2007-04-19, 13:16
Medlem
jansdieters avatar
Men saker som verkar gått helt oförbisett är ju att t ex ett lag som vann SM-guld förra året, drar drygt 12000 till en premiär mot Malmö FF.. Det tycker jag är helt bisarrt. Säga vad man vill, men ja, näe jag vet inte vad jag ska säga mer. Ville bara konstatera det.

Men personligen så kändes det hela tiden efter dom första 30 minuterna mot IFK GBG i tisdags att vi skulle vända och få in en balja, minst. Tycker man ser klart och tydligt hur grabbarna käkar in sig i matchen för varje minut som går. Sen att det ser ut som att Göteborgsspelarna är vettskrämda i andra halvlek var ju en väldigt anmärkningsvärd sak. Matchen hade kunnat sluta hur som helst, men vi tog det längsta strået den här gången. Wilton var helt fantastisk. Snacka om att vara överallt och göra 95 % rätt, minst.
Citera
2007-04-19, 13:24
Medlem
Fula Gubbens avatar
Begreppet "storlag" skulle jag nog basera på resultat under 30-40 år, samt supporterstöd/publiksiffror, och ekonomisk ställning. Under 2000-talet så är Djurgården störst, men över de senaste 25 åren så är Blåvitt störst, och går vi tillbaka till hela perioden från ca 1970 så ser MFF tunga ut. Osv. Det är ingen mening att påstå att ett storlag är större än de andra storlagen, utan det är en grupp som skiljer ut sig lite från de vanliga Allsvenska klubbarna.

Och ur ett internationellt perspektiv är det förstås ungefär så här

- F.G
Citera
2007-04-19, 14:55
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Begreppet "storlag" skulle jag nog basera på resultat under 30-40 år, samt supporterstöd/publiksiffror, och ekonomisk ställning. Under 2000-talet så är Djurgården störst, men över de senaste 25 åren så är Blåvitt störst, och går vi tillbaka till hela perioden från ca 1970 så ser MFF tunga ut. Osv. Det är ingen mening att påstå att ett storlag är större än de andra storlagen, utan det är en grupp som skiljer ut sig lite från de vanliga Allsvenska klubbarna.

Och ur ett internationellt perspektiv är det förstås ungefär så här

- F.G

Det ska ju vara fan i farstun att det är du som kommer in och skakar vett på DIF:arna....
Citera
2007-04-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Ojojoj, argumenten tryter och invektiven kommer flygande. Jag tackar för den segern. Att det var så lätt att vinna den debatten det trodde jag inte, även om misstankarna fanns där.

Mina argument hittar du i det utav dig citerade inlägget från mig.

Frågor på det?
Citera
2007-04-19, 16:03
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Mina argument hittar du i det utav dig citerade inlägget från mig.

Frågor på det?

Du tycks helt oförmögen att läsa in frånvaron av invektiv och påhopp i mitt inlägg till skillnad från ditt eget. Har du problem med att läsa innantill?
Citera
2007-04-19, 16:08
Medlem
Citat:
Du tycks helt oförmögen att läsa in frånvaron av invektiv och påhopp i mitt inlägg till skillnad från ditt eget. Har du problem med att läsa innantill?

Om du anser att detta inlägg gjort utav dig(före mitt)är tomt på invektiv och påhopp så är nog den här diskussionen dödfödd skulle jag tro.

När har jag kommit med några påhopp på dig förresten?

Citat:
Jo du, om vi trampar tillbaka till den tid som du snackar om, alltså förr. Låtom oss ta 50- och 60-talet då du varken fanns eller ens var påtänkt. Det var en epok då "uppstickarna och det plötsliga fenomenet" Djurgårdens IF var som sämst, eller hur? Eller var man "uppstickare och ett plötsligt fenomen" då också? Eller 10- till 1920-talet då inte ens jag var påtänkt, då var DIF också rätt usla. Eller var man "uppstickare och ett plötsligt fenomen" då också?

Dina illa tajmade inlägg präglade av rå okunskap blir allt sämre. Det hedrar dig inte att du är okunnig om Sveriges överlägset mest framgångsrika idrottsförening genom tiderna. Att du inte ens känner fotbollsdelen av föreningen, devalverar dina inlägg i stil med K-O Feldts "bravader".

Annars så hoppas jag att du känner dig manad att bemöta mina argument som jag listade i det tidigare inlägget som du så smidigt har försökt att undvika att behöva bemöta hittils genom att spela stött.
Citera
2007-04-19, 17:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Det ska ju vara fan i farstun att det är du som kommer in och skakar vett på DIF:arna....

Diskussionen dör ju direkt om folk bara hejar på sina lag. Man får försöka ha lite perspektiv, annars kan man ju chatta på egna lagets fan-sida.

