2007-10-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Vi har nog bara olika definition av ordet "grundspel". För mig är det ett spel som hela truppen klarar av att genomföra, alla spelare känner till vad som ska göras på dennes position osv. Dvs ett bra grundspel gör att spelare i högre grad blir "utbytbara" inom systemet men därmed inte sagt att skadefrånvaro på nyckelspelare inte blir kännbar.

Har man ett grundspel som inget annat lag i Sverige är i närheten av (för att använda dina egna ord) vare sig klappar man igenom totalt eller får stryk av lag från division tre förutsatt att motivation osv finns på plats. Så frågan är väl om hammarby har ett så bra grundspel egentligen?

Eller snarare ett grundspel "ingen annan är i närheten av".

Det är inte ofta, men jag håller med dig här. Om bajens grundspel skulle vara så överlägset tidigare år så hade de väl ialla fall legat topp 5 nu tycker man.

Det känns som "grundspel" och "Brunkare" är årets modeord, lite samma som "snabba omställningar" "en nummer 10" och "grundfysik" varit tidigare.

Men visst, om det är mantran som "bra grundpel" och "egen spelidé" som räddar sargade egon i Borås, Solna och på Söder så varsågod, håll fast vid det.

Mvh
Serieledarna.....
Citera
2007-10-04, 16:59
Medlem
feldgraus avatar
Haha, skulle Hammarby ha Allsvenskans överlägset bästa grundspel? Det är lite trist att jämt och ständigt snacka om pårökta bajare men nu är det fanemej dags igen.

Har ni rökt på eller?

Så IFK då, som gjort flest mål, släppt in näst minst mål, leder serien och i nuläget inte förlorat på 11 omgångar, skulle inte vara i närheten av ert grundspel? Tjena...

/feldgrau
Citera
2007-10-04, 17:02
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Vi har nog bara olika definition av ordet "grundspel". För mig är det ett spel som hela truppen klarar av att genomföra, alla spelare känner till vad som ska göras på dennes position osv. Dvs ett bra grundspel gör att spelare i högre grad blir "utbytbara" inom systemet men därmed inte sagt att skadefrånvaro på nyckelspelare inte blir kännbar.

Har man ett grundspel som inget annat lag i Sverige är i närheten av (för att använda dina egna ord) vare sig klappar man igenom totalt eller får stryk av lag från division tre förutsatt att motivation osv finns på plats. Så frågan är väl om hammarby har ett så bra grundspel egentligen?

Eller snarare ett grundspel "ingen annan är i närheten av".

Jo, men Bajen har bara haft otur serru. Det är därför dom har förlorat
10 matcher. Grundspelet är det naturligvis inget fel på.
Citera
2007-10-04, 17:18
Medlem
Shuyins avatar
Det enda positiva med om IFK vinner guld är ju att de inte är något tjonglag, visst lite tjong finns det alltid i Göteborg, men jag tycker ändå av det jag har sett att de spelar med en klok idé.

Bara hoppas att lag som Gais, Trelleborg, Djurgården, Kalmar inte vinner på ett destruktivt sätt.
Citera
2007-10-04, 17:28
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vi har i många matcher spelat väldigt bra, men haft problem framförallt med målskyttet och dåliga/skadade målvakter. Att vi skulle left på enskilda spelares prestationer den här säsongen är en lögn eller okunskap, välj själv.
Citera
2007-10-04, 17:31
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Vi har i många matcher spelat väldigt bra, men haft problem framförallt med målskyttet och dåliga/skadade målvakter. Att vi skulle left på enskilda spelares prestationer den här säsongen är en lögn eller okunskap, välj själv.

Det är väl absolut inget bra grundspel om man haft problem med framförallt målskyttet (det mest fundamentala i fotboll tillsammans med att inte släppa in mål!), speciellt inte när laget har ett knippe riktigt vassa offensiva spelare...

/feldgrau
Citera
2007-10-04, 17:36
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är väl absolut inget bra grundspel om man haft problem med framförallt målskyttet (det mest fundamentala i fotboll tillsammans med att inte släppa in mål!), speciellt inte när laget har ett knippe riktigt vassa offensiva spelare...
Jag har aldrig använt ordet grundspel.
Citera
2007-10-04, 17:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo

Nä just det, Eguren och målvakten ni inte kunde behålla har
naturligtvis inte betytt någonting.
Citera
2007-10-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det enda positiva med om IFK vinner guld är ju att de inte är något tjonglag, visst lite tjong finns det alltid i Göteborg, men jag tycker ändå av det jag har sett att de spelar med en klok idé.

Bara hoppas att lag som Gais, Trelleborg, Djurgården, Kalmar inte vinner på ett destruktivt sätt.

Lite Tjong finns det alltid i alla allsvenska lag...
Och, jag kan inte heller se varför det skulle vara fel att variera mellan långbollar och kortpassningsspel.

Av det jag såg av Kalmar i Cup-finalen så spelade de stundtals riktigt vackert faktiskt.
Citera
2007-10-04, 17:44
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin

Kalmar kan mycket väl vinna hela skiten, men det lär inte bli på ett destruktivt sätt.

Eller som Mats Olsson skrev i går:

« För grejen är: det fanns stunder av Kalmar i cupfinalen mot IFK Göteborg som var den mest snabbpassade, underhållande, kvickaste och bästa fotboll jag sett i år. »
Citera
2007-10-04, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Nej, exakt. Faktiskt vanlig gammal fin bajar-retorik detta. Vad jag förstår så är väl bajen "moraliska" seriesegrare också.
Citera
2007-10-04, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Det är inte ofta, men jag håller med dig här. Om bajens grundspel skulle vara så överlägset tidigare år så hade de väl ialla fall legat topp 5 nu tycker man.

Det känns som "grundspel" och "Brunkare" är årets modeord, lite samma som "snabba omställningar" "en nummer 10" och "grundfysik" varit tidigare.

Men visst, om det är mantran som "bra grundpel" och "egen spelidé" som räddar sargade egon i Borås, Solna och på Söder så varsågod, håll fast vid det.

Mvh
Serieledarna.....

Eller 4-3-3 och "manualen" kanske. Du vet det där spelmodells-konceptet som Ajax sen snodde av er.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in