Tillbaka till trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavkuken
En polare skrev detta och jag tycker att det är underbart:
"Det här är jätte bra sagt:
"Om man inte kan göra något åt saken är det värdelöst att oroa sig, om man KAN göra något åt saken finns
det inte någon mening med att oroa sig."
<cut>
Det ligger mycket i det. Jag har burit med mig det tänkandet tiotals år. Det har hjälpt mig mycket genom
åren.
Det var många år sedan nu. Men när vi just bordade charterplanet till Grekland frågade min fru: "Stängde du
av datorerna på kontoret?"
Man kan kalla mig för mycket. En som gör för mycket och får för lite gjort. Helt säkert. Men även en
solklar OCD'are (*): kille. Klart jag
visste att jag stängt av!
Då vänder sig en kille om framför oss. "Jag råkade höra det där. Faktum är att jag VET att jag glömde
strykjärnet på när jag stack hemifrån."
"Men du har bett någon om att stänga av..." frågade jag.
"Nej"
"Men..."
Han log och svarade:
"Det ordnar sig, jag är ju hemma igen om fjorton dar."
Fjorton dar.... Igen. Ordnar sig... oooh
Citat:
<cont>
Oro är alltså helt meningslöst. Ändå oroar vi oss. Varför? Jag tror att det är just därför att vi inte är
medvetna om ovanstående citat. Trots att jag förstår detta fullt ut så oroar jag mig ibland. Jag glömmer
att det inte finns någon anledning att oroa sig. Jag kan bara kämpa på med att pränta in citatet antar jag.
<cut>
På ett sätt är det inte fel tänkt. Oro är ångestens broder. De kan sätta sig på medvetandet och borra sig
fast. De som har 'ågren' för det minsta vet att bacillen i mikroskopet blir snabbt hela planetsystem. På en
gång! De gräver sig till och med in i våra drömmar (mardrömmarna?).
Men kastar man av sig 'ågren' före 'bacillen' finns chansen att man kan börja resonera i mer objektiva
termer. Ja jag vet! Det är inte lika enkelt som att spänna hästen före kärran.
Citat:
<cont>
En annan bra sak är att ta konflikten när den kommer. Med det menar jag att man inte ska springa ifrån
konflikter för det vet vi ju som bekant att det inte löser några problem. Konflikten kommer fortfarande att
finnas kvar. Det jag menar ännu mer är att inte skapa någon konflikt som inte finns! Misstaget som jag
själv med flera gör, är att ursäkta mig och förklara mig om saker som någon inte ens har frågat om. Det
skapar en helsikes massa problem.
<cut>
Visdomsord! Massor av kloka citat har skapats runt detta: 'Väck inte den björn som sover', 'Need to know
basis', 'better be silent & thought a fool than to...'. etc. Vid varje sådant tilfälle (när man vill tala
om något man har på hjärtat nu): knip. I de flesta fall kommer man att upptäcka att man hade missuppfattat,
läget har ändrat sig, de andra har glömt etc.
Citat:
<cont>Man blir orolig vilket gör att man vill fly från konflikten, tänker senare på vad
man ska säga och slösar en massa energi på det, blir osams, skapar pinsamma situationer, rädsla för att
tala sanning i fortsättningen, skapar händelse problem mm. Man skapar helt enkelt konflikter när man inte
tar konflikten när den kommer. Å andra sidan kan man välja att öka på sitt mod, spara energi och lösa
problem.<cut>
Här får man kasta av sig fårakläderna och kasta sig som en ulv rakt in situationen. Det är
alltid
värre att föreställa sig vad so kan hända innan man gör det än när man verkligen gör det. Nu skall du
tänka? Nix. Tänk inte. Du vet att du måste ta det förr eller senare. Senare = never. Förr = nu.
Citat:
<cont>
Så sluta grubbla på vad ni ska säga och inte säga till varandra nästa gång ni ses! Sluta upp med att
försvara era eventuella "misstag" som ingen ens har tagit upp och var ärliga.
Om ni redan vet allt det här så agera efter det. Om ni redan agerar efter det så har ni i varje fall några
givande ord att berätta för era kamrater för det finns många där ute som behöver kunskapen.
Peace.
Offline"
På något särr svarade du själv på din egen tråd! Och nu fick du (hoppas jag) både ett bekräftande och något
annat matnyttigt!
Javisst ja:
(*) "Obsessive Control Disorder". Ett tvångsbeténde där minnet och de perceptionistiska (????)
uppfattningarana gör att man bara 'måste'
kolla igen. Och igen. Och igen....
Typ: 'Låste jag dörren?'. 'Låste jag dörren?'. 'Fick katten mat?'. '<.......>'