2007-01-11, 18:53
Citat:
Hehe, jag tror att du missat något...
Ursprungligen postat av gest
Du kopplar ihop oro med något som leder till framgång. Som om det var oron i sig själv som fick en att vilja betala försökringen. Beslutet att ta tag i viktiga saker har inte med oro att göra. Bryr man sig om något så tar man gladeligen hand om det, utan oro.

http://opim.wharton.upenn.edu/risk/d...s/01-19-HK.pdf
Citat:
Har jag hävdat något annat?
Då får du se oro på ett annat vis. Kanske som något som vid någon tidpunkt kan leda till någonting bra.

Citat:
Ja, visst vore det trevligt att leva ett liv där oro, rädsla och smärta var överflödigt, men nu ser inte verkligheten ut så, och därför kommer du till ett felslut när du säger att oro är helt onödigt. Vidare förstår jag inte varför man i en situation där oro vore överflödigt skulle behöva oron för att förstå dess överflödighet?
Där det inte finns någon oro finns bara motsatsen till oro. Dvs lugn, glädje (att slippa oroa sig), harmoni, frid mm. Vill man känna någon av dessa possitiva känslor för alltid så måste man bli av med all sin oro, det är logiskt. Eftersom jag utgår ifrån att alla alltid vill vara lyckliga kan jag enligt påståendet ovan säga att oro är helt onödigt. Oro är nödvändigt då den kan få en att inse att den inte behövs.

Citat:
Både oro och rädsla utlöses ofta i fel situationer i dagens samhälle, vilket troligtvis beror på att den kulturella utvecklingen gått mycket fortare än den evolutionära. Men om vi kan enas om att oro och rädsla har ungefär samma ursprung och fyller ungefär samma funktion och dessutom att båda har spelat en stor roll för människans överlevnad tidigare tror jag vi är nära att förstå varandra.
Ursprungligen postat av Sepp
Funderade ett tag och kom fram till att oro nog är en ganska stor faktor.
Vad gällde skyttet kom jag ihåg en riktigt gammal uv som hållit och tävlingsskjutit sen kriget, han så att det blivit värre bland folk det här med nerver... Och det är ju riktigt, vi är idag mer oroade än vi varit tidigare.
Kanske inte så konstigt med tanke på att stimuli har ökat så otroligt bara det sista halvseklet. Den gamla tidens människor levde i en relativt oföränderligt miljö med få beslut som behövdes fattas. Man kan nog gott räkna med att dessa människor var gott rustade att agera när något behövdes göras. Dvs de var i balans.
Detta gäller inte dagens människor, som ständigt löser ut oro hos sig själva. Sömnproblem, nervositet, koncentrationssvårigheter och ångest är alla orsakade av rädsla. Rädsla som är en inbyggd instinkt som alla ryggradsdjur har och vars syfte är att hålla oss vid liv vid en nödsituation. Men den skall inte utlösas när vi går och handlar eller när vi kör en lite bilvända. Görs detta för ofta kommer denna rädslereflex bli automatisk, därmed lever vi med ständig oro. Och där tror jag vi är idag. Hos en så habil varelse, är det tyvärr så att det ända som kan få den att agera ordentligt är ytterligare rädsla, det ger kicken (adrenalin, endorfin) som den behöver för att komma igång.
Men märk väl detta är inte den ideala situationen, maximal perfomance görs inte av folk som är plågade av oro och i viss mån habila, det gäller varken precisions eller tankearbete. För mycket rädsla sätter ner vår effekt generellt. Lite trist att det nog ligger något i att "oro hindrar oss från att begå självmord" som stod tidigare i tråden. Har vi alltså gått så långt att det inte bland moderna människor är önska att leva som för dem vidare utan skräcken för alternativet.
Jo, fear reflex eller startle reflex heter instinkten som utlöser rädsla och liknande, samma instinkt från människor ner till möss.
Vad gällde skyttet kom jag ihåg en riktigt gammal uv som hållit och tävlingsskjutit sen kriget, han så att det blivit värre bland folk det här med nerver... Och det är ju riktigt, vi är idag mer oroade än vi varit tidigare.
Kanske inte så konstigt med tanke på att stimuli har ökat så otroligt bara det sista halvseklet. Den gamla tidens människor levde i en relativt oföränderligt miljö med få beslut som behövdes fattas. Man kan nog gott räkna med att dessa människor var gott rustade att agera när något behövdes göras. Dvs de var i balans.
Detta gäller inte dagens människor, som ständigt löser ut oro hos sig själva. Sömnproblem, nervositet, koncentrationssvårigheter och ångest är alla orsakade av rädsla. Rädsla som är en inbyggd instinkt som alla ryggradsdjur har och vars syfte är att hålla oss vid liv vid en nödsituation. Men den skall inte utlösas när vi går och handlar eller när vi kör en lite bilvända. Görs detta för ofta kommer denna rädslereflex bli automatisk, därmed lever vi med ständig oro. Och där tror jag vi är idag. Hos en så habil varelse, är det tyvärr så att det ända som kan få den att agera ordentligt är ytterligare rädsla, det ger kicken (adrenalin, endorfin) som den behöver för att komma igång.
Men märk väl detta är inte den ideala situationen, maximal perfomance görs inte av folk som är plågade av oro och i viss mån habila, det gäller varken precisions eller tankearbete. För mycket rädsla sätter ner vår effekt generellt. Lite trist att det nog ligger något i att "oro hindrar oss från att begå självmord" som stod tidigare i tråden. Har vi alltså gått så långt att det inte bland moderna människor är önska att leva som för dem vidare utan skräcken för alternativet.
Jo, fear reflex eller startle reflex heter instinkten som utlöser rädsla och liknande, samma instinkt från människor ner till möss.
Även om rädsla inte är lika viktig längre eftersom vår tillvaro blivit tryggare, fyller den ändå en funktion, vilket jag tror de flesta är överens om. Detta anser jag även gälla för oro, två nära sammanlänkade känslor. En avveckling av både rädsla och oro inom vissa områden av våra liv, främst socialt har vi mycket att vinna på, men att hävda att oro är onödig är fel då den faktiskt behövs i vissa risksituationer för uppmärksammande, kalkylerande och undvikande.
Jag håller med dig om att oro inte är ett idealtillstånd och för mycket oro kan framkalla stark ångest och ett statiskt tankemönster. Precis som en lagom dos rädsla kan förbereda kroppen på fight or flight med en aktivering av SNS kan oro i rätt mängd ha en positiv inverkan på tankeverksamheten, vilket jag tycker tydligt framgår av studien jag länkat till. I kritiska situationer, när slentrianen tagit över kan oro i rätt mängd ge en positiv boost och höja prestationsnivån. På lång sikt anser jag därför oro spela en stor roll, även om fokuserad tankverksamhet med annan motivationsfaktor oftast är att föredra.