Tycker dock Kahnweilers inlägg var rätt skoj.

- F.G
Citera
2007-04-19, 17:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Sett till nutid är Djurgården odiskutabel etta. Sett över de senaste hundra åren är inte Djurgården i närheten.

Kort diskussion, men några inlägg rasslade in i AS-tråden. Men det var jobbigt. Kände mig oerhört aik när jag skrev inläggen.

Ah, det är poplag som gäller nu om man ska vara ett storlag? Jag tror FG har
plockat fram facit, tittar man dessutom på nedanstående inlägg blir det kanske plågsamt för anhängare av poplag, IFE och DIF.....typ.

Nä då, jag förstår nog lite vad du menar, men meritmässigt finns det inget
lag som slår Blåvitt, Malmö är iofs rätt nära. Hade dom vunnit 79 hade
dom varit störst.

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
För den som är intresserad av statistik, antalet topp fem-placeringar i Allsvenskan genom tiderna, för att illustrera stabilitet som topplag:

53 - Malmö FF
51 - IFK Göteborg
43 - AIK
39 - IFK Norrköping
33 - Helsingborgs IF
25 - Djurgårdens IF
22 - IF Elfsborg
20 - GAIS

Där är topp åtta.

/feldgrau
Citera
2007-04-19, 18:04
Bannlyst
Hur länge lever man på gamla meriter? Hur länge ska Göteborg vara ett icke titel-vinnande lag innan folk accepterar att dagarna som Sveriges storklubb är förbi?

För Göteborg har verkligen ingenting på senare år. Dåligt med publik, inga pengar och inga framgångar. Lite i stil med IFK Norrköping - som enligt feldgrau fortf. ska räknas som storklubb.

De senaste tio åren har sju lag varit mer framgångsrika än IFK Göteborg. Ser inte hur Göteborg ska komma tillbaka till toppen heller. Iallafall inte inom fem år. Kanske kan arenan ändra på det.

Frågan är alltså hur länge IFK Göteborg av allmänheten ska räknas som en svensk storklubb. Att de har varit det råder det inga tvivel om, men nu?
Citera
2007-04-19, 18:06
Medlem
Made of stones avatar
Angående IFK-AIK:

Fyfan vad jag mådde dåligt när IFK gjorde 1-0 målet. En enorm besvikelse, jag tänkte att nu är den här säsongen körd också. Att det sen var match mot blåvitt gjorde ju inte saken bättre..

Men snacka om glädje och lättnad efter våra mål. Nu känns det lite mera stabilt än det gjorde efter premiärfiaskot Hoppas våra skadade spelare kan joina laget snart.

Krossa Bajen på Tisdag!
Citera
2007-04-19, 19:17
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Hur länge lever man på gamla meriter? Hur länge ska Göteborg vara ett icke titel-vinnande lag innan folk accepterar att dagarna som Sveriges storklubb är förbi?

För Göteborg har verkligen ingenting på senare år. Dåligt med publik, inga pengar och inga framgångar. Lite i stil med IFK Norrköping - som enligt feldgrau fortf. ska räknas som storklubb.

De senaste tio åren har sju lag varit mer framgångsrika än IFK Göteborg. Ser inte hur Göteborg ska komma tillbaka till toppen heller. Iallafall inte inom fem år. Kanske kan arenan ändra på det.

Frågan är alltså hur länge IFK Göteborg av allmänheten ska räknas som en svensk storklubb. Att de har varit det råder det inga tvivel om, men nu?

Ja, vad är det du inte förstår?

Alla har inne förutom du och dina Djurgårspolare ser IFK Göteborg som en svensk storklubb.
Citera
2007-04-19, 19:17
Medlem
lukaszs avatar
Citat:

Hur länge? Svårt att säga, själv tycker jag att IFK är en storklubb, även om tidens tand gnager på emaljen, maratontabellen är väl ett hyfsat mått trots allt. Sen spelar ju publik och annan framgång in. Storklubb ska skiljas från toppklubb.

Storklubb= Uppnått (För aktuella landets mått) stora framgångar, under en längre tid, gärna internationellt, men inrikes räknas ju det med. Har man väl uppnått denna status, tar det ganska lång tid att bli av med stämpeln, såsom frånvaro ur högsta serien under ett antal år och allmänt på dekis.

Toppklubb= Spelmässigt i toppen av ligan under ett par säsonger, men utan samma gedigna bakgrund som en storklubb har rent meritmässigt.

Allt är ju en bedömningsfråga, alla har vi ju olika synsätt.
En storklubb måste inte vinna ligan vartannat år för att bibehålla sin status.
Sen måste man dra en gräns nånstans också, det kan inte finnas hur många storklubbar som helst i ett land, nånstans dras linjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in