Citat:
Ursprungligen postat av
Hajlajf
Jag har en fråga som jag har funderat på. Den har göra med våg-partikel dualiteten och problemet som uppstår i experimentet när man låter ljus (fotoner) färdas genom en smal springa för att sedan skapa ett interferensmönster på en vägg bakom. Dvs när hur och varför sker vågkollapsen?
Ni som har läst lite kvantfysik känner säkert till " the measurement problem".
I och med att själva vågkollapsen sker när man (ett medvetande) faktiskt mäter så känns det som att allt i kvantuniversum ständigt är sannolikheter tills att vårt medvetande och vår medverkan tvingar någon sannolikhet att inträffa. Mao kan man säga att det är vårt medvetande och styr universum på sätt och vis.
Finns det någon etablerad förklaring till detta fenomen som talar emot denna hypotes?
Jo. Det där är en missuppfattning. Det har ingenting med medvetandet att göra enligt nästan alla tolkningar av kvantmekanik. En mätning handlar om att tvinga systemet till ett visst läge där vi kan få information från det. Vare sig vi tar den informationen och använder den eller tittar på den eller vad vi nu gör spelar ingen roll. Det är själva tvingandet av systemet som kallas mätning, men som egentligen borde kallas interaktion för det är vad det är. Systemet interagerar med mätinstrumentet och mätinstrumentet interagerar således med systemet. Båda påverkas.
Om man vill kan man försöka förklara vanliga klassiska mätexperiment på samma sätt som folk försöker blanda in medvetande i kvantmätningar. Säg att du har en termometer som är 150 grader varm och stoppar ner den i en liten skvätt vatten som är typ rumstempererat. Kommer du få ett vettigt mätvärde? Näe, det är minsann som att vattnet vet om att du mäter, och höjer sin temperatur bara därför!
Det är säkert inte helt analogt, men jag hoppas poängen är tydlig.