Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Är det verkligen så svårt att hålla maxhastigheten i ett 100-meterslopp? Det är väl snarare så att snittfarten sjunker därför att man måste starta från noll och det är då loppet går som långsammast?
Ja, det är det. Löparna brukar, om jag minns rätt, nå sin maxhastighet efter ca 40-70 meter, därefter gäller det att enbart pumpa på för att orka hålla uppe den hastigheten. Och ja, naturligtvis sjunker snitthastigheten för att det tar halva loppet att nå maxhastigheten.
Citat:
Hur som helst känns siffran helt uppåt väggarna. Även om han bara höll farten i några få meter måste han ha tagit sats i uppemot 20-30 meter innan han uppnådde den. Att det ens går att jämföra med en friidrottssprinter låter konstigt.
Min Guinness-rekordbok från 1994 noterar att bland annat Ben Johnson, Carl Lewis och Bob Hayes nått topphastigheter på 43,5 km/h under lopp. Jag ser det absolut inte som en omöjlighet att Henrik Larsson (och Ragnar Sigurdsson, som har samma siffra tror jag) når upp i 35 km/h över korta sträckor.
Citat:
För övrigt måste man ha en extrem noggrannhet för att kunna mäta så exakt som 35,6 km/h. Hur fungerar egentligen Zoom-funktionen?
Ingen aning.
/feldgrau