Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-02, 19:08
  #1
Medlem
Farbror Bosses avatar
Kan jag idag, 2007, hävda att jag köpt en vara "i god tro", och klara mig undan även om varan jag köpt är från början stulen? Det finns dock inga rimliga skäl för mig som köpare att tro att varan är stulen. Dessutom får jag ett kvitto från säljaren.
Citera
2007-01-02, 19:49
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Nej det kan du inte. GDodstroförvärvsL har genom åren svängt fram och tillbaka men sedan den senaste lagändringen (2003) har möjligheten att genom hävd hävda äganderätten till lös egendom som har stulits försvunnit. Detta framgår av §§ 2,3 Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre. Detta förutsätter dock att ägaren handlar inom sex månader ifrån att denna får kännedom.
Citera
2007-01-02, 21:13
  #3
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Nej det kan du inte. GDodstroförvärvsL har genom åren svängt fram och tillbaka men sedan den senaste lagändringen (2003) har möjligheten att genom hävd hävda äganderätten till lös egendom som har stulits försvunnit. Detta framgår av §§ 2,3 Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre. Detta förutsätter dock att ägaren handlar inom sex månader ifrån att denna får kännedom.

Hold your horses, visst sjutton göra kan du göra sakrättsligt giltigt fång av obehörigen tillgripen egendom genom hävd, se 4§ nämnda lag.

Den tidigare ägarens rätt kan släckas ut antingen genom hävd (egendomen ska i tio år ha varit i godtroende förvärvares innehav), eller genom att han inte inom sex månader efter att ha fått vetskap om var egendomen befinner sig inte gör sin rätt gällande. Vad som försvunnit är möjligheten att genom att endast åberopa god tro skaffa sig bättre rätt än rätte ägaren.

Edit: Stavning samt nedan

För att förtydliga och besvara frågan så kan du alltså 2017 klara dig undan om du under hela tiden varit i god tro, eller om den som blivit bestulen får veta att du har saken men inte meddelar dig (eller den som har prylen åt dig) inom sex månader att han vill ha tillbaka den.
Citera
2007-01-02, 21:25
  #4
Medlem
Visst har souloskar rätt. Tidigare gick det att göra vanligt godtrosförvärv av stöldgods varvid god tro vid överlåtensen var avgörande och således kunde äganderätten övergå omedelbart. Numera är detta borttaget och enda sättet att få äganderätt till stöldgods är den 10-åriga hävden (vilken i.o.f.s. också kräver god tro) alternativt att den ursprungliga ägaren försummar reklamationsfristen.
Citera
2007-01-03, 01:35
  #5
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av souloskar
Hold your horses, visst sjutton göra kan du göra sakrättsligt giltigt fång av obehörigen tillgripen egendom genom hävd, se 4§ nämnda lag.

Visst det stämmer, slarvigt av mig.
Citera
2007-01-03, 07:09
  #6
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Bosse
Kan jag idag, 2007, hävda att jag köpt en vara "i god tro", och klara mig undan även om varan jag köpt är från början stulen? Det finns dock inga rimliga skäl för mig som köpare att tro att varan är stulen. Dessutom får jag ett kvitto från säljaren.

Man kan väl fortfarande hävda att man köpt varan i god tro men du får inte behålla den. det du slipper är straffansvar för häleri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback