bevis för att en själ finns, iaf inte i en traditionell bemärkelse.
Citera
2011-11-16, 16:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Visst är man det, men med minnesförlust.

Så då skadade man själen?
Eller sitter inte minnet i själen? Är inte personligheten uppbyggd av minnen och upplevelser?
Om man då tappar allt detta när man dör, eftersom minnet kan tappas av hjärnskada, då är man inte sig själv när man "går vidare". Ska man då straffas i helvetet ändå, även om man är en annan person än den som begick brotten? Hur kan man tro på en sådan själ?
Citera
2011-11-16, 17:38
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så då skadade man själen?
Eller sitter inte minnet i själen? Är inte personligheten uppbyggd av minnen och upplevelser?
Om man då tappar allt detta när man dör, eftersom minnet kan tappas av hjärnskada, då är man inte sig själv när man "går vidare". Ska man då straffas i helvetet ändå, även om man är en annan person än den som begick brotten? Hur kan man tro på en sådan själ?
Jag vet vad du försöker visa, att nära döden-upplevelser endast kommer från hjärnan. Att det inte finns något efterliv. Men saken är den att Gud vet vem du är och kan rädda dig från intet (döden). Tiden kan gå i en evighet när du är död, men något måste ske någongång, du föddes ju redan från det stadie du befann dig i innan.
Citera
2011-11-16, 17:46
Medlem
udons avatar
Citat:
Jag vet vad du försöker visa, att nära döden-upplevelser endast kommer från hjärnan. Att det inte finns något efterliv. Men saken är den att Gud vet vem du är och kan rädda dig från intet (döden). Tiden kan gå i en evighet när du är död, men något måste ske någongång, du föddes ju redan från det stadie du befann dig i innan.

Innan jag fanns, fanns jag inte. Efter att jag funnits, finns jag inte. Den materia som jag består av kommer, efter jag dött, brännas och askan kommer återgå till naturen. Ganska fint tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in