Citat:
Med det sagt håller jag med dig om att det kan vara instruktivt att arbeta basberoende, så vi tar väl ett exempel. Spin-tillståndsrummet för en elektron är en komplex projektiv linje (aka en Riemannsfär). Jag använder homogena koordinater och skriver dem [a : b] där a och b är komplexa tal och där bara deras förhållande spelar roll (jag struntar alltså i normalisering, för det kan man göra på slutet om man har lust). Så utan normalisering är tillståndsrummet C^2, vilket är redundant.
Om vi har två elektroner är deras gemensamma tillståndsrum projektiviseringen av C^2 tensor C^2, alltså projektiviseringen av C^4, alltså ett komplext projektivt rum av (komplex) dimension tre.
Jag kan välja min bas för produktrummet så att produkten av [a : b] och [c : d] är [ac : ad : bc : bd]. (Andra val är förstås möjliga.) Nu är alltså ett allmänt tillstånd för det sammansatta systemet en vektor av formen [A : B : C : D]. De separabla, alltså ej hoptrasslade, tillstånden är de av formen [ac : ad : bc : bd]. (Här betecknar ab produkten av de komplexa talen a och b.)
Man kan ganska lätt övertyga sig om att om [A : B : C : D] = [ac : ad : bc : bd] så är AD = BC, vilket är villkoret för att tillståndet ska vara separabelt. Så tillståndet [1 : 1 : 1 : 0] är inte separabelt: det finns inga komplexa tal a, b, c, d sådana att ac = 1, ad = 1, bc = 1 och bd = 0.
Om vi har två elektroner är deras gemensamma tillståndsrum projektiviseringen av C^2 tensor C^2, alltså projektiviseringen av C^4, alltså ett komplext projektivt rum av (komplex) dimension tre.
Jag kan välja min bas för produktrummet så att produkten av [a : b] och [c : d] är [ac : ad : bc : bd]. (Andra val är förstås möjliga.) Nu är alltså ett allmänt tillstånd för det sammansatta systemet en vektor av formen [A : B : C : D]. De separabla, alltså ej hoptrasslade, tillstånden är de av formen [ac : ad : bc : bd]. (Här betecknar ab produkten av de komplexa talen a och b.)
Man kan ganska lätt övertyga sig om att om [A : B : C : D] = [ac : ad : bc : bd] så är AD = BC, vilket är villkoret för att tillståndet ska vara separabelt. Så tillståndet [1 : 1 : 1 : 0] är inte separabelt: det finns inga komplexa tal a, b, c, d sådana att ac = 1, ad = 1, bc = 1 och bd = 0.
Där dök dom upp!
Jag har inte själv arbetat med homogena koordinater, men jag har stött på dom någon gång och misstänkt att de används inom kvant på det sättet du beskriver.
Det som gjort att jag lade till minnet är att man på ett tjusigt sätt visa att Möbius transformationer över C i homogena koordinater inte blir något annat än en linjär avbildning (som således kan skrivas på matrisform).
Den intresserade kan kika här: https://books.google.se/books?id=ogz5FjmiqlQC&pg=PA156&lpg=PA15&dq=homogen eous+coordinates+mobius+transformation&source=bl&o ts=lXXuq6Z2jH&sig=ACfU3U2qL-ln5621XudHd6JPmJ-4c_P4Wg&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwif1_228LXqAhVkyaYKHe FTA1MQ6AEwDXoECAkQAQ#v=onepage&q=homogeneous%20coo rdinates%20mobius%20transformation&f=false
Senast redigerad av Aside 2020-07-05 kl. 12:22.
Senast redigerad av Aside 2020-07-05 kl. 12:22.