Ett tips som jag ger är att byta ut potatisgratängen mot någon annan typ av potatis. Hasselbackspotatis är ju gott, känns det för krångligt? Eller kanske pressad potatis...inte för att potatisgratäng inte är gott, men det blir ju "alltid" potatisgratäng.
Fan vad mycket gratäng alla ska äta. Nu jobbar jag på nyår, men när min syrra ville ha tips på tillbehör till fläskfilé fick hon följande råd:
Rosta ngn god potatis i ugnen, det kan du göra innan gästerna kommer. Vid servering värmer du på potatisen och vänder sen ned ruccola, körsbärstomat, salladslök, tunt hyvlad fänkål och färska örter. Lite olivolja och pressad citron så är det klart. En kall sås till funkar om man vill göra det lätt för sig.
Fördelen med gratäng är att det går att förbereda i god tid, och sen sköter den sig själv. Sen vet jag att en av mina gäster älskar det, annars hade jag kört på rostade rotsaker.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!