2006-12-30, 20:48
Medlem
Ja, har införskaffat en sådan för att slippa morgonpromenader när vädret suger.

Finns en pulsmätare på den så jag undrar hur hög/låg puls som rekas om man är ute efter att bränna fett, har ju för mig att man inte ska få för hög puls om man är ute efter att bränna fett i första hand?

Tänkte köra 40-60 min före frukost och kanske ytterligare nån timme på eftermiddagen om jag orkar.
Citera
2006-12-30, 20:50
Medlem
Dr_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon

Finns en pulsmätare på den så jag undrar hur hög/låg puls som rekas om man är ute efter att bränna fett, har ju för mig att man inte ska få för hög puls om man är ute efter att bränna fett i första hand?

Tänkte köra 40-60 min före frukost och kanske ytterligare nån timme på eftermiddagen om jag orkar.

60 minuter innan frukost låter tufft, men lycka till! Det kommer säkert bränna fett.
Citera
2006-12-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
60 minuter innan frukost låter tufft, men lycka till! Det kommer säkert bränna fett.

Har iof inte prövat, men varför skulle det vara tuffare än en morgonpromenad om man cyklar med lågt motstånd= låg puls?
Citera
2006-12-31, 02:42
Medlem
spudwishs avatar
Citat:

Vadå inte för hög puls? Du kommer bränna fett vare sig du håller dig kring maxpuls eller inte ens använder cykeln. Men för att svara på det jag tror att du egentligen menade, så gäller det att ju fortare du cyklar desto mer fett kommer oxideras/förbrännas. Ökat motstånd ökar också energikraven, etc etc...
Citera
2006-12-31, 10:18
Medlem
mmas avatar
Vad jag hört så ligger mest fettförbränning om du ligger på mellan 55 och 70 % av maxpulsen.
Citera
2006-12-31, 12:49
Medlem
Cocadonas avatar
Citat:

Kör runt 65% av max ungefär för att bränna fett. När kroppen jobbar med högre puls så är det framförallt kolhydrater som bränns.
Citera
2006-12-31, 13:04
Medlem
bigswiftys avatar
Den högsta procentuella fettförbränningen nås vid ca 65 % av ditt VO2max, det vill säga 75 % av din maxpuls.

Det spelar dock ingen roll i det här sammanhanget. Springer du snabbare än det ökar kolhydratsoxidationen, visst. Det inte många känner till är att en ökad kolhydratsoxidation efterföljs av en högre fettoxidation under resten av dagen ända tills homeostasen uppnås.

Det hela går alltså helt enkelt ut på att springa så snabbt som du orkar så länge som du orkar. Man förbrukar mer kalorier om man springer extremt snabbt än medelsnabbt och således bör man sikta på att löpa så snabbt som möjligt.

J Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.
Twenty-four-hour metabolic responses to resistance exercise in women.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=157050 46&dopt=Abstract
Citera
2007-01-01, 16:27
Medlem
Hej igen! Jag får tacka för svaren, nånstans runt 70% av maxpulsen alltså.

Men då kommer en följdfråga som säkert kan tyckas vara korkad, men vad är maxpulsen? Jag menar, ska jag anstänga mig tills jag nästan svimmar och då kolla vilken högsta puls som jag kommer upp i?

Det är inte rätt svar antar jag, så hur mäter man sin maxpuls?
Citera
2007-01-01, 18:16
Medlem
Det är förbannat tråkigt att cykla på en motionscykel i lugnt tempo. Speciellt om det inte är nåt bra på TV (brukar vara dåliga program på morgonen)... Träna på kvällen istället och cykla intervaller ibland för omväxlingens skull.

Är en ful myt att träning ger mest på morgonen...
Citera
2007-01-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Det är förbannat tråkigt att cykla på en motionscykel i lugnt tempo. Speciellt om det inte är nåt bra på TV (brukar vara dåliga program på morgonen)... Träna på kvällen istället och cykla intervaller ibland för omväxlingens skull.

Är en ful myt att träning ger mest på morgonen...

Myt och myt, lågintesiv träning på morgonen innan frukost bränner ju aningen mer fett än om man tränar t ex mitt på dagen. Om nu inte alla experter har fel ang morgonpromenader osv... Men jag tänkte väl mest ta en timmes cykletur just på morgonen för att ha det gjort så fort som möjligt, får väl slänga på en film eller nåt.
Citera
2007-01-01, 18:52
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Myt och myt, lågintesiv träning på morgonen innan frukost bränner ju aningen mer fett än om man tränar t ex mitt på dagen. Om nu inte alla experter har fel ang morgonpromenader osv... Men jag tänkte väl mest ta en timmes cykletur just på morgonen för att ha det gjort så fort som möjligt, får väl slänga på en film eller nåt.
Det är en myt. Ingen slags konditionsträning ökar fettförbränningen sett över dygnet som helhet, varken morgonpromenader eller tibetansk blåbärsplockning. Se mitt ovanstående inlägg ooch följ länken.
Citera
2007-01-01, 18:57
Medlem
Cocadonas avatar
Citat:
Hej igen! Jag får tacka för svaren, nånstans runt 70% av maxpulsen alltså.

Men då kommer en följdfråga som säkert kan tyckas vara korkad, men vad är maxpulsen? Jag menar, ska jag anstänga mig tills jag nästan svimmar och då kolla vilken högsta puls som jag kommer upp i?

Det är inte rätt svar antar jag, så hur mäter man sin maxpuls?

Ja, den exakta maxpulsen mäts genom att anstränga sig tills du nästan svimmar men du kan också bara höfta till med att ta 220 minus din ålder. Så är du 30 så ligger din maxpuls vid ungefär 190.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in