Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Superponering är irrelevant. Det vet vi bara om vi har efter att vi mätt det, alltså sammanflätat det med ett annat, gärna större dekoherent system. Hur mäter man det?
Nu får du väl ändå ge dig!? Det stod ju i mitt svar, som du delvis citerade, att de hoptrasslade tillstånden är de som inte är rena produkter av vektorer från delsystemen
utan måste skrivas som summor av flera sådana termer, alltså som en superposition av separabla tillstånd. Mitt svar gav alltså stöd till nerdnerds påstående. (Vilket det ju rimligen måste, eftersom nerdnerd i likhet med mig faktiskt förstår ämnet.)
För övrigt fortsätter du att dra in onödiga komplikationer. Nej, det spelar ingen roll om vi mätt något eller ej, eller om vi vet något eller ej, eller om något större system är dekoherent. Det sammansatta systemet har ett tillstånd, som är en vektor i tensorprodukten av delsystemens tillståndsrum. Om tillståndet är en ren produkt, alltså seperabelt, föreligger inte kvanttrassel/sammanflätning/engtanglement. I annat fall är tillståndet en summa av minst två sådana termer, och vi säger att delsystemen är hoptrasslade.
Jag hade redan bestämt mig för att sluta svara på dina svamliga inlägg eftersom du uppenbarligen är inkompetent, men när du nu citerar mig och försöker få det att se ut som om det föreligger någon motsättning mellan nerdnerds svar och mina, måste jag säga ifrån.
For the record: nerdnerd har rätt. Jag har också rätt. Nerdnerd och jag är överens. Allt jag skrivit i ämnet är fullt kompatibelt med allt nerdnerd skrivit.