• 1
  • 2
2006-12-29, 23:05
Medlem
micke_hs avatar
Så då är det dags...man har bjudit lite vänner på nyårssupe...men är totalt tom på¨ideer för detta...jag är ansedd som duktig hobbykock så avancerade grejjer är inget problem...fast jag vill ha ha enkla grejjer då jag är ganska lat....jag funderar på följande. 2 st helstekta fläskfileer i ugn. Man bryner dom lätt och lägger dom sedan i folie som smort med smör och saltat och hällt på rosepeppar. Sedan häller man på rosepeppar på ovansidan och saltar även där. Till detta serverar jag kanske potatisgratäng.

Inget fel i detta...men jag vill ha andra uppslag på maträtter som är goda och svåra att misslyckas med.(man vill ju trots allt göra ett gott intryck ) Vad har ni för förslag på förrätt och efterrätt? Och kanske rentav huvudrätt?
Citera
2006-12-29, 23:36
Medlem
Kopos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Så då är det dags...man har bjudit lite vänner på nyårssupe...men är totalt tom på¨ideer för detta...jag är ansedd som duktig hobbykock så avancerade grejjer är inget problem...fast jag vill ha ha enkla grejjer då jag är ganska lat....jag funderar på följande. 2 st helstekta fläskfileer i ugn. Man bryner dom lätt och lägger dom sedan i folie som smort med smör och saltat och hällt på rosepeppar. Sedan häller man på rosepeppar på ovansidan och saltar även där. Till detta serverar jag kanske potatisgratäng.

Inget fel i detta...men jag vill ha andra uppslag på maträtter som är goda och svåra att misslyckas med.(man vill ju trots allt göra ett gott intryck ) Vad har ni för förslag på förrätt och efterrätt? Och kanske rentav huvudrätt?

En klassiker som är busenkel att göra och smakar himlans gott är fikon/getost/parmaskina-paket. Kan bli succe, men om gästerna ätit det för många gånger innan kan det kännas lite väl studentigt. En smaksak det där

Edit: fast kanske inte en förrätt egentligen när jag tänker efter, utan mer tilltugg.
Citera
2006-12-29, 23:45
Medlem
-jOE!s avatar
Fläskfilé och potatisgratäng är kanonbra! Om du vill ha efterrätt så köp bara en massa glass, chokladsås, maränger och ev. bananer.. funkar alltid!
Citera
2006-12-30, 13:10
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Fläskfilé och potatisgratäng är kanonbra! Om du vill ha efterrätt så köp bara en massa glass, chokladsås, maränger och ev. bananer.. funkar alltid!

Ja fläskfile och potatisgratäng blir det...jag har ingen lust att slava i köket hela nyårsafton! Glass blir det nog säkert till efterrätt.
Citera
2006-12-30, 17:53
Medlem
uffeuffes avatar
Hos mig ska det bjudas på följade:

Små mini-Club Sandwich till förrätt.
Helstekt oxfilé med kantarellsås samt potatisgratäng. Serveras med en grekisk sallad och bröd.
Till efterätt blir det Mandelmusslor med gräddglass med vit choklad och skogsbär.

Kanske inspirerade någon. Vad vet jag.
Citera
2006-12-30, 18:01
Medlem
Hur många ska du laga till? Ska göra i princip samma sak, potatisgratäng och fläskfilé. Men till 25 pers. Fläskfilén är det enda jag inte har en klar och säker lösning. Ngn med en idé på hur man tillagar 5 kg fläskfilé?
Citera
2006-12-30, 19:25
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Hur många ska du laga till? Ska göra i princip samma sak, potatisgratäng och fläskfilé. Men till 25 pers. Fläskfilén är det enda jag inte har en klar och säker lösning. Ngn med en idé på hur man tillagar 5 kg fläskfilé?

Kör det i ugnen. Kanske bryna lite i en panna för att få en skön yta.
Citera
2006-12-30, 19:52
Medlem
Tjohildas avatar
En absolut ljuvlig glassefterrätt har jag stulit från Hardrock Café (fast den serveras visst inte längre där). Jag skriver i "halvfabrikatsform", men man kan naturligtvis göra egen glass, maränger, chokladsås osv.

Hardrock Heavenly

1 pkt vanlijglass
1 påse polkagrisar
1 påse maränger
3 dl vispgrädde
1/2 påse kokosflingor
varm chokladsås

Låt glassen stå framme och mjukna.
Krossa polkagrisarna grovt i mortel eller med t ex skärbräda
Blanda och frys till igen

Vispa grädden, blanda med glass och maränger

Rosta kokosen lätt i en torr stekpanna, tills den blir ljusbrun. Häll över glassen

Värm chokladsås och häll över det hela

Dekorera mumsigt men tacky med cocktailbär och pappersparaplyer.
Citera
2006-12-30, 20:07
Medlem
problemet ligger i att jag helst ska ha varm potatisgratäng att ställa fram samtidigt som köttet. Just ligger lösningen såhär: helsteker i ugn på förmiddagen, kyler skiten. Skär upp, lägger upp i formar med purjo och annat lattjo. toppar med brie. Tanken är att detta bara ska behöva 15 min på 180 grader.
Citera
2006-12-30, 20:33
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har fått slänga ihop en meny för tre med kort varsel, så det blir i enkelhetens namn:

Stekt lax och potatis- och jordärtskocksgratäng med sallad och tsatsiki
Glass med hemlagad chokladsås

Den stora missen är att jag inte har något vin hemma, så jag fick be gästerna ta med.
Citera
2006-12-30, 22:17
Medlem
Kallebollans avatar
Här blir det klassiskt värre med helstekt oxfilé, potatisgratäng, herrgårdsgrönsaker och whiskysås till huvudrätt :slickasigommunnensmiley:

Förrätter är jag usel på, så det slipper vi (fenomenet förrätt är överskattat enligt min humla, ger ju bara mindre plats i magen för efterrätten ) och till dessert blir det kyld hallon- och vit choklad-mousse med lite färska frukter
Citera
2006-12-30, 23:41
Medlem
Blodulvs avatar
Här blir det oxfilé med bakad potatis och portvinssås. Det står mamsen för. Efterrätten är det tänkt att jag ska ta hand om och det blir frusen hallonmousse, med björnbärssås och färska björnbär till.

Om du ska köra på helstekt fläskfilé, tryck i vitlöksost i filéerna, blir mycket smaskigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in