Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-02, 18:31
  #1
Medlem
Deon Limes avatar
Klockan 20.00 ikväll börjar första delen av totalt tre om denna mäktiga familj. Borde kanske postas i Tv-serier men tycker personligen tråden passar bättre här än bland trådar om lost och spin city.

Diskussioner rent allmänt och specifikt vad som sähs i dokumentärerna funkar bra. Tror det kan bli intressanta dokumentärer.
Citera
2007-01-02, 19:09
  #2
Medlem
Kan tilläggas att den går på SVT1.
Citera
2007-01-02, 21:06
  #3
Medlem
en_tomtes avatar
Detta verkar vara en tung dokumentärserie, som filmats under fyra år. Serien har en dedikerad avdelning på svt.se: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...ergs&from=menu

Efter första avsnittet kan jag konstatera att den verkar mycket intressant. Den tar b la upp en del av Sveriges affärer med Tyskland under andra världskriget. Det är spännande att se hur Wallenbergarnas agerande genom historien påverkat det svenska näringslivet samt industrin.
Citera
2007-01-02, 21:26
  #4
Medlem
Starvids avatar
Utmärkt program! Varför fick man inte lära sig om Wallenbergarna i skolan? Nu när jag tänker på det, varför fick man inte lära sig något alls om svenska företag eller svensk industri? Jag vill minnas att mer fokus låg på hur Landsting och EU-parlament var organiserade.

I vilket fall, Peter ("Piter") Wallenberg är min nya idol. Särskilt intressant var hans diskution om Rätt och Fel och om den underliga svenska synen på dessa begrepp. Ett annat klockrent citat var när han torrt påpekade att det i Sverige fanns en tro på att det var Riksdagen som beslutade om vi skulle bli invaderade eller inte.
Citera
2007-01-02, 21:45
  #5
Medlem
skinner5000s avatar
Riktigt bra dokumentär som var verkligen sevärd. Peter Wallenberg hade ju synerligen intressanta kommentarer och åsikter. Kommer med spänning att se nästa avsnitt också.

Visste föresten inte att Robert Bosch var aktiv sosse.
Citera
2007-01-02, 21:56
  #6
Medlem
Deon Limes avatar
Intressant även om mycket inte nämndes. Wallenberg vart ju även med att strukturera överföring av judiskt ägande till tyskt ägande. En modell som höll sig kvar och som användes för att mer eller mindre råna judarna på sina tillhörigheter.

Vad gäller kullagerna så vart det en mycket het fråga och USA sägs ju ha hotat att bomba fabriker i Göteborg om det inte upphörde att skicka till Tyskarna. Utanför Sveriges gränser bombades kullager friskt. Visst skedde handel med länder som Storbritannien också men den handeln var tämligen obetydlig i jämförelse med Tyskland. I dokumentären fick man lite intryck att det gick jämnt ut.
För att inte tala om svenska järnmalmen som Tyskland storkonsumerade.

Sen det tredke om att Wallenbergarna friades i USA så var det ju ren och skär hålla bakom ryggen kompisar emellan politik. Det togs upp men finns mycket att gräva där.

Fast det är omöjligt att göra vidare täckning kring Wallengarna och Nazi-Tyskland på En timmes dokumentär. Egentligen borde de smalat ner dokumentären för det verkar som del två inte kommer handla om tiden under andra världskriget.

Fast som också sades. Vad skulle vi göra?
Citera
2007-01-02, 22:08
  #7
Medlem
Något som kan vara värt att tänka på är att då var Sverige mycket mer bundis med Tyskland än med t.ex. USA. Om jag inte minns helt fel så lärdes väl Tyska ut som B-språk i skolorna bra länge? Så att handeln med Tyskland var ganska omfattande är nog egentligen inget speciellt konstigt.

I efterhand går det såklart att säga att det var fel att handla med Nazi-tyskland. Men som alltid är det ju väldigt lätt att vara efterklok.

Väldigt sevärd dokumentär... Precis som föregående talare så tycker jag också att det är väldigt trist hur "samhälls"-lektionerna i skolan spenderas idag. Finns mycket intressant att lära sig men mycket schabblas bort i frågor som hur många platser det finns i riksdagen etc.
Citera
2007-01-02, 22:09
  #8
Medlem
Haha. Visa mig den politiker som skulle ha modet att tända en pipa under en tv-intervju. Det hade blivit ramaskri från Folkhälsoinstitutet och krav på avbön.
Citera
2007-01-02, 22:52
  #9
Medlem
Intressant dokumentär. Wallenbergarna tillhör väl de få i "storfinansen" man kan hysa respekt för. Jag ser fram mot nästa avsnitt.

Synd bara att alla licensskolkande FB:are inte såg programmet. "SVT är ju Partiets organ och visar bara äcklig vänsterpropagande", brukar det ju heta från det hållet. Men TV3 visade ju "Middagen" samtidigt, och TV4 visade "Bygglov" och Kanal5 visade "Ugly Betty" för att nämna några exempel, så de hade ju alternativ.
Citera
2007-01-02, 23:15
  #10
Medlem
Mycket intressant dokumentär. Tyvärr så grottade man ner sig lite för mycket i Wallenbergarnas kvinnointresse och detta med affärerna med nazityskland. Skulle vara trevligt med lite större fokus på familjens affärer. Man får hoppas att detta med att man genom s.k. ask-i-ask-ägande kontrollerar stora delar av svenskt näringsliv med ett relativt litet kapital blir mer uppmärksammat. Att familjen förvisso kontrollerar en stiftelse med gott om kapital men inte kan klämma ut pengar därifrån för privat bruk är intressant. Känns en smula altruistiskt att de ändå tuffar på och utökar stiftelsens medel fastän de inte kan njuta av dessa pengar för egen del. Ingenting om Hugo Stenbeck heller i detta program. Det är ju ändå intressant att en annan stor finansdynastis anfader arbetade som jurist åt Wallenbergarna tycker jag.
Citera
2007-01-02, 23:28
  #11
Medlem
Biskopsfingers avatar
Jag blev mycket glatt överraskad av första delen i denna dokumentärsvit; för att vara en tevedokumentär var nivån anmärkningsvärt hög. Intressant information om Wallenbergarnas förehavanden varvades med klockrena kommentarer av den ack så ålderstigne, men ack så livfulle Peter Wallenberg. Det man kan kritisera var den stundom väldigt uppskruvade dramaturgin som - i synnerhet inledningsvis - andades amerikansk sensationsdokumentär.
Citera
2007-01-02, 23:34
  #12
Medlem
apgujeongs avatar
Programmet var intressant, fastän det kanske lämnade en del att önska.

Jag tror det är väldigt många i det här landet som inte förstår vilken enorm betydelse Wallenbergarna har haft för Sveriges utveckling under 1900-talet. Företag som Saab, Scania, Asea, Ericsson, SKF m.fl m.fl hade aldrig varit vad de är idag om vi inte hade haft dessa starka och aktiva ägare med en väldigt lång sikt på sina investeringar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback