2007-01-07, 03:43
Citat:
As you wish, my lord
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Besvara gärna mitt inlägg också

Citat:
Ja, i de flesta fall kan vi gott och väl klara oss utan oron. Vårt trygga samhälle har till stor del gjort den överflödig, men hade jag valet att vara oförmögen att känna oro hade jag ändå avböjt. Jag skulle säga att oro kan liknas vid mental smärta. Smärta är en väldigt obehaglig upplevelse men högst nödvändig för att vi ska fungera normalt i våra liv. Det finns flera kända fall med personer som är inkapabla att känna smärta och studier har visat att dessa personer tenderar att ha en betydligt högre skaderisk, detsamma tror jag gäller för oro. Oro kan rent av vara en av de viktigaste mentala spärrar för att inte begå självmord. Kunde jag inte känna oro skulle jag jämt gå runt och vara orolig
Men jag måste där ändå säga att oron tar mer än den ger: Jag lever hellre ett orolöst liv där det finns en liten risk för att jag eller några i min omgivning dör eller skadar sig av diverse anledningar, än ett liv fyllt av oro där precis all risk försvinner.

Citat:
För att åstadkomma något krävs motivation. Ibland har vi motivationen ibland inte. Jag tror oro i vissa fall kan vara en väldigt bra motivationsfaktor. Dock bör du hitta drivkrafter från andra håll då oro kan vara en väldigt kostsam och ofokuserad process som i för stora doser kan göra dig väldigt nedstämd och rent omotiverad.
Men om man inte oroar sig alls, för någonting, kommer man då verkligen att göra allt man behöver för att lyckas med vad man än åtar sig, t ex skolan? Är det då inte lätt att bara skita i det, för att man inte är orolig för vad som kan hända? Eller löser man alla problem ändå?
Jag hatar skolan, jag hatar allt omkring den men oron för min framtid har många gånger sporrat mig att göra de arbeten som jag gjort. Fast däremot så tror jag inte att en gymnasieutbildning har varit värd den oro och all den tid som lagts ned på den.
Jag försöker leva ett liv utan oro, men det är svårt att släppa det och jag kan inte riktigt göra det, än så länge i alla fall.
Jag hatar skolan, jag hatar allt omkring den men oron för min framtid har många gånger sporrat mig att göra de arbeten som jag gjort. Fast däremot så tror jag inte att en gymnasieutbildning har varit värd den oro och all den tid som lagts ned på den.
Jag försöker leva ett liv utan oro, men det är svårt att släppa det och jag kan inte riktigt göra det, än så länge i alla fall.
Lev inte ditt liv slentrianmässigt. Tänk igenom vad som får dig att må bra och vad du vill uppnå. Fråga dig alltid varför du gör någonting, stämmer det överens med dina mål? Vad får det du gör nu för konsekvenser i framtiden? Vilka möjligheter ger en gymnasieutbildning, vilka vägar stängs om du hoppar av? Ser du någon mening med det du gör är det betydligt lättare att jobba på, och är det någon gång riktigt tufft kanske ett stänk oro kan få dig på rätt köl igen.