Citat:
Efter flera år osäkerhet över vad mina besvär är hittade jag den här tråden.
Har under flera haft krypningar i båda fötterna. Oftast dyker det upp på eftermiddagen och på kvällen. Alltid när jag ligger. Har under flera år haft besvär med ångest, oro, stress, nervositet, nedstämdhet tror även jag har varit deprimerad utan att märka av de.
Mina besvär blir även värre när jag tänker på skiten och då sitter ångestkurvan.
När jag känner på benen med händerna så känns de kalla, men de ändå en brinnande känsla i fötterna. Sedan känns de oftast lite svettiga. Känns skit jobbigt så jag hela tiden behöver byta position på fötterna när krypningarna kommer. De jobbigaste är innan man ska lägga sig. Mina besvär har under de senaste åren pendlat men på sistone känner jag av de mer.
Jag ser att de finns en del kunnigt folk här som testat lite olika saker.
Snälla vad kan jag börja med att testa? Har jag brist på någonting? Snälla tips på kurer jag kan försöka testa.
1. Har aldrig tagit några mediciner.
2. Tränar mycket och är i bra form.
3. Dricker sällan alkohol och tar inga droger.
4. Ålder 29, kön: man,
Har under flera haft krypningar i båda fötterna. Oftast dyker det upp på eftermiddagen och på kvällen. Alltid när jag ligger. Har under flera år haft besvär med ångest, oro, stress, nervositet, nedstämdhet tror även jag har varit deprimerad utan att märka av de.
Mina besvär blir även värre när jag tänker på skiten och då sitter ångestkurvan.
När jag känner på benen med händerna så känns de kalla, men de ändå en brinnande känsla i fötterna. Sedan känns de oftast lite svettiga. Känns skit jobbigt så jag hela tiden behöver byta position på fötterna när krypningarna kommer. De jobbigaste är innan man ska lägga sig. Mina besvär har under de senaste åren pendlat men på sistone känner jag av de mer.
Jag ser att de finns en del kunnigt folk här som testat lite olika saker.
Snälla vad kan jag börja med att testa? Har jag brist på någonting? Snälla tips på kurer jag kan försöka testa.
1. Har aldrig tagit några mediciner.
2. Tränar mycket och är i bra form.
3. Dricker sällan alkohol och tar inga droger.
4. Ålder 29, kön: man,
Sent svar men börja med att ta magnesium, det finns magnesium olja du kan smörja in fötterna och benen med, ibland är det enklare att ta upp magnesium via huden. Sedan bör du gå till läkaren och be om att få testa dina feritinvärden. Feritin betyder järndepåer, de är alltså inte samma som järnvärde. Ferratin är svårt att höja på egen hand. Ditt feritin värde bör vara över 75, det är en riktlinje för folk med RLS problematik. Är den inte över så kan man få järndepå dropp för att höja den. Du bör höja den innan du börjar med mediciner mot RLS.
Om eller när ditt feritin värde är bra men du fortfarande har problematik så be om att få testa Sifrol, det ska inte vara någon kopia utan det måste vara sifrol. Börja med väldigt liten dos annars riskerar det att bli värre. Jag fick augmentation en gång och då var det så illa att jag vart tvungen att stå upp och hoppa upp och ner i en hel natt, kunde alltså inte ens sitta ner.
Fungerar inte sifrol så kan du testa Gabapentin som är en medicin som används för bland annat epilepsi.
Finns lite saker att testa innan man kommer till de riktigt tunga medicinerna.
Finns en facebook grupp som heter "WED/RLS Rastlösa ben på svenska. Privat sluten grupp."
Denna sida är också väldigt bra : http://kerstinth.se/
samt denna https://www.wedforbundet.se/
Lycka till, berätta gärna hur det går.